• Sklep
  • Odbierz prezent
Krótka historia lewara

Lewar, lub inaczej dźwignia finansowa, jest narzędziem nierozerwalnie związanym z rynkiem instrumentów pochodnych - zwiększając ryzyko potencjalnych strat, daje też perspektywy możliwych, wysokich stóp zwrotu. Kiedyś wykorzystywana jedynie przez zaawansowanych spekulantów na kontraktach terminowych lub inwestorów giełdowych chcących w określonych sytuacjach zwiększyć swój potencjał inwestycyjny poprzez kupno akcji z odroczonym terminem płatności, za sprawą rozwoju i popularyzacji usług finansowych stała się powszechnie dostępna.

Mechanizm pozwalający na otwieranie wielokrotnie większych pozycji, niż kapitał, którym się dysponuje, od początku działał na wyobraźnię. Przeprowadzanie transakcji w oparciu o stanowiący jedynie ułamek wartości pozycji depozyt zabezpieczający przyciągał nawet niedoświadczonych inwestorów, głównie dzięki skupionemu na jej „jasnej stronie” marketingowi. To właśnie dźwignia finansowa odpowiada za wzrost popularności kontraktów na różnice (CFD) oraz rynku Forex w ostatnich kilkunastu latach. Przez jednych traktowana jako Święty Graal, który w czasie rynkowego marazmu pozwoli osiągać zakładane stopy zwrotu, przez innych jako źródło wszelkich niepowodzeń i strat. Jedni i drudzy mają w tym przypadku rację – w wielu sytuacjach bez dźwigni finansowej osiągnięcie racjonalnych zysków byłoby niemożliwe, a większość strategii, zarówno krótko- jak i długoterminowych nie miałaby racji bytu. Przykładem jest rynek walutowy, na którym dzienne zmiany cen w przypadku głównych par zazwyczaj nie przekraczają 1%, a przez większość czasu dominuje mniej lub bardziej zarysowany trend boczny. Z kolei zbytnie lewarowanie się nie pozwala w racjonalny sposób zarządzać ryzykiem i składać zleceń obronnych na poziomach dyktowanych przez cenę, a nie przez stan rachunku. Tym samym, pomimo właściwej analizy rynku, pozycja zostaje zamknięta przedwcześnie, za sprawą braku odpowiedniej ilości środków na pokrycie depozytu zabezpieczającego.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Maciej Leściorz

Dyrektor ds. sprzedaży i edukacji w CMC MarketsPełni funkcję dyrektora ds. sprzedaży i edukacji w polskim oddziale firmy CMC Markets, w organizowaniu którego brał czynny udział. Jest odpowiedzialny za kształtowanie oferty CMC Markets w Polsce, zarządza obsługą klienta, a także realizuje programy edukacyjne dla inwestorów. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie instrumentów pochodnych oraz analizy rynków. Regularnie występuje w mediach poruszających tematykę giełdową i inwestycyjn

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk