Reklama

Brak danych

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Najnowsze dane GUS. Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku

GUS | 11:25 21 grudzień 2022
Najnowsze dane GUS. Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6% (wobec wzrostu o 12,1% w listopadzie 2021 r.). W porównaniu z październikiem 2022 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3%. W okresie styczeń-listopad[2] 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,4% (w 2021 r. wzrost o 7,7%).

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 1

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 1

 

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

W listopadzie 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. podobnie jak w poprzednich dwóch miesiącach odnotowały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 18,9% wobec wzrostu o 55,8% przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w następujących prezentowanych grupach: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 6,1%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,8%), „pozostałe” (o 1,5%). Najgłębszy spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 14,4%).

Reklama

W listopadzie 2022 r. w porównaniu z październikiem br. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 25,2%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,5% w październiku br. do 11,9% w listopadzie br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,0% przed miesiącem do 31,5%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,6% do 21,1%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,7% do 27,2%).

W listopadzie br. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r utrzymał się w podmiotach handlujących tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 18,9%)

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 2

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 2

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 3

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 3

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 4

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 4

Reklama

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 5

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 5

 

 

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była o 2,0% wyższa w porównaniu z październikiem br.

W listopadzie 2022 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 2,0% w porównaniu z poprzednim miesiącem

Reklama

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 6

Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2022 roku - 6

 

 

W publikacji „Biuletyn Statystyczny” w tabl. 1 równocześnie z danymi o sprzedaży detalicznej prezentowane są także dynamiki dla obrotów w handlu detalicznym, które są przekazywane zgodnie z wymogami na potrzeby statystyki europejskiej. Obroty w handlu detalicznym obejmują swoim zakresem pełną zbiorowość podmiotów zaklasyfikowanych wg PKD do działu 47 – „Handel detaliczny z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”.

 

  1. Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

  2. W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama

Czytaj dalej