• Odbierz prezent
Na co zwrócić uwagę analizując spółkę gamingową? Gaming - analiza fundamentalna przedsiębiorstwa | FXMAG INWESTOR

W ciągu ostatnich kilku lat wielką popularność wśród inwestorów zdobyły spółki zajmujące się produkcją gier wideo. Wielka w tym zasługa międzynarodowego sukcesu CD Projekt z fantastycznie odebranym Wiedźminem 3. Przyciągnęło to na giełdę mnóstwo podmiotów i kapitału, a w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy regularnie pojawiały się informacje o planowanych debiutach kolejnych spółek gamingowych. Inwestowanie w ten sektor jest z pewnością specyficzne ze względu na charakterystykę branży, na co więc warto zwrócić uwagę podczas analizy spółki gamingowej?

Wpływ CD Projekt na gamingową hossę
Dla większości osób pierwszym skojarzeniem z gamingiem będzie CD Projekt oraz Wiedźmin. Nie powinno nas to zaskakiwać, produkty tego studia przez lata otrzymywały bardzo pozytywne oceny i zdobyły globalne uznanie. Wiedźmin 3 wyznaczył nowe standardy, a bardzo wiele spółek zdecydowało się podążać drogą wyznaczoną przez CDP. To, wraz z ogromnym zainteresowaniem inwestorów, którzy poszukują nowego CD Projekt, doprowadziło do hossy całego sektora. Już w pierwszej połowie grudnia odbędzie się premiera nowej gry największej spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych. Cyberpunk 2077 to z pewnością jeden z najgorętszych tematów. Wiele osób zastanawia się, jak gra wpłynie na notowania studia oraz pozostałe spółki gamingowe.

W ciągu kilku lat pojawiło się na GPW oraz NewConnect wiele spółek produkujących gry wideo, ale zdecydowana większość z nich posiada inny profil niż CD Projekt. Produkcja tytułów AAA wiąże się ze znacznie większymi wyzwaniami i kosztami, najwięcej spółek zajmuje się więc tworzeniem gier mobilnych lub mniejszych produkcji dostępnych na PC. Ten segment posiada swoją własną specyfikę, co sprawia, że osoby niezaznajomione z branżą i trendami mogą mieć problemy ze zrozumieniem różnic pomiędzy poszczególnymi producentami. Dla osób zaznajomionych z gamingiem, interesujących się tematem oraz wycenami, analiza takiej spółki, mimo to, może stanowić wyzwanie.

Etapy analizy fundamentalnej
Analiza fundamentalna to kompleksowa metoda wyceny przedsiębiorstwa, która wymaga czasu, informacji oraz szerokiej wiedzy. Zasadniczo analizę fundamentalną dzieli się na 5 podstawowych etapów, którymi są:

Analiza makroekonomiczna
Analiza sektorowa
Analiza sytuacyjna spółki
Analiza finansowa spółki
Wycena akcji spółki
Choć największą uwagę przykłada się do analizy sytuacyjnej, finansowej oraz wyceny, nie powinno się zapominać o analizie makroekonomicznej oraz sektorowej. Sytuacja gospodarcza i polityczna ma znaczące przełożenie na ryzyko i związaną z tym atrakcyjność inwestowania na danym rynku finansowym. Analiza sektorowa będzie się wiązała ze zdobyciem wiedzy z zakresu produkcji gier wideo, ich podziału na różne rodzaje, sposobem dystrybucji oraz uwzględnieniem stóp zwrotu sektora, ryzyka, czyli np. wrażliwości na zmiany koniunkturalne. Analiza sektorowa w przypadku spółek gamingowych jest znacznie utrudniona ze względu na różnice pomiędzy poszczególnymi studiami oraz niezbyt długą obecnością większości podmiotów na giełdzie. Przy okazji warto zwrócić uwagę, że między innymi z tych powodów wycena metodą porównawczą dla tego sektora jest raczej nieskuteczna. Z tego powodu istotną rolę pełnić będzie faza cyklu, w której znajduje się analizowany sektor. Na podstawie danych oraz naszej wiedzy powinniśmy ocenić, czy sektor jest na etapie gwałtownego wzrostu, czy może jest już na tyle dojrzały, że charakteryzuje się umiarkowanym wzrostem i stabilizacją.

 

Analiza sektorowa
Kluczową informacją jest premiera nowej generacji konsol. Część gier wychodzić będzie w wersjach na stare, jak i nowe konsole, co może mieć znaczący wpływ na liczbę sprzedanych egzemplarzy. Według danych podawanych przez Microsoft oraz Sony rośnie również udział gier nabywanych przez graczy w wersji online, co wskazuje, że sektor gamingowy charakteryzuje się dynamicznym procesem digitalizacji. W przypadku gier wideo analizę sektorową warto podzielić na 2 etapy: pierwszy, bardziej ogólny, dotyczący całego gamingu, oraz drugi - zorientowany na sytuację poszczególnej kategorii gier. Choć jest ich wiele, najczęściej przyjmuje się podział na gry kategorii AAA (wysokobudżetowe produkcje), gry niezależne (indie) oraz gry mobilne.

 

Premiera konsol PlayStation 5 oraz Xbox Series X największe znaczenie będzie miała dla tych produkcji, które kierowane są przede wszystkim na najmocniejsze konsole oraz PC. Choć produkcje indie często pojawiają się w wewnętrznym sklepie PlayStation oraz Xbox, to jednak najważniejszym dla nich rynkiem są platformy takie jak Steam. Gry AAA wyróżniają się bardzo wysokimi nakładami na produkcję i marketing, a ich model opiera się na osiągnięciu bardzo wysokiej sprzedaży w ciągu około pół roku do roku. Po tym czasie przeciętnie cena gry zostaje obniżona ze względu na zmniejszającą się liczbę sprzedawanych sztuk oraz mniejszą aktywność graczy. Średnio gry AAA zostają przecenione o 25% w ciągu 9 miesięcy oraz o 50% w ciągu 16 miesięcy. Po 2 latach cena gry osiąga 30% wartości z dnia premiery i według danych kolejne obniżki mają minimalne przełożenie na wynik dewelopera. Nie jest to jednak norma. Obecnie coraz częściej produkcje Triple-A zostają wzbogacane o dodatkową zawartość, za którą trzeba zapłacić. Pozwala to na podtrzymanie zainteresowania oraz poprawę wyników finansowych. Według badań przeprowadzonych przez IPOPEMA Research kluczowe dla produkcji AAA jest pierwszych 30 dni od premiery, kiedy sprzedawanych jest najwięcej egzemplarzy. Tego typu wyniki są czujnie obserwowane oraz przekazywane dalej przez media i mogą mieć również wpływ na dalsze wyniki. W przypadku informacji o ponadprzeciętnej liczbie sprzedanych gier w ciągu pierwszego dnia bądź tygodnia wywołać to może dodatkową motywację u potencjalnych graczy, aby nabyć produkt.

Indie, czyli gry niezależne, są tak nazywane ze względu na brak wsparcia ze strony wydawcy. Sprawia to, że budżet na produkcję jest bardzo ograniczony. Z tego też powodu gry od niezależnych twórców najczęściej trafiają wyłącznie na PC w drodze cyfrowej dystrybucji. Krzywa sprzedanych egzemplarzy będzie się kształtować inaczej ze względu na niskie nakłady na promocję. Gry indie nie mają tak mocnych premier, ale przekłada się to na spłaszczenie krzywej. Nie jest tutaj widoczne załamanie po około 30 dniach, jak w przypadku AAA.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Norbert Smaga

Redaktor portalu FXMAG. Prezes zarządu KNRK INDEX. 

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk