• Odbierz prezent
LPP S.A., czyli Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay.  Historia spółki, oferta LPP, debiut giełdowy, akcje
fot. freepik.com

Społeczeństwo, a w szczególności kobiety od zawsze przywiązywały wielką wagę do wyglądu, mody i wszelkich trendów z nią związanych. Nic w tym dziwnego, każdy z nas chce prezentować się dobrze, a odpowiedni ubiór nam to umożliwia. Styl i szeroko pojęta moda są zmienne, co wiąże się z nieustannym popytem na produkty i towary oferowane przez dobrze wszystkim znane marki odzieżowe. Szacuje się, że z roku na rok społeczeństwo wydaje coraz więcej pieniędzy na produkty z sektora odzieżowego. Każdy z nas ma swoje ulubione marki i firmy, do których jest w pewien sposób przywiązany. Wszystkie te czynniki wpływają na trudności z jakimi muszą się zmierzyć nowi producenci tej branży, aby zainteresować klienta swoją ofertą. W tym artykule przyglądniemy się jednak spółce LPP, prowadzącej działalność na rynku polskim od 1991 roku. Z artykułu dowiesz się:

  • Czym zajmuje się spółka LPP i jakie sklepy ją reprezentują,
  • Jak szeroki jest zasięg oferty i w jakich krajach działa LPP,
  • Kto jest właścicielem spółki i jak wygląda jej historia,
  • Jak wyglądał debiut giełdowy LPP oraz
  • co spowodowało, że LPP jest obecnie jedną z 20 spółek indeksu giełdowego WIG20.

Czym jest LPP? Jakie sklepy tworzą grupę LPP?

LPP jest to spółka działająca na polskim rynku, jako branża odzieżowa od 1991 roku. Firma zarządza pięcioma znanymi markami odzieżowymi, takimi jak:

LPP jest to polska firma rodzinna zajmująca się produkcją i dystrybucją odzieży. Zarząd liczy obecnie 4 osoby i podejmuje najważniejsze dla funkcjonowania i rozwoju firmy decyzje. Centrala spółki znajduje się w Gdańsku i właśnie tam powstają projekty kolekcji Reserved, Cropp i Sinsay. W Pruszczu Gdańskim mieści się największe i najnowocześniejsze centrum dystrybucyjne odzieży w Europie Środkowo-Wschodniej. Właśnie stamtąd dystrybuowane są produkty do ponad 1700 salonów LPP w Polsce i na całym świecie. W Warszawie zlokalizowane jest biuro produktowe marki Reserved, z kolei w Krakowie funkcjonuje zaplecze projektowe dla marek Mohito i House. Biura LPP znajdują się w Gdańsku, Pruszczu Gdańskim, Krakowie, Warszawie, Szanghaju oraz Dhace.

Zasięg i działalność spółki LPP poza granicami Polski. W jakich krajach jest LPP?

Firma LPP prowadzi łącznie ponad 1700 salonów na terenie Polski oraz 20 innych państw. LPP prowadzi sprzedaż odzieży swoich marek zarówno w Europie, Azji jak i na Bliskim Wschodzie, w tym również w Moskwie, Londynie, Berlinie czy Tel-Awiwie.

Władze, zarząd i siedziba LPP. Kto jest właścicielem LPP?

Prezesem zarządu jest Marek Piechocki, związany z branżą odzieżową od 1989 roku. Kilka lat później, w roku 1991 wraz z Jerzym Lubiańcem założył przedsiębiorstwo Mistral, które po 4 latach zmieniło nazwę na LPP. Wiceprezesami zarządu są: Przemysław Lutkiewicz - odpowiedzialny za obszar finansów, kontrolingu oraz relacji inwestorskich, Jacek Kujawa - kwestie logistyczne i informatyczne, rozbudowa salonów i powierzchni magazynowych oraz Sławomir Łoboda - odpowiedzialny za kwestie prawne, rozwój LPP, pozyskiwanie nowych powierzchni handlowej. Siedziba główna firmy znajduje się w Gdańsku, dodatkowo biura LPP mieszczą się w Pruszczu Gdańskim, Warszawie, Krakowie, Szanghaju oraz Dhace.

Oferta spółki LPP. Sklepy LPP

Spółka LPP zajmuje się produkcją i sprzedażą odzieży zarówno w sklepach stacjonarnych jak i przez pośrednictwo platform internetowych. Firma prowadzi 5 sklepów: Reserved, Mohito, Cropp, House oraz Sinsay. W roku 2005 powstała marka Esotiq, która po upływie ok. 5 lat została sprzedana. Obecnie LPP produkuje i prowadzi sprzedaż 5 marek odzieżowych. Głównym celem spółki jest rozwój obecnych firm, w szczególności marki Sinsay, utworzonej w 2013 roku. Zarząd nie ma w planach utworzenia kolejnej marki. W ofercie każdego z wyżej wymienionych sklepów znaleźć można wszelkie produkty odzieżowe, ale także obuwie, torebki i akcesoria. Niektóre z marek są dostosowane jedynie dla kobiet (Sinsay, Mohito), inne bogatsze są także w odzież męską i dziecięcą.

Reserved

Oferta marki obejmuje się linie damskie, męskie i dziecięce. Jest to jedna z pierwszych marek utworzona przez firmę LPP. Pierwsze salony powstały w 1998 roku. Reserved do dziś jest filarem grupy LPP, a dostosowana do potrzeb rynku oferta przekłada się na coroczne wzrosty sprzedaży.

Cropp

Cropp jest to kolejna marka odzieżowa, prowadzona przez firmę LPP. W ofercie można znaleźć zarówno ubrania damskie, męskie oraz wszelkie akcesoria. Salony sieci Cropp dostępne są w wielu centrach handlowych, a klienci mogą skorzystać także ze sklepu internetowego. Marka od wielu lat wspiera wydarzenia kulturalne związane ze sztuką uliczną. Podczas projektowania kolekcji odbywa się współpraca z artystami sztuk wizualnych, ilustratorami i grafficiarzami. Inspiracje czerpane są ze współczesnej kultury i muzyki.

House

Oferta salonów House skierowana jest zarówno do kobiet jak i mężczyzn. Kolekcje tworzone są w stylu casual i nawiązują do sztuki, popkultury i trendów w mediach społecznościowych. Inspiracje do tworzenia projektów są czerpane ze stylu wielkomiejskiej ulicy. Klientami sklepów marki House sa zazwyczaj osoby młode.

Mohito

Oferta salonów marki Mohito skierowana jest do kobiet, w bazie produktów znaleźć można zarówno ubrania, obuwie jak i wszelkie dodatki. Ubrania marki Mohito cechują się niepowtarzalnym i eleganckim stylem. Inspiracje do tworzenia kolekcji czerpane są ze świata kultury oraz wybiegów podczas fashion week.

Sinsay

Oferta marki Sinsay zawiera jedynie damską odzież, obuwie, torebki, wyposażenie wnętrz, ale także wiele akcesoriów i gadżetów. Produkty dostępne w sieci sklepów Sinsay są dostosowane do potrzeb nastolatek, młodych kobiet i dzieci. Oferta przygotowana jest dla klientów w stosunkowo niskiej i rozsądnej cenie.

LPP w liczbach

Spółka LPP działa na rynku od ponad 25 lat i gwarantuje ponad 24 tysiące miejsce pracy. Rocznie LPP sprzedaje 265 00 000 sztuk odzieży, dodatkowo obsługuje ponad 1700 salonów stacjonarnych.

LPP wchodzi na giełdę. Debiut IPO LPP

Od maja 2001 roku spółka akcyjna LPP jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Cena akcji na debiucie wynosiła 48 PLN, wyemitowano ich 1 852 423. Spółka LPP wchodzi w skład indeksów: WIG Poland, WIG20, WIG30, WIG Odzież oraz zagranicznych: MSCI Poland Index, CECE index oraz FTSE Russell Index. Według danych udostępnionych na oficjalnej stronie 29% akcji należy do fundacji Semper Simul, blisko związanej z Markiem Piechockim, a 14,1% do fundacji Sky, związanej z Jerzym Lubiańcem. 56,9% akcji należy do pozostałych inwestorów.

LPP częścią Warszawskiego Indeksu Giełdowego WIG20

W roku 2014

Akcjonariat LPP. Kim są akcjonariusze spółki LPP?

Poniżej przedstawimy akcjonariat spółki LPP. 14,1%, czyli 261 338 akcji należy do fundacji SKY, blisko związanej z Jerzym Lubiańcem, 29%, czyli 536 599 akcji należy do fundacji SEMPER SIMUL, związanej z Markiem Piechockim, 56,9% akcji należy do pozostałych inwestorów.

LPP S.A., czyli Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Historia spółki, oferta LPP, debiut giełdowy, akcje - 1

LPP akcje. Notowania akcji LPP

Spółka LPP jest notowana na giełdzie od 2001 roku, a od roku 2014 jest częścią indeksu giełdowego WIG20. Cena akcji LPP na debiucie wynosiła 48 PLN, najniższa wartość została odnotowana 18 maja 2001 roku i wynosiła 47 PLN, z kolei najwyższa - 8 stycznia 2018 roku - 10 170 PLN.

Z jakimi sklepami konkuruje LPP? Konkurencja na rynku odzieżowym

Konkurencja na rynku odzieżowym jest ogromna, nie tylko w Polsce, dlatego spółka LPP jest ciągle narażona na zagrożenia ze strony firm konkurencyjnych. Przewagą jest prowadzenie przez LPP aż 5 marek odzieżowych, które są rozpoznawalne i popularne w całej Polsce oraz innych krajach. Działania marketingowe pozwalają na pozyskiwanie nowych klientów, a jakość i przystępność produktów wpływa na powielania wyboru marki przez obecnych konsumentów.

Sektor odzieżowy w Polsce

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z powiązania wszystkich pięciu marek odzieżowych, a nawet ze względu na ich różnorodność traktuje je jako podmioty konkurencyjne. Praktycznie w każdym centrum handlowym można zauważyć salon choć jednej z 5 marek firmy LPP. Do najbardziej aktywnych na giełdzie spółek z sektora odzież i obuwie można zaliczyć CCC, Coccodrillo, Esotiq oraz Intersport.

Skąd LPP bierze produkty do swoich sklepów?

Firma LPP zajmuje się tworzeniem projektów i kolekcji. Przykładowo marka Reserved posiada w Warszawie kilkudziesięcioosobowe biuro produktowe. Zespół wspiera zespół, pracujący w Gdańsku w tworzeniu regularnych kolekcji jak i projektów specjalnych. W Szanghaju również funkcjonuje biuro, którego pracownicy odpowiedzialni są za wsparcie produkcji. Z kolei w stolicy Bangladeszu - Dhace, odbywa się produkcja kolekcji w tamtejszych fabrykach.

LPP S.A., czyli Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Historia spółki, oferta LPP, debiut giełdowy, akcje - 2

Zgodnie z zamieszczonymi na stronie LPP informacjami produkcja zaprojektowanych kolekcji odbywa się w Polsce, Chinach, Bangladeszu, Turcji, Kambodży, Mjanmie, Pakistanie, Indiach oraz kilku innych krajach.

LPP praca. Jakie wymagania stawia pracodawca wobec pracowników?

79% pracowników ocenia stosunek pracy z LPP jako bardzo dobry i wykazuje zadowolenie. Firma zapewnia pracownikom możliwość rozwoju poprzez uczestnictwo w szkoleniach i warsztatach. LPP organizuje półkolonie, w których mogą wziąć udział dzieci pracowników, dodatkowo pracodawca oferuje zakup karty multisport, po korzystniejszej cenie oraz dostęp do prywatnej opieki medycznej. Spółka zapewnia miejsca pracy w salonach sprzedaży i centrali oraz staże dla studentów. Na oficjalnej stronie LPP widnieją ogłoszenia dotyczące ofert pracy.


Wiktoria Gut

Redaktor portalu FXMAG

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk