Lokata bankowa to dla wielu konsumentów bezpieczny sposób oszczędzania pieniędzy. W obecnych warunkach banki jednak zmieniają ofertę, przedstawiając coraz mniej atrakcyjne propozycje. W efekcie oferta idzie w dół, a wymagania w górę.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Wrześniowe cięcie stóp procentowych w wydaniu Rady Polityki Pieniężnej skutkowało natychmiastowym obniżeniem atrakcyjności lokat. Niemal wszystkie instytucje rynku komercyjnego zrewidowały katalogi produktów, pogarszając ofertę depozytową.
Zaledwie w ciągu ostatniego miesiąca oprocentowanie zostało zredukowane o ponad 0,6 pkt proc. W ostatnich tygodniach cięcia ofertowe bardzo przyspieszyły, co niestety nie jest dobrą informacją dla oszczędzających. Warto przypomnieć, że do pierwszych rewizji doszło już na początku 2023 r., gdy rynek zaczął wyceniać pierwsze obniżki.
Jak wskazuje Bartosz Turek, analityk HREIT, w efekcie we wrześniu średnie oprocentowanie lokat wyniosło 6,11%. Jeszcze w sierpniu wskaźnik ten był na poziomie 6,73%. W grudniu 2022 r. było to natomiast 7,5%. Jak widać, oferta pogarsza z każdym miesiącem. Skala działań RPP zaskoczyła rynek, a na horyzoncie są kolejne obniżki. Te sprawią, że produkty banków staną się jeszcze mniej opłacalne z perspektywy konsumenta.
“Jeszcze latem były banki, które kusiły nas depozytami z oprocentowaniem na poziomie 9 czy 10%. Teraz po takich ofertach nie ma już śladu. Standardem staje się obecnie kuszenie nowych klientów obietnicą wypłacenia odsetek na poziomie 6-7%” - komentuje Bartosz Turek z HREIT.
Źródło: HREIT
W ostatnich dniach września na rynku pozostał zaledwie jeden depozyt, który gwarantuje 8%. Gdy ta promocja wygaśnie, banki pożegnają się z podobnymi ofertami.
Źródło: HREIT
Obecnie standardem staje się 6-7%, ale im lepsza oferta banku, tym większe wymagania w zakresie usług dodatkowych. Podmioty często starają się sprzedać produkty, których zakup jest obligatoryjny, jeśli chcemy skorzystać z promocji. To najczęściej obowiązek założenia konta, karty kredytowej czy pobrania aplikacji mobilnej.
Dla wielu banków warunkiem koniecznym jest podpisanie zgód marketingowych. Te najczęściej wiążą się w przyszłości z częstymi telefonami, a w trakcie rozmowy konsultanci starają się sprzedać jeszcze więcej produktów.
Warto pamiętać, że kolejne obniżki pociągną za sobą spadek atrakcyjności lokat bankowych. Oczekuje się zatem, że czeka nas raczej tendencja spadkowa w przyszłych miesiącach.
Drogi Czytelniku!
Zapraszamy do wzięcia udziału w 21 edycji Ogólnopolskiego Badania Inwestorów (OBI) przeprowadzanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII). Wypełniając ankietę prosimy - nie zapomnij o FXMAG.pl!