Reklama

Brak danych

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Koniec cofania liczników dzięki blockchain? BMW testuje system kontroli przebiegu

Darek Dziduch | 17:00 08 maj 2018
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Niemiecki gigant motoryzacyjny BMW jest jednym z pionierów wykorzystywania technologii blockchain w branży automotive, o czym pisaliśmy już wcześniej. Tym razem bawarski koncern wdrożył pilotażowy program śledzenia przebiegu leasingowych pojazdów we współpracy z blockchainowym startupem DOVU.

 

DOVU to jeden ze startupów współpracujących z brytyjskim oddziałem BMW w ramach programu Innovation Lab, który został upubliczniony w lutym tego roku. Jego zadaniem było stworzenie programu zachęcającego kierowców korzystających z flotowych (leasingowych) i wypożyczanych pojazdów BMW do dokładnego rejestrowania i kontrolowania ich przebiegu.

System w swoim założeniu ma pomóc BMW w zrozumieniu tego jaki wpływ na stan techniczny samochodów ma ich przebieg oraz styl użytkowania.

Reklama

 

Tokeny za kilometry

Alex Morris, koordynator projektu w DOVU wyjaśnił cele przedsięwzięcia w rozmowie z portalem CoinDesk:

To, co chcemy osiągnąć, to stworzenie zamkniętego modelu ekonomicznego opartego na platformie DOVU. Dzięki niemu kierowcy będą mogli otrzymywać tokeny lub przeznaczać je bezpośrednio na rozmaite usługi, takie jak np. wymiana opon, czy inne dostępne już wkrótce na platformie. Nasz partner, którym w tym przypadku jest BMW, określił sposób wynagradzania kierowców za pomocą smart kontraktów. Tak długo, jak użytkownicy będą spełniać wymagania zawarte w kontraktach, będą otrzymywać wynagrodzenie w postaci tokenów.

 

Obecne zautomatyzowane systemy kontroli przebiegu pojazdów są mało wiarygodne i nie dają koncernom wglądu do tego w jaki sposób samochody były wykorzystywane w konkretnym okresie czasu. Sam przebieg flotowych samochodów to bardzo ważny czynnik, wpływający m.in. na ich późniejszą wycenę przy odprzedaży.

Reklama

 

BMW określiło wynagrodzenie kierowców na podstawie cotygodniowych synchronizacji liczby przejechanych kilometrów, dokonywanych przez kierowców na platformie zapisującej je na blockchainie DOVU.

Aby zachęcić kierowców do regularnego, cotygodniowego synchronizowania danych, są oni wynagradzani tokenami.

Pierwszy etap partnerstwa, który obejmował pilotażowe testy poprawności sytemu, został właśnie zakończony. Obecnie startup skupia się na kolejnej fazie, obejmującej testy z kierowcami korzystającymi z flotowych pojazdów, która docelowo ma potrwać kolejne od 6 do 8 tygodni.

Założeniem startupu jest stworzenie powszechnego systemu wynagradzania kierowców, który będzie kompatybilny z różnymi pojazdami, stworzenie uniwersalnego portfela dla cyfrowych tokenów, które można będzie wykorzystać w swoim samochodzie, a także w każdym innym należącym do ekosystemu, jak twierdzi Morris.

Reklama

Oprócz projektu z BMW, DOVU planuje także rozwój w stronę ekosystemów inteligentnych miast (smart city), badając zastosowania technologii blockchain we współpracy z wybranymi ośrodkami miejskimi dla efektywniejszego transportu publicznego i pozostałych aspektów życia metropolii.

 

DOVU jest startupem, wspieranym m.in. przez fundusz VC związany z koncernem motoryzacyjnym Jaguar, mającym za sobą udane ICO, dzięki któremu udało mu się zebrać ponad 6 mln dolarów.

 Token Dovu notowany jest na giełdzie HitBTC:

FXMAG kryptowaluty koniec cofania liczników dzięki blockchain? bmw testuje system kontroli przebiegu bmw bayerische motoren werke ag cfd bmw dovu 1

FXMAG kryptowaluty koniec cofania liczników dzięki blockchain? bmw testuje system kontroli przebiegu bmw bayerische motoren werke ag cfd bmw dovu 1

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Darek Dziduch

Darek Dziduch

Redaktor portalu FXMAG i wydawca magazynu Inwestor. Nagrywa na YouTube materiały edukacyjne, poruszając tematy związane przede wszystkim z inwestycjami, finansami osobistymi i gospodarką.

Obserwuj autoraTwitter


Tematy

Reklama

Czytaj dalej