Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,30-0,21%
USD / PLN3,98-0,29%
CHF / PLN4,42-0,26%
GBP / PLN5,03-0,13%
EUR / USD1,08+0,07%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Nie daj się nabić w [pseudo] kryptowalutę! Jak oddzielić ziarna od plew w świecie walut cyfrowych?

Polskie Stowarzyszenie Bitcoin | 16:00 23 grudzień 2017
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Boom na kryptowaluty trwa w najlepsze. Za ich sukcesem kroczy również coraz więcej prób wyłudzenia pieniędzy od inwestorów słabo wtajemniczonych w technikalia tego specyficznego ekosystemu. Obecne czasy pozwalają w łatwy sposób wykorzystywać ludzkie słabości, takie jak ignorancja i chciwość. Według wielu te dwie cechy stanowią paliwo napędowe dla motoru pędzącego po autostradzie oszustw. Ludzie, zwabieni chęcią szybkiego zysku, przy minimalnym wkładzie merytorycznym dają się nabrać oszustom gwarantującym 10000% stopy zwrotu.

 

Realia wyglądają jednak zgoła inaczej: twórcy żadnej początkującej waluty cyfrowej nie mogą zagwarantować zysku. Scam (oszustwo) kryptowalutowy może mieć podobną strukturę działania, co piramida finansowa, w której pierwsi kupujący mają polecać kupno waluty kolejnym osobom i zyskać profity dzięki ich wkładowi pieniężnemu. Warto wystrzegać się nowych walut, o których nie ma jeszcze pewnych danych w zaufanych źródłach, a zamiast tego można przeczytać dużo entuzjastycznych, anonimowych recenzji obiecujących ich przyszły sukces.

 

Reklama

W jaki sposób rozpoznać scam na kryptowalutach?

 

  1. To nie jest kryptowaluta

Jeżeli dana jednostka płatnicza nie jest oparta na blockchain (choć i tu znajdą się wyjątki),  nie można jej kupić na żadnej giełdzie, ani znaleźć w spisie walut cyfrowych witryny CoinMarketCap, należy poddać w wątpliwość jej nawet istnienie. Nie dotyczy to ICO (Initial Coin Offering)/świeżych projektów, które mają dopiero dokonać dystrybucji swoich tokenów. Inwestycje w ICO to w ogóle osobny temat, ale w ich przypadku mamy przynajmniej do czynienia z decyzjami inwestorów, którzy już są akredytowani technologicznie i świadomie podejmują ryzyko, rozumiejąc technologię.

 

  1. Schemat Ponzi

Większość scamów kryptowalutowych opartych jest na schemacie piramidy finansowej. Ich działanie jest skoncentrowane na marketingu wielopoziomowym, zwanym inaczej formułąsprzedaży lawinowej, z tą różnicą, że głównym środkiem dochodowym nie są sprzedane produkty/usługi, a wpłaty wpisowe dokonywane przez nowych członków struktury niedoinformowanych klientów. Działania tego typu organizacji są skupione przede wszystkim nie na sprzedaży dóbr, a na gromadzeniu jak największej liczby osób tworzących ową strukturę. W takich schematach śmietankę spijają często dobrze znani „naganiacze”, którzy nierzadko przerzucają się z projektu na projekt. Są to najczęściej ludzie chcący dorobić się na naiwności i chciwości innych. Dołączenie i początki w piramidzie powodują euforię i dają szansę na duże profity, postępując prostym algorytmem – im więcej ludzi wciągniesz, tym większą prowizję dostaniesz. Wiele osób nawet świadomie angażuje się w piramidy wiedząc, że w odpowiednim momencie należy się ewakuować. Kiedy ten moment nastąpi, wszyscy na górze upłynniają środki, zaś coin znacząco spada na wartości, zostawiając wszystkich z ułamkiem tego, co zainwestowali. Często pod pozorem nieprzewidzianych problemów i przypadków losowych. Dlatego też niektórzy nazywają samego Bitcoina piramidą, ale w przeciwieństwie do pseudokryptowalut funkcjonuje jako niezależny byt, który ma za sobą faktyczny protokół wspierany przez tysiące firm na całym świecie, realny przetestowany kod i użyteczne oprogramowanie, a co najważniejsze rynek, który zapewnia płynność obrotu wraz z realną wyceną ustalaną na setkach giełd na całym świecie.

Reklama

 

  1. Tworzenie szumu marketingowego

Z reguły firmy chcące wyłudzić pieniądze od nieświadomych klientów, starają się działać jak najszybciej. Aby tego dokonać, tworzą wokół siebie szum marketingowy, aby w jak najkrótszym czasie pozyskać jak najwięcej „ofiar”. Przykładem może być tu bardzo głośna promocja polskiej konferencjiDascoin z wykorzystaniem wizerunku polskich gwiazd takich, jak Krzysztof Ibisz, czy Rafał Maserak.

 

  1. Obietnice bez pokrycia

Aby pozyskać jak najwięcej klientów, „firmy” obiecują potencjalnym nabywcom szybki i spory zysk. Często ich obietnice są nierealne i nie mają żadnego pokrycia. Według obietnic, ich waluty są „naj” pod każdym możliwym względem i już wkrótce zajmą miejsce „króla”, czyli bitcoina. Jak wiadomo, najlepsze produkty nie potrzebują tego typu zagrywek, ponieważ najlepszym dowodem na ich niezawodność jest liczba zadowolonych klientów.

 

  1. Wywyższanie produktu ponad konkurencję
Reklama

W tym przypadku fałszywe startupy często zestawiają najlepiej prosperujące waluty ze swoimi. Tym samym pragną przekonać klientów, że ich nowa “kryptowaluta” będzie technicznie lepsza pod każdym względem, ale jest dopiero w trakcie tworzenia. Natomiast nigdy nie mają one rzetelnego potwierdzenia w rzeczywistości. Punkt ten łączy się z fałszywymi obietnicami. Wiele takich ofert można spotkać na portalach społecznościowych. Generalnie, nie ma możliwości zweryfikowania jakichkolwiek tez poprzez niezależny audyt społeczności.

 

  1. Nadmuchiwanie sztuczną wartością

Punkt znów wiąże się z poprzednimi, jednak w tym przypadku nie ma konieczności zestawiania usługi z konkurencją. Tu najważniejsze jest przekonanie klientów do tego, że za usługą kryje się nieoceniona wartość. Środki są stabilne, nieskończone, pewne, a co za tym idzie „nadmuchane” jak bańka mydlana. Głównymi środkami przekazu takich informacji są media społecznościowe/fora internetowe.

 

  1. Pump and dump

Kolejne oszustwo, dobrze znane z klasycznych rynków finansowych, polegające na manipulowaniu ceną. Tu znów inwestorom przekazuje się fałszywe informacje, natomiast to właśnie inwestorzy biorący udział w scamie są główną tubą rozprzestrzeniającą pozytywne informacje, które „pompują” ceny przy wykorzystaniu grupy rzekomo “wtajemniczonych”. Klienci często są nieświadomi tego, że biorą udział w przebiegłym procederze. Działa to na zasadzie podobnej do piramidy, ale w krótszym przedziale czasowym. Inwestorzy z dużą gotówką tanio kupują walutę, wartość rośnie, ludzie kupują drożej i gonią falę, a tymczasem początkowi inwestorzy sprzedają udziały znacznie drożej niż kupili, pozostawiając walutę samej sobie. Często cierpią na tym sami twórcy, gdyż proces taki może się odbyć bez ich udziału. Jest to czyste manipulowanie rynkiem przez graczy z ogromnymi środkami.

Reklama

 

  1. Podejrzane akcje

Poza wyżej wymienionymi czynnikami, scamy charakteryzują niezrozumiałe (dziwne) czynniki. Stopy wzrostu i wartości często rządzą się irracjonalnymi prawami. Likwidacja samych aktywów nie należy do łatwych i może przynieść sporo trudności. Ich ekosystem jest często zamknięty i brakuje mu połączeń z innymi cyfrowymi aktywami.

 

Czym powinien charakteryzować się rzetelny projekt waluty cyfrowej?

 

  1. Blockchain powinien być sprawdzony
Reklama

Jeżeli kryptowaluta została oparta na łańcuchu np. Bitcoin, Ethereum, Waves, to przynajmniej technologicznie może działać.

 

  1. Płynność środków

Łatwo jest zmienić aktywa cyfrowe wyrażone w kryptowalutach na inne waluty cyfrowe lub na gotówkę. Dostępność na giełdach pozwala przynajmniej na próbę wyceny przez rynek. Nie dotyczy ICO i nowych projektów.

 

  1. Dostarczany produkt

Firma posiadająca model/plan biznesowy, w którym wprowadzenie kryptowaluty ma rozwiązać realny problem przez wprowadzenie kanału dystrybucji.

Reklama

Im więcej kryptowaluta ma do zaoferowania na czas obecny, tym lepiej. Niektóre ICO startują nawet bez biznes planu, co oznacza sprzedaż samej idei bez żadnego pokrycia i szukanie pieniędzy na samą działalność. Projekt powinien bronić się sam – ekosystem portfeli, giełd, aplikacji, akceptantów, coś co inwestor może sam przetestować.

 

  1. Ludzie tworzący nowy projekt

Należy upewnić się, że ludzie stojący za inicjatywą nowej kryptowaluty, mają etyczne postawy. Są to ludzie/firmy które istnieją i mają jakiś dorobek, należy więc sprawdzić czy nie byli zaangażowani we wcześniejsze projekty tego typu. Za pewnik można też uznać transparentność i konsekwentność działań firmy, która nie ma nic do ukrycia.

Warto sprawdzić historię takich osób i ich wcześniejsze dokonania, często też zrobią takie badanie inne osoby i warto zapoznać się z wynikami ich śledztwa.

 

  1. Opinie ekspertów
Reklama

Warto zwrócić uwagę czy organizacje branżowe np. w Polskie Stowarzyszenie Bitcoin rekomenduje dany projekt lub np. odradza zaangażowanie. Warto również przedyskutować na forach i grupach tematycznych np. na Facebooku, ale tam również należy uważać na osoby bezpośrednio zaangażowane w nieuczciwe projekty. Na szczęście społeczność dość szybko potrafi wypunktować tego typu osoby.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Polskie Stowarzyszenie Bitcoin null

Polskie Stowarzyszenie Bitcoin

Stowarzyszenie działa w szczególności poprzez prowadzenie programów edukacyjnych o systemie Bitcoin oraz umożliwienie korzystania z systemu Bitcoin osobom zainteresowanym.


Reklama

Czytaj dalej