• Odbierz prezent
KNF ostrzega: Nie daj się oszukać na zmiany w PSD2!

Istotne z perspektywy klientów zmiany w bankach i instytucjach płatniczych w związku z dyrektywą PSD2 wejdą w życie już 14 września. Szeroko zakrojone modyfikacje dotychczasowych zasad m.in. logowania się do bankowości internetowej, czy dokonywania płatności bezgotówkowych mogą wiązać się z powstaniem chaosu informacyjnego. To zaś może zostać łatwo wykorzystane przez rozmaitych oszustów, których celem jest uzyskanie dostępu do środków znajdujących się na koncie ofiary. Komisja Nadzoru Finansowego w specjalnym komunikacie ostrzega konsumentów przed próbami potencjalnych oszustów i wyłudzeń, jakie mogą mieć miejsce w związku ze zmianami z tytułu wejścia w życie PSD2.

 

Europejska dyrektywa PSD2 docelowo ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa użytkowników usług finansowych, m.in. przez obligatoryjne wprowadzenie tzw. silnego uwierzytelnienia, a także wdrożyć nowe standardy otwartej bankowości. O tym, jakie zmiany wiążą się z wejściem w życie PSD2 pisaliśmy na łamach FXMAG w poniższym tekście:

Czytaj także: Dyrektywa PSD2: Co zmieni się w Twoim banku od połowy września?

W połowie września w Polsce zaczną obowiązywać zasady unijnej dyrektywy PSD2 (ang. Payment Services Directive), która w swoich założeniach ma doprowadzić do zmiany dotychczasowego modelu funkcjonowania instytucji bankowych i pozwolić na rozwój tzw. otwartej bankowości. Zapewni ona dostęp do usług do.. Czytaj
Dyrektywa PSD2: Co zmieni się w Twoim banku od połowy września?

 

KNF ostrzega przed możliwością wykorzystania zmian z tytułu PSD2 przez oszustów. W jaki sposób? Wprowadzane zmiany wiążą się z koniecznością wzmożonego kontaktu elektronicznego ze strony banków i dostawców usług finansowych. Może to uśpić czujność użytkowników i zostać wykorzystane przez oszustów do wyłudzenia poufnych danych autoryzacyjnych w ramach tzw. ataków phishingowych, polegających na podszywaniu się cyberprzestępców pod obsługę m.in. banku.

Komisja ostrzega przed telefonicznymi próbami kontaktu, a także o wiadomości SMS lub e-mail, w których klient proszony jest o podanie wrażliwych danych, w tym:

  • danych logowania do bankowości elektronicznej;
  • kodów autoryzacyjne i kody PIN;
  • danych osobowe;

lub informowany jest o zablokowanym koncie albo proszony jest o:

  • kliknięcie w przesłany mailem lub SMSem link internetowy;
  • zmianę hasła lub innych danych do logowania za pomocą przesłanego linku internetowego;
  • otworzenie podejrzanego załącznika, uruchomienie lub instalację przesłanej aplikacji;
  • wykonanie podejrzanej płatności lub przelewu internetowego.

Darek Dziduch

Project Manager portalu FXMAG, prowadzący programy "Kurs bitcoina od zera", czy satyryczno-edukacyjny "Spółki czy spod lady". Edukuje w zakresie kryptowalut, promuje inwestycje ESG i śledzi nadużycia na rynkach finansowych. Zainteresowania rynkowe łączy z wiedzą z zakresu psychologii inwestowania, którą przemyca do swoich tekstów i nagrań

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk