Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,03%
USD / PLN4,00+0,16%
CHF / PLN4,43+0,07%
GBP / PLN5,05+0,14%
EUR / USD1,08-0,10%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Monitoring Branżowy - branża meblarska: Czas na ESG (environmental, social, corporate governance)

Monitoring Branżowy - branża meblarska: Czas na ESG (environmental, social, corporate governance) | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Polska należy do światowej czołówki producentów i eksporterów mebli – jest trzecim (po Chinach i Niemczech) eksporterem, z blisko 6-proc. udziałem w światowym eksporcie (wg HS94). W Polsce działa ponad 400 firm meblarskich o zatrudnieniu pow. 50 osób, a blisko 2/3 przychodów tych firm generuje sprzedaż zagraniczna, skierowana głównie na rynki Europy Zachodniej. Mimo silnej konkurencji, polscy producenci z powodzeniem budują swoją pozycję na światowych rynkach. W obliczu narastających kosztów produkcji w Polsce, coraz trudniej będzie jednak utrzymać przewagi oparte na korzystnej relacji jakości do ceny, szczególnie względem producentów z państw azjatyckich coraz mocniej zaznaczających swoją obecność na rynkach europejskich, czy innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Konieczne staje się nie tylko eksplorowanie nowych rynków, ale także wyraźniejsze komunikowanie przewag pozacenowych. Nacisk na zrównoważoną produkcję, zarówno w zakresie minimalizacji negatywnego oddziaływania produkcji na środowisko, jak i dbania o dobre warunki pracy czy społeczną odpowiedzialność może stać się, w naszej ocenie, istotnym czynnikiem umacniającym pozycję polskiego meblarstwa na świecie.

 

 

Już teraz czynniki ESG (ang. environmental, social, corporate governance) w coraz większym stopniu wpływają na pozycję rynkową firm. Odbiorcy zaczynają pytać o ślad węglowy swoich dostawców i wymagają uwzględniania innych czynników ESG w działalności. W obliczu bieżącego kryzysu energetycznego, szczególnego znaczenia nabiera dodatkowo minimalizacja kosztów działalności, przede wszystkim energii. Równolegle poszerza się zakres firm zobowiązanych do raportowania niefinansowego – zgodnie z dyrektywą CSRD Parlamentu Europejskiego i Rady, ujawnianie informacji niefinansowych będzie od 2025 obowiązkowe dla wszystkich dużych firm, a od 2026 również dla giełdowych MŚP. Szacujemy, że obowiązkiem raportowania niefinansowego zostanie objętych ok. 110 polskich firm meblarskich.

Reklama

 

Świadomi tych zmian zapytaliśmy naszych klientów z branży meblarskiej o ich podejście do czynników ESG, z naciskiem na kwestie środowiskowe ujęte w trzech obszarach: energia i emisje, materiały i surowce oraz cykl życia produktów. Wyniki badania są jednoznaczne – zdecydowana większość dużych i średnich deklaruje, że realizacja działań ograniczających negatywny wpływ na środowisko naturalne należy do priorytetów rozwojowych. W raporcie przyglądamy się bliżej tym działaniom oraz wskazujemy plany firm na najbliższe lata, a także oceniamy podejście firm do raportowania niefinansowego i wskazujemy kluczowe wyzwania.

 

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Monitoring Branżowy - Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama

Czytaj dalej