Reklama
WIG82 417,45+1,05%
WIG202 422,61+1,16%
EUR / PLN4,32+0,08%
USD / PLN4,01+0,40%
CHF / PLN4,43+0,37%
GBP / PLN5,04+0,19%
EUR / USD1,08-0,31%
DAX18 497,87+0,11%
FT-SE7 965,42+0,42%
CAC 408 241,37+0,45%
DJI39 760,08+1,22%
S&P 5005 248,49+0,86%
ROPA BRENT86,35+0,76%
ROPA WTI81,56-0,20%
ZŁOTO2 196,16+0,20%
SREBRO24,43-0,57%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Kobiety i mężczyźni w świecie e-zakupów. Co się zmieniło?

Informacje prasowe | 13:53 17 czerwiec 2022
Kobiety i mężczyźni w świecie e-zakupów. Co się zmieniło?
pixabay.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wraz z upływem czasu wszystko się zmienia. Świat konsumencki także. Czy nadal zauważamy różnice w zachowaniach i nawykach podczas zakupów? Czy płeć determinuje nasze wybory? Jak kupują klientki, a jak klienci? Na te pytania odpowiemy w naszym nowym artykule, bazując na wynikach z raportu Mr. & Mrs E-commerce powstałego w 2022 r. Dowiemy się, które powszechne hipotezy dotyczące zakupów internetowych są już przedawnione, a które z kolei mogą przydać się nowym właścicielom e-sklepów lub obecnym na rynku już od dawna.

 

 

Musisz o tym pamiętać, planując strategię swojego e-biznesu

W roku 2022 Izba Gospodarki Elektronicznej opracowała obszerny raport nawyków zakupowych w sieci kobiet, mężczyzn i seniorów. Raport omawia pewne powszechnie przyjęte koncepcje, bliższe stereotypom dotyczącym e-konsumentów obu płci niż prawdziwym zachowaniom. Z danych wynika, że dysharmonia w nawykach użytkowych między kobietami i mężczyznami zdecydowanie się zmniejsza. Przedstawiciele obu płci wydają niemal takie same kwoty i równie często kupują online. Powszechnie przyjęta koncepcja mówiąca o tym, że rozrzutność oraz większa skłonność do wydawania większych sum jest cechą kobiecą, została na podstawie badań złamana.

Reklama

Opublikowane dane z raportu są bardzo ważne z punktu widzenia właścicieli e-sklepów. Dzięki nim optymalizacja strony oraz zawartych na niej treści przebiegnie dużo łatwiej. Różnice w przyzwyczajeniach zakupowych pomiędzy paniami a panami oraz poznanie zachowań zakupowych charakteryzujących określoną grupę wiekową przyczynią się do opracowania właściwej strategii SEO. Oczywiście nie musisz robić tego sam. W profesjonalny sposób zajmie się tym agencja SEO. Przeprowadzi dogłębny audyt SEO i następnie zajmie się pozycjonowaniem Twojej witryny. Coraz częściej praktykowanym rozwiązaniem, dającym najlepsze rezultaty dla właścicieli biznesów w sieci, okazuje się łączenie działań SEO z UX. To nic innego, jak wzbogacenie optymalizacji o User Experience, czyli doświadczenia użytkownika. Dzięki nim klient z łatwością będzie mógł poruszać się na stronie i nie będzie miał problemu z niewłaściwym wyświetlaniem strony na różnych urządzeniach. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego, czym jest SEO, by poprawić funkcjonowanie swojej witryny.

Dlaczego content jest taki ważny? 

Internauci i internautki, przystępując do zakupów online, chętnie weryfikują informacje  o danym produkcie, posiłkując się licznymi opiniami. Ponad 66% z nich przeprowadza taki research online.

Zgodnie z danymi podanymi w raporcie wśród ankietowanych 16% kobiet bazuje na poleceniach bliskich osób, część z nich (15%) sprawdza, co o konkretnym produkcie czy usłudze mówią inni na łamach blogów czy vlogów. 14% mężczyzn uważa, że na forach internetowych znajdują stosowne informacje, a przy zakupie korzystają też z porównywarek cen. 

Widać więc wyraźnie, że sekcje poradnikowe czy dobrze prowadzone blogi i opcja dodawania komentarzy/ opinii na stronie to bardzo ważna kwestia. Warto więc w nie inwestować. To również świetny sposób na wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów i pomaganie im w podejmowaniu zakupowych decyzji. To jednak nie wszystko. Tego typu działanie efektywnie wspiera https://boo.pl/pozycjonowanie-stron/. Musisz więc o tym pamiętać!

Jeżeli Twoją grupą docelową są w większym stopniu seniorzy, możesz rozważyć założenie infolinii lub czatu z ekspertem. Otóż, aż 33% seniorów biorących udział w badaniu przyznaje, że zasięga opinii u rodziny, a także sprzedawców. Rzeczywista rozmowa jest przez nich zdecydowanie częściej praktykowana niż czytanie blogów czy przeglądanie vlogów.

W jakich sektorach najczęściej kupują kobiety i mężczyźni?

Reklama

Obszary, które cieszą się największym zainteresowaniem według ankietowanych kobiet, to: moda, branża kosmetyczna, a także produkty dla dzieci. Mężczyźni najczęściej sięgają po sprzęt elektroniczny, gadżety, a w następnej kolejności - po produkty z działu moda i uroda. Ostatni ze wspomnianych sektorów przestał zatem należeć wyłącznie do kobiet. Zdecydowanie warto mieć ten fakt na uwadze, planując strategię marketingową i działania z zakresu SEO.

 

Badania wskazują również, że klienci z coraz większą swobodą robią zakupy w Internecie i korzystają z wielu wygodnych przy tym opcji. 44% pań i 41% decyduje się na zakup niejednego produktu online w celu wyboru najodpowiedniejszego, a następnie za pośrednictwem bezpłatnego zwrotu odsyła rzeczy, które nie pasują. Co jeszcze decyduje o większej chęci do e-zakupów według kobiet i mężczyzn? 

  • Możliwość płatności za pomocą BLIKa lub przelewu;
  • Darmowa dostawa;
  • Krótki czas realizacji zamówienia i szybka dostawa.

Gdzie na zakupy w Internecie? 

Kobiety preferują portale zakupowe oraz aukcyjne oraz powszechne sklepy online. Mężczyźni przejawiają zaledwie kilkuprocentowe większe tendencje do wykorzystywania platform zarówno zakupowych, jak i aukcyjnych. Co ważne, według nich, jeśli sklep ma swoją aplikację mobilną, wówczas chętniej decydują się na zakupy internetowe.

Jeśli chodzi o same statystyki, e-zakupy robi 8 na 10 internautów, zazwyczaj raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Wśród ankietowanych są również seniorzy.

Czego e-klienci używają, aby złożyć zamówienie?

Reklama

Z pewnością nikt się nie zdziwi, jeśli powiemy, że urządzeniem najczęściej wykorzystywanym podczas zakupów internetowych jest smartfon. Dominuje w obu grupach ankietowanych. Ok. 40% e-transakcji odbywa się przy jego użyciu, a niemal tyle samo przy wykorzystaniu laptopa. Za przykład mogą posłużyć frazy na sprzedaż” i na sprzedaż w pobliżu”, które na urządzeniach mobilnych wyszukiwane były o 250% więcej w latach 2017-2019. 

Taki wynik przekonuje również do tego, aby sklepy online, które działają też stacjonarnie, skorzystały z pozycjonowania lokalnego. Jeśli chcesz docierać do klientów z Bydgoszczy i okolic, zadbaj o tzw. działania off-site, czyli poza swoją witryną. Przykładem jest stworzenie 

wizytówki sklepu w Google. Dobrym pomysłem w takim przypadku będzie skorzystanie z usługi, jaką jest https://boo.pl/pozycjonowanie-bydgoszcz/, świadczoną przez sprawdzoną agencję SEO. 

Jeżeli chodzi jeszcze o nawyki konsumenckie wśród badanych grup, różnica zauważalna jest w użyciu smartwatcha. 10% mężczyzn w ten sposób robi zakupy, gdzie udział kobiet to jedynie 2%. Grupa seniorów korzysta tylko z laptopów (83%), a część z nich (41% ankietowanych) ze stacjonarnych komputerów.

Jakie są średnie miesięczne wydatki dla każdej z grup?

Co ciekawe, w przypadku obu grup jest to kwota 201-400 zł, według blisko ⅓ ankietowanych. Jednorazowa transakcja to zaś przedział 51-100 zł. 

Reklama

Takie wyniki pokazują, że teoria o skłonności kobiet do rozrzutności odchodzi do lamusa. Ujednolicenie w tej kwestii jest rezultatem dynamicznego rozwoju całego sektora e-commerce, a także wpływem pandemii, kiedy to niemal wszystko odbywało się online, także zakupy. 

Obie grupy zgodnie przyznają, że zaletą e-transakcji są: opcje bezpłatnych dostaw, szybka realizacja usług, metody płatności - BLIK/ przelew.

Wyciągnijmy wnioski

Kobiety i mężczyźni robią zakupy w formie online bardzo podobnie. Wynika to z prężnie działającej branży e-commerce, a także z podobnych potrzeb konsumenckich. Zarówno różnice, nawet najdrobniejsze, jak i cechy wspólne wśród nawyków czy zachowań e-klientów mogą być punktem wyjścia do indywidualnej analizy dla każdego właściciela sklepu internetowego. Dzięki temu może on stworzyć profil konkretnej grupy docelowej. 

Większe rozbieżności widoczne są w kwestii wieku, a nie płci odbiorców, dlatego dostosowanie całej oferty i działań marketingowych powinno opierać się na tym aspekcie. 

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Informacje prasowe

Informacje prasowe

Wiadomości prasowe ze świata finansów oraz szeroko pojętego inwestowania


Reklama

Czytaj dalej