• Odbierz prezent
Najwięksi gamingowi producenci na świecie. Jak zarobić na e-sporcie? Rynki gamingowe na świecie. Największe spółki produkujące gry na GPW

Cały gamingowy świat aktualnie pochłonięty jest szaleństwem związanym z mnogością dużych premier jak: "Assassin's Creed: Valhalla" Ubisoftu (10 listopada),"Call of Duty: Black Ops - Cold War" od Activision (13 listopada) czy Cyberpunk 2077 (20 grudnia) od naszego rodzimego CD Projektu. Zakupowemu szaleństwu sprzyja Cyber Monday, okres przedświąteczny oraz - chcąc, nie chcąc - przymus pozostania w domach. Wielu fanów prowadzi zażartą dyskusję na temat tego, czy premiera Cyberpunka sprawi, że CD Projekt awansuje do czołówki światowych producentów gier. Przy okazji warto zadać sobie pytanie, ile zarabia gamingowa ekstraklasa?

FXMAG akcje najwięksi gamingowi producenci na świecie największe firmy gamingowe  top firm gamingowych  czołowi światowi producenci gier  dota 2  cs go  league of legends  rocket league  ea  huya  activision blizzard inc  razer inc  sea ltd  turtle beach corp  tencent holdings  cd projekt  playway  ten square games  11 bit studios  call of duty: black ops - cold war  opinie o call of duty: black ops - cold war  wymagania call of duty: black ops - cold war  cyber monday co to  spółka tencent  akcje tencent  sensor tower  wyniki finansowe apple  opinie o red dead redemption 2  wymagania  red dead redemption 2  akcje take-two interactive  notowania take-two interactive  największe spółki gamingowe w polsce  kapitalizacja cd projekt  fishing clash  opinie  fishing clash  gry aaa  kabel  gry triple a  bum simulator  symulator menela  symulator menela opinie  światowi potentaci gamedev  chińskie spółki gamingowe  światowe rynki gamingowe  jak zarobić na e-sporcie?  e-sport  co to jest e-sport  lol esport  najważniejsze wydarzenia esportowe  dota 2 opinie  wymagania counter-strike: global offensive  lol esport schedule  cs go skins  cs 1.6  playerunknown’s battlegrounds  najwięksi producenci gier na świecie  ile można zarobić na grze 1

Pierwsze miejsce w rankingu zajmuje Tencent, któremu udało się zwiększyć przychody rr. o 12%. W portfolio spółki znajdują się 2 najbardziej dochodowe gry mobilne według wrześniowego zestawienia portalu Sensor Tower, a mianowicie Honor of Kings oraz PUBG Mobile, jak również światowy lider segmentu gier typu MOBA, czyli League of Legends.

Srebrny medal przypadł w udziale firmie Sony, która odnotowała spadek przychodów o 16% rr. Pomimo niższych przychodów, wyniki spółki nadal są na wysokim poziomie ponad 3 mld USD, a to głównie za sprawą sukcesu premiery Spider-Man’a na konsole, która miała miejsce 7 września 2018 r.

Podium zamyka Apple z 16% wzrostem rr. - głównie dzięki ekspansji na rynku gier i aplikacji mobilnych.

Na szczególną uwagę zasługuje ostatnia spółka w rankingu, czyli Take-Two Interactive. Odnotowała najwyższy wzrost przychodów spośród całego Top 10, w wysokości 74% r.r. Do osiągnięcia tak świetnego wyniku przyczynił się sukces premiery Red Dead Redemption 2 (26 października 2018 r.) oraz GTA Online.

FXMAG akcje najwięksi gamingowi producenci na świecie największe firmy gamingowe  top firm gamingowych  czołowi światowi producenci gier  dota 2  cs go  league of legends  rocket league  ea  huya  activision blizzard inc  razer inc  sea ltd  turtle beach corp  tencent holdings  cd projekt  playway  ten square games  11 bit studios  call of duty: black ops - cold war  opinie o call of duty: black ops - cold war  wymagania call of duty: black ops - cold war  cyber monday co to  spółka tencent  akcje tencent  sensor tower  wyniki finansowe apple  opinie o red dead redemption 2  wymagania  red dead redemption 2  akcje take-two interactive  notowania take-two interactive  największe spółki gamingowe w polsce  kapitalizacja cd projekt  fishing clash  opinie  fishing clash  gry aaa  kabel  gry triple a  bum simulator  symulator menela  symulator menela opinie  światowi potentaci gamedev  chińskie spółki gamingowe  światowe rynki gamingowe  jak zarobić na e-sporcie?  e-sport  co to jest e-sport  lol esport  najważniejsze wydarzenia esportowe  dota 2 opinie  wymagania counter-strike: global offensive  lol esport schedule  cs go skins  cs 1.6  playerunknown’s battlegrounds  najwięksi producenci gier na świecie  ile można zarobić na grze 2

Jak sytuacja wygląda w przypadku naszego rodzimego rynku producentów gier komputerowych?

Cudze chwalimy, swego nie znamy

W kwestii polskich producentów i wydawców gier komputerowych nie będzie zaskoczeniem, iż największą spółką pod względem kapitalizacji rynkowej jest CD Projekt, którego wartość rynkowa wynosi nieco ponad 35 mld PLN. Aktualna wycena zdaje się już dyskontować premierę Cyberpunka 2077 oraz stale wysoką sprzedaż gier z Wiedźmińskiej serii, których łączny wolumen przekroczył w realiach pandemii 50 mln egzemplarzy. Pomimo upływu 5 lat od premiery trzeciej odsłony gry, rzesza fanów gotowych „sakiewką potrząsnąć, by grosza dać Wiedźminowi” stale rośnie.

FXMAG akcje najwięksi gamingowi producenci na świecie największe firmy gamingowe  top firm gamingowych  czołowi światowi producenci gier  dota 2  cs go  league of legends  rocket league  ea  huya  activision blizzard inc  razer inc  sea ltd  turtle beach corp  tencent holdings  cd projekt  playway  ten square games  11 bit studios  call of duty: black ops - cold war  opinie o call of duty: black ops - cold war  wymagania call of duty: black ops - cold war  cyber monday co to  spółka tencent  akcje tencent  sensor tower  wyniki finansowe apple  opinie o red dead redemption 2  wymagania  red dead redemption 2  akcje take-two interactive  notowania take-two interactive  największe spółki gamingowe w polsce  kapitalizacja cd projekt  fishing clash  opinie  fishing clash  gry aaa  kabel  gry triple a  bum simulator  symulator menela  symulator menela opinie  światowi potentaci gamedev  chińskie spółki gamingowe  światowe rynki gamingowe  jak zarobić na e-sporcie?  e-sport  co to jest e-sport  lol esport  najważniejsze wydarzenia esportowe  dota 2 opinie  wymagania counter-strike: global offensive  lol esport schedule  cs go skins  cs 1.6  playerunknown’s battlegrounds  najwięksi producenci gier na świecie  ile można zarobić na grze 3

Srebrny medal w zestawieniu polskich gamingów przypada w udziale spółce Ten Square Games, która ponad 90% przychodów generuje dzięki jednej grze na urządzenia mobilne w formacie free to play. Jest nią symulator wędkarstwa o nawie Fishing Clash, który według szacunków portalu Sensor Tower 5 miesiąc z rzędu generuje przychody w wysokości 9 mln USD.

Podium zamyka PlayWay realizujący jeszcze inny model biznesowy niż 2 wcześniej wymienione spółki. CD Projekt koncentruje się na cyklicznych premierach dużych, wysokonakładowych tytułów typu premium z najwyższego segmentu jakościowego, tzw. AAA. Ten Square Games skupia się na darmowych (free to play, FTP) grach mobilnych, w których monetyzacja produktu odbywa się poprzez mikropłatności dokonywane przez graczy w zamian za uzyskiwanie nowych funkcjonalności w grach (np. dostęp do nowych łowisk w przypadku Fishing Clash) oraz poprzez przychody z reklam wyświetlanych w trakcie rozgrywki. PlayWay swój model biznesowy opiera na tworzeniu licznych niskobudżetowych gier typu premium – w planach są premiery blisko 140 tytułów, z czego najgłośniejszym wydaje się być Bum Simulator, czyli symulator życia… menela. Mimo iż gra nie ma nic wspólnego z realizmem, a jest raczej humorystycznym zobrazowaniem życia amerykańskiego bumelanta, zajmuje wysokie miejsce na wishliście oczekiwanych tytułów na Steam. PlayWay skupia się również na zawiązywaniu spółek zależnych oraz wprowadzeniu ich akcji do obrotu giełdowego. Ponad 40 spółek związanych z grupą kapitałową PlayWay planuje debiut giełdowy w tym lub w przyszłym roku.

Na 4 miejscu znajduje się 11Bit Studios. Spółka znana jest z survivalowo-strategicznej gry z segmentu AAA, pt. Frostpunk, opowiadającej o walce społeczności o przetrwanie w zimowym klimacie w ostatnim mieście na ziemi. O spółce zrobiło się głośno w tym roku z powodu wpisania wyprodukowanej przez nią gry This War of Mine do kanonu nieobowiązkowych lektur szkolnych w szkołach średnich, co jest precedensem na skalę światową. Gra przedstawia problem przetrwania w czasie wojny z perspektywy cywila, do czego inspiracją było oblężenie Sarajewa.

Zestawienie zamyka studio pochodzące nie z głównego parkietu, a z NewConnect - Creepy Jar. Spółka zasłynęła dzięki nieoczekiwanemu sukcesowi symulatora przetrwania w lasach Amazonii o nazwie Green Hell. Gra w wersji na PC sprzedała się w nakładzie ponad 1 mln egzemplarzy, torując spółce drogę do naszego zestawienia oraz na Parkiet Główny – Creepy Jak pod koniec lipca br. złożyła do KNF wniosek o zatwierdzenie prospektu związanego z przeniesieniem akcji z NewConnect na rynek główny GPW.

Skoro tak dobrze radzimy sobie w Polsce pod względem gamingu, jak radzą sobie inne kraje i który z nich jest w tym zakresie liderem?

Powyższa treść jest wyłącznie wyrazem osobistych poglądów autora, została przygotowana tylko i wyłącznie w celach informacyjnych i nie stanowi „rekomendacji” w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715). Nie stanowi rekomendacji w rozumieniu „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów” lub jakiejkolwiek porady, w tym w szczególności porady inwestycyjnej w zakresie doradztwa inwestycyjnego, o którym mowa w art. 76 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. 2017, poz. 1768 z póź. zm.), dalej: „Ustawa”, porady prawnej lub podatkowej, ani też nie jest wskazaniem, iż jakakolwiek inwestycja jest odpowiednia w indywidualnej sytuacji inwestora. Autor, nie ponosi odpowiedzialności za działania lub zaniechania czytelnika lub innego inwestora podjęte na podstawie niniejszego artykułu ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych, skutki finansowe i niefinansowe powstałe w wyniku wykorzystania niniejszego artykułu lub zawartych w nim informacji. Inwestowanie w papiery wartościowe wiąże się z ryzykiem utraty części lub całości zainwestowanego kapitału. Inwestor wykorzystuje informacje zawarte w niniejszym komentarzu na własne ryzyko i odpowiedzialność.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Maciej Kietliński

Makler Papierów Wartościowych (lic.nr 3261), zawodowo analityk rynku akcji zajmujący się branżą GameDev. Publicysta ekonomiczny goszczący na łamach Parkietu i Strefy Inwestorów. Autor komentarzy giełdowych dla Inwestorzy.tv oraz PAP Biznes. Aktywny inwestor giełdowy od ponad 10 lat. Doktorant SGH w dyscyplinie ekonomia. Hobbystycznie pasjonat podróżowania, przemawiania publicznego i łucznictwa tradycyjnego.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk