Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,30-0,06%
USD / PLN3,99-0,02%
CHF / PLN4,43-0,02%
GBP / PLN5,04-0,03%
EUR / USD1,08-0,02%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Notowania giełdowe. Zobacz wykres dnia - rekordowy udział za pierwsze półrocze w ciągu ostatniej dekady!

Dom Maklerski BDM S.A. | 09:38 27 sierpień 2021
Notowania giełdowe. Zobacz wykres dnia - rekordowy udział za pierwsze półrocze w ciągu ostatniej dekady! | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wczorajsza sesja przyniosła lekkie ochłodzenie nastrojów zarówno w Polsce, jak i na świecie. WIG20 stracił -0,7%, a WIG -0,4%. Nad kreską utrzymał się jedynie mWIG40 (0,4%), który po raz kolejny wspiął się na nowe szczyty. Wśród blue-chipów najbardziej traciły LPP (-3,2%), PKN Orlen (-2,1%), Lotos i KGHM (po -1,7%). Pozytywnie natomiast wyróżniały się Dino (2,5%) oraz CD Projekt (1,5%). Nieznaczne spadki zanotowały także inne giełdy europejskie: DAX stracił -0,4%, CAC -0,2%, a FTSE -0,4%. Z kolei w USA S&P i Nasdaq straciły po -0,6%.  Lekkie osłabienie nastrojów mogło być wynikiem wypowiedzi niektórych członków FED, którzy sugerowali relatywnie szybkie rozpoczęcie taperingu (ograniczenie QE). Konferencja FED rozpoczęła się wczoraj, ale kluczowe wystąpienie J. Powella będzie miało miejsce dzisiaj. Wnioski płynące z wypowiedzi prezesa FED mogą okazać się kluczowe dla nastrojów w nadchodzącym tygodniu. Dzisiaj z rana NIKKEI traci -0,5%, a kontrakty terminowe na S&P są na 0,2% plusie.

SKRÓT INFORMACJI ZE SPÓŁEK

  • 11 bit studios: Spółka w 2Q’21 wypracowała 9,7 mln PLN zysku netto, powyżej naszych oczekiwań i konsensusu [komentarz BDM];
  • Tauron: Odpisy w wytwarzaniu/wydobyciu obniżą wynik netto GK w 2Q’21 o -924 mln PLN- neutralne [komentarz BDM];
  • IzoBlok: Mimo wzrostu przychodów kolejny kwartał ze stratą- wyniki 4Q’20/21 [tabela BDM];
  • K2 Holding, Toya, JWC, Marvipol: Publikacja wyników za 2Q’21/1H’21;
  • CDRL: Spółka szacuje, że wynik netto w 1H’21 wyniósł 7,2 mln PLN;
  • Asseco Poland: Spółka oczekuje marży operacyjnej na poziomie 9,5-10% w ’21;
  • PZU: Spółka chce wypłacać dywidendy i podtrzymuje cele ze strategii do ’24;
  • Neuca: Spółka nie spodziewa się odpisów w 2H’21;
  • Dom Development: Podsumowanie konferencji wynikowej po 2Q’21;
  • VRG: Podsumowanie konferencji wynikowej po 2Q’21;
  • Relpol: Mocne wyniki za 2Q’21 (EBITDA adj. +32% r/r), bez negatywnego wpływu surowców [zaległy komentarz BDM];
  • Sescom: Wzrost sprzedaży w lipcu o 24% r/r.

WYKRES DNIA

W 1H’21 krajowi inwestorzy indywidualni wygenerowali 24% obrotów na Głównym Rynku akcji GPW (+2 pp. r/r) - to rekordowy udział za pierwsze półrocze w ciągu ostatniej dekady. Inwestorzy zagraniczni odpowiadali za 55% obrotów (-3 pp. r/r), a instytucjonalni – za 21% (+1 pp. r/r).

Struktura inwestorów na Głównym Rynku akcji GPW [%]

Reklama

Ochłodzenie nastrojów przed FED. Komentarz poranny, 27.07.2021 - 1

Ochłodzenie nastrojów przed FED. Komentarz poranny, 27.07.2021 - 1

Źródło: Dane GPW, na podstawie zleceń maklerskich Członków Giełdy

Surowce

    
 

Cena

1D

1W

MTD

YTD

1R

  

Ropa Brent [USD/bbl]

71,9

-0,4%

8,3%

-5,8%

38,9%

59,5%

  

Gaz TTF DA [EUR/MWh]

45,2

0,0%

12,2%

11,5%

136,0%

410,7%

  

Gaz TTF 1M [EUR/MWh]

45,7

1,0%

12,7%

12,7%

139,3%

392,2%

  

CO2 [EUR/t]

56,8

0,6%

6,3%

6,6%

74,3%

98,7%

  

Węgiel ARA [USD/t]

149,0

0,1%

3,3%

12,2%

115,2%

204,4%

  

Miedź LME [USD/t]

9 315,0

-0,5%

4,7%

-4,0%

20,2%

40,8%

  

Aluminium LME [USD/t]

2 637,8

0,0%

2,9%

1,5%

33,7%

51,6%

  

Cynk LME [USD/t]

2 992,3

-0,8%

1,3%

-1,2%

9,6%

22,6%

  

Ołów LME [USD/t]

2 443,5

-1,0%

-1,0%

1,2%

23,7%

25,3%

  

Stal HRC [USD/t]

1 936,0

0,1%

3,0%

2,5%

92,6%

281,1%

  

Ruda żelaza [USD/t]

158,8

0,3%

4,5%

-25,1%

1,9%

29,6%

  

Węgiel koksujący [USD/t]

248,7

2,0%

5,8%

14,9%

130,8%

120,1%

  

Złoto [USD/oz]

1 800,4

0,6%

1,0%

-0,8%

-5,0%

-6,3%

  

Srebro [USD/oz]

23,6

-0,6%

1,5%

-7,3%

-10,3%

-12,1%

  

Platyna [USD/oz]

988,8

-1,0%

1,1%

-6,0%

-7,6%

7,5%

  

Pallad [USD/oz]

2 401,5

-1,2%

4,5%

-9,6%

-2,1%

11,2%

  

Bitcoin USD

47 002,5

-3,5%

3,0%

13,8%

64,4%

316,9%

  

Pszenica [USd/bu]

728,8

2,5%

0,2%

3,6%

13,8%

34,3%

  

Kukurydza [USd/bu]

551,0

0,0%

0,2%

0,7%

13,8%

60,1%

  

Cukier ICE [USD/lb]

19,7

-0,3%

-0,6%

9,9%

40,2%

56,2%

  

WIG20

Reklama

Ochłodzenie nastrojów przed FED. Komentarz poranny, 27.07.2021 - 2

Ochłodzenie nastrojów przed FED. Komentarz poranny, 27.07.2021 - 2

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

S&P500

Ochłodzenie nastrojów przed FED. Komentarz poranny, 27.07.2021 - 3

Ochłodzenie nastrojów przed FED. Komentarz poranny, 27.07.2021 - 3

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

Informacje o spółkach

Reklama

11 bit studios

Spółka opublikowała wyniki za 2Q’21

Wyniki za 2Q’2021 [mln PLN]

 

2Q'20

2Q'21

zmiana r/r

2Q'21P BDM

odchyl.

2Q'21kons. kons.

odchyl.

Przychody

19,7

21,0

6,2%

16,5

26,7%

16,8

24,0%

EBITDA

11,6

13,4

15,2%

7,9

68,9%

8,1

66,0%

EBIT

9,1

11,1

21,0%

4,9

124,9%

5,3

109,0%

Zysk (strata) brutto

8,8

10,7

21,3%

5,3

102,9%

-

-

Zysk (strata) netto

10,5

9,7

-7,2%

4,7

106,9%

4,8

102,0%

    

 

 

  

Marża EBITDA

58,8%

63,8%

 

47,9%

 

48,0%

 

Marża EBIT

46,3%

52,7%

 

29,7%

 

31,5%

 

Marża zysku netto

53,2%

46,5%

 

28,5%

 

28,6%

 

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A., spółka

BDM:

  • W 2Q’21 spółka wygenerowała 21,0 mln PLN przychodów (wzrost r/r o 6,2%). W minionym okresie o wielkości przychodów decydowała bieżąca sprzedaż gier własnych i z wydawnictwa wspierana przez cykliczne akcje promocyjne na najważniejszych platformach sprzedażowych, na czele z Bundle Madness na platformie Steam oraz umowa dostępności z Epic Games „Frostpunka” w Epic Store.
  • Do końca czerwca 2021 roku łączne przychody ze sprzedaży „Frostpunka” na wszystkich platformach i płatnych dodatków do tego tytułu wyniosły przeszło 140 mln PLN. Natomiast sprzedaż gry „Moonlighter” zbliża się do 2 mln kopii. Jeżeli chodzi o „Children of Morta” – jej producent Dead Mage pracuje nad dalszą rozbudową tytułu, w tym o tryb pozwalający na rozgrywkę wieloosobową (co-op). Pozytywnie do wyników spółki w 2Q’21 w dalszym ciągu kontrybuowała też gra „This War of Mine” (łączne przychody ze sprzedaży gry od premiery zbliżyły się już do 120 mln PLN).
Reklama

Więcej w Komentarzu analityka.

Tauron

Tauron w raporcie za 2Q’21 utworzy w segmencie wydobycie oraz wytwarzanie odpisy z tytułu utraty wartości na 1,123 mld PLN. Szacunkowy wpływ na obniżenie skonsolidowanego wyniku netto wyniesie 944 mln zł.

Jak podano, przeprowadzone analizy wykazały zasadność utworzenia odpisów z tytułu utraty wartości rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych oraz praw do użytkowania aktywów w ramach energetyki konwencjonalnej (segment wytwarzanie) w wysokości 924 mln PLN, w ramach działalności ciepłowniczej (segment wytwarzanie) w wysokości 14 mln PLN oraz w ramach segmentu wydobycie w wysokości 185 mln PLN.

Tauron poinformował, że w odniesieniu do jednostkowego sprawozdania finansowego analizy wykazały zasadność utworzenia odpisów z tytułu utraty wartości udziałów w spółce Nowe Jaworzno Grupa Tauron w wysokości 748 mln PLN, co obniży jednostkowy wynik netto.

Reklama

Jak podano, odpisy nie będą miały wpływu na wynik EBITDA w jednostkowym i skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Tauronu.

Komentarz BDM: informacja neutralna. Odpisy to „chleb powszedni” w branży wycenianej na 0,3-0,4x wartości aktywów netto. Odpisy mają charakter księgowy, bez wpływu na stan gotówki. Poniżej aktualizacja naszych lipcowych prognoz na 2Q’21.

Wybrane dane finansowe [mln PLN]

 

2Q'20

2Q'21P
poprzednio

2Q'21P
po odpisie 26.08

różnica

r/r

1H'20

1H'21P
po odpisie 26.08

r/r

Przychody

4 238,7

5 043,9

5 043,9

0,0

19,0%

9 706,5

11 488,4

18,4%

Wynik brutto na sprzedaży

636,3

795,8

-327,2

-1 123,0

 

1 357,4

1 115,4

-17,8%

EBITDA

1 450,3

1 055,6

1 055,6

0,0

-27,2%

2 407,7

2 791,3

15,9%

EBITDA adj.

838,3

1 055,6

1 055,6

0,0

25,9%

1 874,7

2 368,3

26,3%

Wydobycie

11,1

-37,4

-37,4

0,0

 

-25,2

-51,0

 

Wytwarzanie

28,4

242,5

242,5

0,0

752,6%

153,2

565,9

269,3%

OZE

42,5

84,8

84,8

0,0

99,4%

163,6

168,5

3,0%

Dystrybucja

562,2

681,1

681,1

0,0

21,2%

1 245,7

1 363,0

9,4%

Sprzedaż

173,5

84,6

84,6

0,0

-51,2%

307,9

318,8

3,5%

Pozostałe

33,6

0,0

0,0

0,0

 

72,4

49,8

-31,2%

Nieprzypisane/eliminacje

-13,0

0,0

0,0

0,0

 

-42,8

-46,5

 

EBIT

709,8

528,5

-594,5

-1 123,0

 

1 183,9

617,9

-47,8%

Zysk brutto

707,8

437,3

-685,7

-1 123,0

 

939,2

411,7

-56,2%

Zysk netto

-478,1

354,2

-569,8

-924,0

 

-316,0

269,2

 
   

 

 

  

 

 

Marża zysku brutto ze sprzedaży

15,0%

15,8%

-6,5%

 

 

14,0%

9,7%

 

Marża EBITDA adj.

19,8%

20,9%

20,9%

 

 

19,3%

20,6%

 

Marża EBIT

16,7%

10,5%

-11,8%

 

 

12,2%

5,4%

 

Marża zysku netto

-11,3%

7,0%

-11,3%

 

 

-3,3%

2,3%

 

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A., spółka

Reklama

IzoBlok

Spółka opublikowała raport roczny za 2020/2021 kończący się w kwietniu 2021 roku.

Wybrane dane finansowe [mln PLN]

obrotowy

2Q 2020

3Q 2020

4Q 2020

1Q 2021

2Q 2021

3Q 2021

4Q 2021

 

r/r

     

2018/2019

2019/2020

2020/2021

r/r

koniec

paź 19

sty 20

kwi 20

lip 20

paź 20

sty 21

kwi 21

      

kwi 19

kwi 20

kwi 21

Przychody

53,2

46,8

34,5

32,1

53,0

51,2

50,2

 

45%

     

216,8

184,6

186,5

1%

jednostka

26,7

22,6

18,5

16,6

30,3

32,1

31,6

 

71%

     

97,4

91,3

110,7

21%

SSW

26,4

24,2

16,0

15,5

22,7

19,1

18,6

 

16%

     

119,4

93,3

75,8

-19%

EBITDA skoryg**

4,8

3,7

-0,7

-1,3

5,7

2,6

-1,4

       

21,0

14,3

5,7

-60%

jednostka

4,4

3,0

2,1

1,4

4,6

4,4

3,4

 

63%

     

16,5

14,0

13,8

-1%

SSW

0,4

0,7

-2,8

-2,7

1,1

-1,8

-4,7

 

70%

     

4,5

0,3

-8,1

 

EBITDA

6,8

4,0

-0,4

-0,8

5,7

2,9

1,8

       

26,3

17,3

9,6

-44%

jednostka

5,7

2,8

1,8

1,7

4,5

4,4

-29,9*

       

16,4

14,5

-19,4*

 

SSW

1,1

1,1

-2,2

-2,5

1,2

-1,5

31,7

       

9,9

2,8

29,0

 

Zysk netto

1,7

-0,5

-6,8

-0,5

-4,9

-1,1

-4,8

       

3,8

-4,5

-11,3

 
                   

Marża EBITDA adj.

9,0%

8,0%

-2,1%

-4,0%

10,8%

5,1%

-2,7%

       

12,1%

9,3%

5,1%

 

jednostka

16,6%

13,4%

11,2%

8,7%

15,1%

13,8%

10,7%

       

16,8%

15,9%

-17,5%

 

SSW

1,4%

3,0%

-17,4%

-17,7%

5,0%

-9,4%

-25,5%

       

8,3%

3,0%

38,2%

 
                   

Dług netto

51,14

47,39

40,75

39,80

49,32

46,95

52,93

 

30%

     

66,73

40,75

52,93

30%

/EBITDA 12m

1,95

1,83

2,36

4,15

5,79

6,31

5,52

       

2,54

2,36

5,52

 
                   

P/E 12m

              

13,4

   

EV/EBITDA 12m

    

11,7

13,1

10,8

       

4,5

5,3

10,8

 

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A., spółka. *-Odpis na udziałach w spółce zależnej -32,6 mln PLN., **- z wyłączeniem PDO

Reklama

Marvipol

Spółka opublikowała wyniki za 2Q’21.

Marvipol – wyniki 2Q’21 [mln PLN]

 

2Q'20

2Q'21

zmiana r/r

Przychody

13,2

24,6

86,5%

Wynik brutto ze sprzedaży

4,1

7,4

83,0%

Wynik netto ze sprzedaży

-3,7

-1,6

-57,5%

Wynik z jv

9,1

28,2

208,7%

EBIT

6,9

26,9

289,2%

Wynik brutto

6,8

23,4

244,7%

Wynik netto

5,6

21,0

277,4%

    

marża brutto ze sprzedaży

30,8%

30,2%

 

marża EBIT

52,4%

109,4%

 

marża netto

42,2%

85,4%

 

Reklama

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A., spółka

JWC

W 1H’21 deweloper wypracowała 163,0 mln PLN przychodów oraz poniósł 5,2 mln PLN straty EBIT i 9,7 mln PLN straty netto.

Toya

W 2Q’21 grupa wypracowała 177 mln PLN przychodów, ok. 28,9 mln PLN EBIT i 23,0 mln PLN zysku netto.

Reklama

K2 Holding

W 2Q’21 grupa wypracowała 28,9 mln PLN przychodów, ok. 1,5 mln PLN EBIT i 1,1 mln PLN zysku netto.

CDRL

Spółka szacuje, że w 1H’21 wypracowała 7,2 mln PLN zysku netto.

PKN Orlen, Lotos

PKN Orlen robi wszystko, żeby proces połączenia z Grupą Lotos i PGNiG udało się sfinalizować w tym samym czasie, ale nie da się wykluczyć, że któryś z nich przeciągnie się o kilka miesięcy, poinformował ISBnews prezes Daniel Obajtek. Zapowiedział, że partner w sprawie przejęcia Grupy Lotos zostanie ogłoszony w listopadzie.

Reklama

Asseco Poland

Grupa spodziewa się, że rentowność operacyjna w całym bieżącym roku wyniesie 9,5-10%. Perspektywy drugiego półrocza grupa ocenia pozytywnie, nadal widzi rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania IT. Grupa nie notuje zwiększonej rotacji pracowników pomimo większego popytu na polskich informatyków z Europy Zachodniej i USA.

Asseco Poland jest zadowolone ze wspólnych działań ze spółką Adesso z Niemiec i liczy na długoterminową współpracę, wynika ze słów wiceprezesa Marka Panka. Spółka po wynikach za I połowę roku pozytywnie ocenia perspektywy kolejnych miesięcy.

PZU

Grupa chce wypłacać dywidendy na atrakcyjnym poziomie i ocenia, że jest na drodze do realizacji celów ze strategii do 2024 roku. PZU nadal obserwuje presję cenową na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, ale spodziewa się wzrostów cen.

Po 6-7 kwartałach spadków cen na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych następuje odwrócenie trendu i obecnie należy spodziewać się nieuniknionych wzrostów, poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Tomasz Kulik.

Wynikom PZU może zagrozić państwowy konkurent. Złote dziecko skarbu państwa bryluje wynikami za pierwsze półrocze, a drugie może być jeszcze lepsze. O klienta będzie musiało jednak powalczyć z PKO Ubezpieczenia. – Puls Biznesu

Reklama

Neuca

Spółka zakłada, że w 2H’21 w jej wynikach finansowych nie pojawią się odpisy aktualizujące, tak jak to miało miejsce w I półroczu. Spółka obserwuje normalizację na rynku hurtu aptecznego, dlatego w 2021 r., a także latach kolejnych zakłada ok. 3% dynamikę jego wzrostu - poinformowali przedstawiciele zarządu podczas czwartkowej wideokonferencji.

Neuca nie wyklucza, że w przypadku pomyślnego zakończenia transakcji zakupu udziałów spółki Pomerania - jedynego akcjonariusza Towarzystwa Ubezpieczeń Zdrowie - spółka ta może zadebiutować na giełdzie w perspektywie kilku lat, wynika z wypowiedzi prezesa Neuki Piotra Sucharskiego.

Ciech

W zakładzie spółki w Żarach trwają prace przy budowie i instalacji nowego pieca do wytapiania szklistego krzemianu sodu – surowca kluczowego w produkcji krzemionki strącanej, z której powstają m.in. energooszczędne opony i kosmetyki. Nowa inwestycja Ciechu o wartości ok. 80 mln PLN zwiększy moce produkcyjne chemicznej grupy. Budowa pieca zakończy się przed końcem 2021 roku.

Dom Development

Podsumowanie konferencji wynikowej po 2Q’21.

  • Sytuacja rynkowa:
    • Silny popyt we wszystkich segmentach rynku;
    • Rynek wspierany przez bardzo niskie stopy procentowe;
    • Przyspieszający wzrost cen mieszkań wspierany ograniczoną podażą (wskaźniki wyprzedania oferty na rynku są niskie, np. w Warszawie poniżej 2 kwartałów; może to być pewne zagrożenie dla wzrostów cen);
    • Wysoka dostępność kredytów hipotecznych;
    • Klienci gotówkowi odpowiadali za ok. 40% transakcji;
    • Spółka obserwuje utrzymujący się wzrost cen materiałów budowlanych, ale także wysoką dostępność podwykonawców (co ogranicza wzrost kosztów);
    • Cały czas utrzymują się ograniczenia w kwestiach organizacyjnych (pozwolenia budowlane, zakupy gruntów);
  • Kontraktacja – bardzo mocny kwartał, ze szczególnym wskazaniem na Trójmiasto; wysoki udział lokali powyżej 650 tys. PLN (35%); średnia wartość transakcji w Warszawie przekracza 750 tys. PLN;
  • Oferta – na koniec 2Q’21 spadła do 1,8 tys. lokali (-12% r/r), głównie w Warszawie (-60% r/r; duże opóźnienia w uzyskiwaniu pozwoleń; w 3Q’21 będzie uruchomionych sporo projektów); do końca roku do sprzedaży trafi 3 tys. lokali; rośnie natomiast liczba lokali w realizacji (+29% r/r);
  • Bank ziemi – spółka zwiększyła r/r liczbę gruntów, które obecnie umożliwiają budowę rekordowych 17 tys. lokali (+12% r/r; mocny przyrost w Warszawie);
  • Przekazania – sprzedaż notarialna idzie zgodnie z planem; „backlog” przyszłych przekazań to ok. 4,3 tys. sprzedanych mieszkań o wartości 2,4 mld PLN; w 3Q’21 będzie dużo wydań w Trójmieście, a w 4Q’21 w Warszawie i Trójmieście;
  • Wyniki – deweloper koncentruje się na poprawie marży brutto ze sprzedaży; kwestie płynnościowe są bezpieczne (550 mln PLN gotówki + 339 mln PLN dostępnych linii kredytowych);
  • Q&A:
    • Oferta w Warszawie – głównym problemem są decyzje administracyjne; wg prezesa sytuacja pod tym kątem będzie ciężka w kolejnych kwartałach;
    • Przekazania 3Q’21 – całorocznie grupa podtrzymuje cel wydania 3,3-3,4 tys. lokali;
    • Sento – celem jest kontraktacja 15-20 lokali miesięcznie w krótkiej perspektywie; w kolejnych okresach (do 1,5 roku) spółka powinna osiągać rocznie 300-400 mieszkań; jest trochę za wcześnie o przyszłorocznych przekazaniach; marża brutto może być bliska ok. 20-22%; Dom Development wprowadza tam swoją politykę cenową i inwestycyjną;
    • Koszty budowy – spółka widzi „nieznaczny” wzrost, który jest nieporównywalnie mniejszy od wzrostu cen sprzedaży; w kontroli kosztów pomaga własnego generalne wykonawstwo;
    • Wejście do kolejnych miast – spółka nie planuje takich ruchów i na razie chce się skupić na obecnych rynkach.

VRG

Podsumowanie konferencji wynikowej po 2Q’21.

  • Wyniki wg marek:
    • Vistula – wzrost sprzedaży do 57 mln PLN; e-commerce odpowiadał za 18% przychodów; sieć sprzedaży utrzymana na dotychczasowym poziomie; odbudowuje się sprzedaż części formalnej; nie ma presji na szybką wyprzedaż towarów; koszty sklepów odbiły z racji niskiej bazy (m.in. wpływ legislacji covidowych);
    • Bytom – marka optymalizuje sieć sklepów; e-commerce wypracował 21% przychodów; silny wzrost marży brutto (+8 p.p. r/r);
    • Wólczanka – spółka zamyka najmniejsze placówki (30-40 mkw.); e-commerce odpowiadał za 56% sprzedaży; rośnie sprzedaż kolekcji damskiej; pozytywne tendencje wynikowe;
    • W. Kruk – utrzymanie skali sieci; przychody powyżej 2Q’19; pomimo dużego udziału zegarków zwiększono marże brutto (mniej promocji, mniej on-line, polityka stałej marży); kluczowy dla wyników będzie 4Q’21;
  • Wyniki grupy:
    • Silny wzrost sprzedaży r/r w obydwu segmentach;
    • Zdecydowana odbudowa marży brutto (szybciej w odzieżówce – niższa baza);
    • Koszty operacyjne na mkw. były pod kontrolą (w ujęciu do odczytów za 2019; w ’20 korzystano z oszczędności w ramach tarcz);
    • Segment odzieżowy zanotował stratę EBIT w wys. ok. 2 mln PLN, a jubilerski wykazał 14 mln PLN zysku;
    • Odpis na zapasy – spółka dokonała odpisy w wys. 9,4 mln PLN (w tym 5,3 mln PLN w kanale hurtowym, który obecnie jest zaniechany); odpisy będą dokonywane przy okazji wyników półrocznych i rocznych;
    • Pozytywny wpływ różnic kursowych;
    • Zapasy – wzrost r/r o ok. 6% (głównie w jubilerce); W. Kruk jest już zatowarowany pod kątem 4Q’21; zapasy na mkw. podniosły się o 7% r/r;
    • DN/EBITDA MSR 17 wyniósł 1,6x.
  • Plany na 2021:
    • Wzrost sprzedaży (w obu kanałach), marży brutto i wyniku netto;
    • Powierzchnia – utrzymanie na ubiegłorocznym poziomie i optymalizacja placówek;
    • Sieć franczyzowa powinna osiągnąć powierzchnię 11,6 tys. mkw.;
    • CAPEX’21 ma wynieść 28 mln PLN;
    • Pozytywne trendy w lipcu i sierpniu się utrzymują;
    • We wrześniu planowana jest kampania W. Kruk;
    • Rozwój oferty casual we wszystkich markach;
    • E-commerce – rozwój aplikacji sprzedażowej; wejście na platformy zewnętrzne (Zalando, Modivo); kanał ma odpowiadać za ponad 20% sprzedaży.
  • Q&A:
    • Tendencje w 2H’21 – zarząd nie spodziewa się „twardego” lockdownu i że ew.restrykcje nie będą tak dotkliwe;
    • Marża brutto w 4Q’21-2022 – zarząd liczy, że marża będzie wyższa z racji prowadzonej polityki cenowej; obecnie władze spółki analizują wpływ dostaw z Azji i należy liczyć się z podwyżkami produktów w sklepach.
Reklama

AmRest

Podsumowanie konferencji wynikowej za 2Q’21.

  • Wprowadzenie:
    • Grupa działa w 27 krajach i prowadzi ponad 2,3 tys. lokali;
    • Spółka rozwinęła delivery (własne dostawy + agregatorzy) oraz take-away;
    • W 1H’21 otwarto 57 lokali i celem jest otwarcie ok. 100 lokali (brutto);
  • Wyniki:
    • Przychody – wzrost sprzedaży o ponad 70%;
    • Grupa kontynuuje rozwój organiczny;
    • Zdecydowana poprawa marży EBITDA;
    • Silna odbudowa sprzedaży porównywalnej względem ubiegłego roku;
    • Pozycja płynnościowa umożliwia dalszą optymalizację bieżącego portfolio;
  • Strategia:
    • Rentowność – spółka chce odbudować marże dzięki rosnącym przychodom i trafficowi;
    • Rozwój – spółka ma podstawy do wzrostu sprzedaży i marż; celem grupy jest wdrażanie delivery i take-away oraz rozwój modelu asset-light; wzmocnienie pozycji płynnościowej powinno umożliwić także akwizycje;
  • Q&A:
    • Marże – spółka podjęła wiele inicjatyw, które miały na celu poprawę rentowności (zarządzanie kosztami lokali, digitalizacja, poprawa miksu sprzedażowego), wsparciem będzie także dalsza odbudowa sprzedaży porównywalnej; obecne portfolio restauracji wydaje się zdrowe i zoptymalizowane;
    • Obostrzenia/COVID-19 – w Niemczech, aby wejść do lokalu, należy mieć certyfikat szczepienia; spółka monitoruje sytuację na bieżąco i musi się do niej adaptować; w większości krajów, gdzie działa grupa, poziom wyszczepienia wynosi średnio 50% i rośnie;
    • Rozwój sieci – w bieżącym roku może być otwarte ponad 100 lokali (brutto); w 1H’21 zamknięto 27 restauracji; zarząd pracuje nad obniżeniem zadłużenia, co powinno pozwolić na przyspieszenie tempa otwarć w ’22 względem ’21;
    • Sprzedaż lfl – odczyty są pozytywne; obecnie grupa sprzedaje na poziomie >90% w porównaniu do ’19 (na początku roku ok. 80%);
    • Akwizycje – spółka zawsze przygląda się projektom, które są skalowalne i generuję odpowiednie marże;
    • Dark kitchen – obecnie działa 5 lokali (wszystkie w Polsce), ale jest tu cały czas dużo do poprawy w działaniu;
    • Zamknięcia – w 1H’21 zamknięto parę restauracji Tagliatella (działające poza Hiszpanią) i Blue Frog; przy zamykaniu części marek, AmRest musi mieć zgodę licencjodawcy;
    • Polityka cenowa – grupa dokonuje ruchów na cennikach, ale stara się, żeby zmiany nie były zbyt odczuwalne dla klientów.

Atal

Deweloper zakończył budowę oraz uzyskał pozwolenie na użytkowanie dla II etapu realizowanej w Poznaniu inwestycji Apartamenty Dmowskiego.

Develia

Deweloper ukończył budowę ostatniego IX etapu Osiedla na Woli w Warszawie. W ramach tej fazy inwestycji powstało 301 mieszkań w 17-piętrowym budynku.

SimFabric (NC)

Spółka planuje pod koniec 4Q’21 przejście z NewConnect na rynek główny GPW. Spółka, który kończy przygotowanie prospektu emisyjnego, nie planuje przy tej okazji emisji akcji.

Medinice

Spółka otrzymało ochronę patentową od indyjskiego urzędu patentowego na wynalazek "Kaniula do małoinwazyjnej plastyki zastawki trójdzielnej”. Ostatecznym wymogiem formalnym uzyskania patentu jest uiszczenie przez spółkę opłaty administracyjnej.

Reklama

Prochem

Spółka, w ramach ogłoszonego na początku sierpnia zaproszenia, nabył 580 tys. akcji własnych, stanowiących 19,8% kapitału zakładowego, po cenie 26 PLN za sztukęAkcje zostały nabyte w celu umorzenia.

Echo

Deweloper ustanowił program emisji obligacji do kwoty 300 mln PLN lub równowartości tej kwoty w EUR.

Budimex

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Budimeksem umowę na projekt i prace budowlane na stacjach w Ełku za ok. 587 mln PLN netto.

Tauron

Do końca 2021 r. spółka Tauron Ciepło planuje przeznaczyć blisko 40 mln PLN na przyłączenia do sieci ciepłowniczej, z czego ponad połowa trafi na inwestycje w Katowicach. Przełożą się one na 36 dodatkowych megawatów ciepła sieciowego dostarczanego mieszkańcom.

Górnictwo

Pakiet akcji PGG, który posiadamy jest wart symboliczną złotówkę. W tej chwili nie ma szans na urynkowienie tej firmy, która bez pomocy państwa nie jest w stanie przetrwać - ocenił prezes Węglokoksu Tomasz Haryszek w kuluarach konferencji Wizja Rozwoju.

Reklama

Pointpack (NC)

Spółka podpisała ramową umowę o współpracy z Carrefour Polska.

TXM

Spółka zmieniła datę publikacji raportu za 2Q’21 z dn. 30.września na 31.sierpnia.

Sescom

Grupa wypracowała w lipcu ok. 11,4 mln PLN przychodów (+24% r/r).

e-Muzyka (NC)

Grupa zakończyła skup akcji własnych. Spółka nie zawarła żadnej transakcji nabycia akcji.

Erbud

Zarząd spółki zdecydował o emisji do 75 tys. obligacji serii D. Wartość nominalna i cena emisyjna jednej obligacji wyniesie 1 tys. PLN.

Reklama

Relpol

Spółka w czwartek 26.08.2021 przed sesją opublikowała raport za 2Q’21. Kurs akcji tracił ok. 4%.

Komentarz BDM: Wyniki okazały się powyżej naszych wstępnych założeń. Przychody w 2Q’21 wzrosły o 15% r/r, w tym sprzedaż w kraju o +39% r/r (efekt niskiej bazy). W całym 1H’21 przychody wzrosły o 3,9% r/r (LFL czyli bez Polon +5,4% r/r), a spółka podaje w komentarzu, że 2H’21 będzie pod tym względem lepsze.

Spółka w komentarzu podaje, że „W branży elektrotechnicznej, po bardzo spokojnym, zrównoważonym i porównywalnym do roku ubiegłego pierwszym kwartale 2021, w drugim kwartale odczuliśmy dynamiczny wzrost zleceń wchodzących.”. Wg zarządu liczba zamówień w niektórych grupach produktów się podwoiła, co częściowo wynikało z efektu niskiej bazy i odbudowy zapasów przez klientów. Przy zwiększonym zapotrzebowaniu na surowce przekładało się to na „nieunikniony wzrost cen produktów finalnych”.

Spółka wskazuje, że kłopoty z dostępnością transportu i jego kosztami wydłużyły terminy realizacji dostaw kontraktowych u konkurentów do nawet 90 tygodni. „(…) Stąd wielu klientów dostrzegło dodatkową wartość w produktach Relpol S.A. jako europejskiego dostawcy. Z uwagi na ulokowane już zamówienia, należy się spodziewać większej dynamiki wzrostu sprzedaży w 2H’21”

Reklama

W strukturze sprzedaży w 1H’21 odnotowano wzrost w grupie przekaźników miniaturowych, stabilizację grupie przekaźników przemysłowych, a ujemną dynamiką charakteryzowała się grupa przekaźników przeznaczonych do systemów fotowoltaicznych.

Z uwagi na dużą wagę rynku niemieckiego i jego potencjał, w lipcu 2021 uruchomiona została strona internetowa firmy w języku niemieckim.

Wybrane dane finansowe [mln PLN]

 

IQ'19

IIQ'19

IIIQ'19

IVQ'19

IQ'20

IIQ'20

IIIQ'20

IVQ'20

IQ'21

IIQ'21

r/r

  

2018

2019

2020

r/r

Przychody

33,5

33,5

29,0

26,2

34,0

30,1

31,0

25,8

32,2

34,5

15%

  

130,2

122,2

121,0

-1%

jednostkowe

31,7

30,7

27,1

25,9

33,0

28,1

29,5

27,4

30,8

33,3

19%

  

121,6

115,4

117,9

2%

              

-

-

-

 

kraj

9,3

9,3

8,3

9,2

9,3

7,6

8,8

7,2

9,9

10,5

39%

  

36,9

36,1

32,9

-9%

eksport

24,3

24,2

20,7

17,0

24,8

22,6

22,2

18,6

22,3

24,0

6%

  

93,3

86,2

88,1

2%

Wynik brutto na sprzedaży

6,5

7,4

5,2

6,2

6,7

6,1

6,8

4,3

7,1

7,2

18%

  

28,0

25,2

23,9

-5%

EBITDA

3,7

3,9

2,5

3,0

3,3

4,2

5,4

3,3

4,3

4,3

2%

  

14,8

13,1

16,2

24%

jednostkowa

3,4

3,6

3,1

2,5

3,6

3,5

5,1

5,1

3,7

3,9

10%

  

15,4

12,7

17,3

37%

EBITDA (bez PDO)

3,7

4,4

2,6

3,0

3,8

3,2

4,0

3,1

4,3

4,2

32%

  

15,8

13,8

14,0

2%

EBIT

2,2

2,3

0,9

1,3

1,6

2,4

3,7

1,6

2,7

2,5

6%

  

8,6

6,7

9,2

39%

Zysk brutto

2,0

2,3

1,2

1,0

2,2

2,1

3,9

1,9

2,8

2,2

4%

  

8,7

6,4

10,1

56%

Zysk netto

1,5

1,8

0,7

0,8

1,7

1,7

3,1

1,3

2,2

1,7

4%

  

6,5

4,9

7,7

59%

jednostkowy

1,4

1,9

1,3

0,4

2,0

1,2

2,8

1,1

1,8

1,8

50%

  

6,7

5,1

7,1

41%

                  

Marża zysku brutto

19,4%

22,0%

17,9%

23,6%

19,6%

20,2%

22,1%

16,8%

22,0%

20,9%

   

21,5%

20,7%

19,8%

 

Marża EBITDA

11,0%

11,6%

8,7%

11,4%

9,8%

13,9%

17,5%

12,8%

13,4%

12,3%

   

11,4%

10,7%

13,4%

 

Marża netto

4,5%

5,4%

2,5%

3,1%

5,1%

5,5%

10,0%

4,9%

6,9%

5,0%

   

5,0%

4,0%

6,4%

 
                  

Dynamika r/r

                 

Przychodów

-2%

0%

-14%

-23%

2%

-10%

7%

-1%

-5%

15%

       

kraj

-14%

3%

-17%

-8%

0%

-18%

6%

-21%

7%

39%

       

eksport

3%

-1%

-13%

-30%

2%

-7%

7%

10%

-10%

6%

       

EBITDA

-15%

0%

-49%

-36%

-10%

7%

114%

11%

30%

2%

       

EBITDA adj.

-29%

9%

-43%

-40%

2%

-28%

54%

2%

15%

32%

       
                  

KON

53,3

53,8

49,1

51,3

50,3

51,0

53,1

49,4

51,1

55,8

10%

  

52,3

51,3

49,4

-4%

FCF

-0,7

2,2

4,7

-2,5

3,1

0,8

-0,1

0,4

1,4

-4,1

   

4,1

3,7

4,2

13%

FCF 12m/kapitalizacja

2%

3%

9%

5%

10%

8%

2%

6%

3%

-3%

   

5,5%

5,0%

5,6%

 

Dług netto

3,6

1,5

2,8

6,0

3,1

2,2

2,3

-0,2

-0,7

3,4

   

2,8

6,0

-0,2

 
                  

P/E 12m

        

9,1

9,1

       

EV/EBITDA 12m

        

4,3

4,5

       

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A., spółka

IT

Polski sektor IT kuje żelazo póki gorące. Instytucje i przedsiębiorstwa muszą inwestować w cyfryzację. To woda na młyn dla firm informatycznych. Borykają się one jednak z coraz większym deficytem pracowników. - Rzeczpospolita

E-commerce

Do końca lipca br. w Polsce przybyło 5,2 tys. sklepów internetowych, co oznacza, iż według wywiadowni Dun&Bradstreet na koniec lipca br. w Polsce było ich już 49,7 tys. W porównaniu z grudniem 2020 r. oznacza to wzrost o blisko 12% Jeśli w drugiej połowie roku pozytywny trend zostanie utrzymany, a wszystko wskazuje na to, że tak, to w 2021 r. można się spodziewać przyrostu nowych e-sklepów w granicach 10 tys. i więcej. Tegoroczne wydatki Polaków w internecie mają wynieść 93 mld PLN. - Rzeczpospolita

Branża lotnicza, Enter Air

31 sierpnia branża lotnicza będzie rozmawiać o „Planie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020–2024”, budzącym ogromne emocje branży. Jeśli dokument zostanie zatwierdzony, to od początku 2022 r. ostro w górę pójdą opłaty, jakie ponoszą linie lotnicze operujące z Polski bądź przelatujące nad polskim terytorium. - Rzeczpospolita

Banki

Przemiana banków będzie trwała. Pandemia i konieczność poszukiwania oszczędności spowodowały wzrost liczby użytkowników i transakcji cyfrowych. Dużo wskazuje na to, że odwrotu nie ma. - Rzeczpospolita

Reklama

Lotos

Ostatnio faktyczna marża rafineryjna uzyskiwana przez Grupę Lotos jest znacznie wyższa niż modelowa. - W 2Q’21 rzeczywista marża istotnie in plus odbiegała od marży modelowej. Różnica sięgać mogła kilku dolarów na baryłkę – informuje Anna Michałowska z działu komunikacji zewnętrznej Lotosu. - Parkiet

Energetyka

Do 2040 r. Polska chce mieć sześć reaktorów atomowych. Niewiele więcej niż Słowacja. To nie tylko Unię i jej politykę klimatyczną powinniśmy winić za wzrost cen prądu. NIK podaje, że ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych wzrosły po 1 stycznia 2020 r. o, bagatela, 20%. Kolejne lata nie odwrócą trendu. – Dziennik Gazeta Prawna

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Dom Maklerski BDM S.A. null

Dom Maklerski BDM S.A.

Dom Maklerski BDM S.A. to broker o ugruntowanej pozycji, funkcjonujący na rynku kapitałowym od 1993 roku. Jest podmiotem licencjonowanym działającym na podstawie zezwoleń Komisji Nadzoru Finansowego świadczącym usługi m.in. w następujących segmentach rynku:działalność brokerska, zarządzanie portfelami inwestycyjnymi, bankowość inwestycyjna, doradztwo inwestycyjne, usługi analityczne, usługi doradcze.

Autora możesz obserwować na LINKEDIN 


Reklama

Czytaj dalej