• Odbierz prezent
KID. Czym jest i jak powinien wyglądać Key Information Document?

Jak już zapewne wiesz z poprzednich odcinków Najlepszego Kursu Inteligentnego Inwestowania w ETF, fundusze inwestycyjne, w tym również te notowane na giełdach, które są dostępne dla klientów pochodzących z krajów Unii Europejskiej muszą spełniać pewne określone wymagania.

 

Czym jest KID? Definicja Key Information Document

Jednym z czołowych wymagań, które zostały postawione firmom zarządzającym funduszami i ich brokerom jest publikacja tzw. KID-u, czyli krótkiego dokumentu zawierającego najważniejsze informacje na temat konkretnego produktu inwestycyjnego i ubezpieczeniowego.

KID za zadanie ułatwić klientom dostęp do informacji na temat produktów inwestycyjnych i nie narażać ich na ryzyko ulokowania swoich pieniędzy np. w fundusz inwestycyjny, którego zasad funkcjonowania nie rozumieją i nie są świadomi ryzyka inwestycyjnego, jakie się z nim wiąże. Idea, jaka przyświeca obowiązkowi publikacji KID-ów jest dość prosta: informacje na temat produktów inwestycyjnych dla klientów z UE mają być ogólnodostępne, darmowe, łatwe do odnalezienia i sformułowane w taki sposób, aby zrozumiał je również konsument bez doświadczenia na rynkach finansowych i był świadomy potencjalnego ryzyka, decydując się lub rezygnując z ulokowania pieniędzy w konkretnym produkcie. Mówiąc prościej - jeśli nie masz pojęcia o inwestowaniu, to np. KID lewarowanego ETF-a sektorowego na amerykańskie spółki zajmujące się produkcja mikroprocesorów powinien dać Ci jasno do zrozumienia, że to nie jest produkt dla Ciebie. 

 

Poprawny KID. Co powinien zawierać?

KID, czyli Key Information Document, ma ujednoliconą i ściśle określoną formę, po to by ułatwić klientom możliwość porównania konkretnych produktów inwestycyjnych, nawet jeśli należą do zupełnie innych kategorii i mocno się od siebie różnią. 

 

Przede wszystkim KID musi spełniać trzy podstawowe wymagania:

  • jest to dokument czysto informacyjny i nie mogą znaleźć się w nim jakiekolwiek treści o charakterze marketingowym; powinien zostać napisany maksymalnie konkretnym i zrozumiałym językiem
  • jego objętość nie powinna przekraczać trzech stron, a kolejność występujących w nim elementów nie powinna być zaburzona 
  • w przypadku bardziej złożonych produktów inwestycyjnych, często cechujących się wysokim ryzykiem, konieczne jest ostrzeżenie o możliwości błędnego zrozumienia dokumentu

 

Jakie informacje muszą znaleźć się w KID-zie?

  • pierwsza część KID-u zawsze powinna zawierać podstawowe informacje na temat produktu i jego emitenta lub podmiot odpowiedzialny. Znajdziemy tutaj pełną nazwę produktu, nazwę firmy która za niego odpowiada, wraz z jej adresem oraz informację pod jakiego regulatora finansowego podlega. Spora część KID-ów na samej górze informuje również jaki jest cel tego dokumentu.
  • Kolejna część KID-u opisuje czym tak naprawdę jest ten produkt
    • Typ produktu (w tym przypadku ETP z replikacją swapową)
    • Jego cel (trzykrotne śledzenie stopy zwrotu indeksu NASDAQ Commodity Gold ER, w przypadku lewarowanego produktu pojawia się również informacja o rebalancingu w przypadku trzymania na dłużej niż jedną sesję giełdową)
    • Dla kogo jest odpowiedni (inwestor, który przyjmuje możliwość poniesienia straty, ma wiedzę na temat działania dźwigni finansowej i nie szuka zabezpieczenia kapitału
    • Termin wygaśnięcia/umorzenia (kiedy dany produkt przestanie być notowany)

 

  • Ryzyko inwestycyjne
    • Na samej górze musi pojawić się graficzna prezentacja poziomu ryzyka w siedmiostopniowej skali
    • ostrzeżenie o ryzyku związanym ze zmiennością (wzmocnionym dźwignią finansową) i ryzyku walutowym

 

  • Scenariusze stóp zwrotu (negatywny, neutralny i pozytywny po zainwestowaniu hipotetycznej kwoty)

 

  • Co się stanie, gdy emitent będzie niewypłacalny?
    • czy produkt jest objęty funduszem gwarancyjnym?
    • jakie jest ryzyko kredytowe? (w przypadku replikacji swapowej jest ono wysokie z powodu potencjalnej niewypłacalności dostawcy swapa)
    • jaki jest RIY (Reduction in Yield)? (jaki wpływ na stopę zwrotu będą mieć koszty i prowizje samego produktu)

 

  • Jakie są koszty produktu?
    • koszty w czasie zaprezentowane na przykładzie kwotowym i procentowym
    • składowe kosztów z podziałem na koszty jednorazowe (wejście/wyjście), koszty bieżące (prowizje transakcyjne, koszt zarządzania), koszty dodatkowe (np. prowizja za wynik)

 

  • Jaki jest zalecany horyzont inwestycyjny i czy mogę wypłacić swoje pieniądze wcześniej?
    • jakie będą konsekwencje dłuższej akumulacji?

 

  • W jaki sposób mogę złożyć reklamację?
  • Dodatkowe istotne informacje
    • ostrzeżenie o ryzyku i możliwości niepełnego zrozumienia informacji
    • odesłanie do prospektu emisyjnego, w którym znajdują się pełne informacje na temat produktu

 

W jakich językach instytucja musi publikować KID-y?

KID musi być zrozumiały dla inwestorów, którzy chcą skorzystać z konkretnego produktu inwestycyjnego, a co za tym idzie musi zostać opublikowany w języku, który jest znany klientom z danego kraju. Rozporządzenie PRIIP, które nakłada obowiązek publikacji KID-ów mówi o tym, że muszą one być opublikowane w języku państwa członkowskiego UE (zazwyczaj jest to język urzędowy kraju, w którym produkt jest notowany) i w języku zrozumiałym dla klientów, którzy chcą z niego skorzystać. I ten zapis jest dość niejednoznaczny, bo tak naprawdę do końca nie wiadomo jak go interpretować. Załóżmy, że jako rezydent Polski chcę skorzystać z niemieckiego funduszu, który publikuje KID oczywiście po niemiecku. Język niemiecki nie jest uznawany za powszechnie znany, dlatego nasz broker powinien zapewnić dostęp do KID-u przynajmniej w języku angielskim. Może zdarzyć się też, że szczególnie popularne produkty będą mieć KID przetłumaczony również na język polski. Trudno natomiast oczekiwać, że dom maklerski dający dostęp np. do 300 zagranicznych ETF-ów będzie tłumaczył na własną rękę KID każdego z nich.

W przypadku, gdy zagraniczny dostawca prowadzi swój fundusz na warszawskiej giełdzie, musi dostarczyć KID po polsku - i tak jest w przypadku np. ETF-ów od Lyxor. 

Czytaj także: Europejskie fundusze ETF - doskonały zamiennik amerykańskich funduszy

Dlaczego nie można inwestować w amerykańskie fundusze ETF w Polsce? Jak wiadomo nie od dziś, dostęp do amerykańskich produktów inwestycyjnych, w tym szczególnie funduszy notowanych na giełdach w Stanach Zjednoczonych, jest mocno ograniczony dla nas jako obywateli kraju należącego do Unii Europejski.. Czytaj
Europejskie fundusze ETF - doskonały zamiennik amerykańskich funduszy

 


Darek Dziduch

Project Manager portalu FXMAG, prowadzący programy "Kurs bitcoina od zera", czy satyryczno-edukacyjny "Spółki czy spod lady". Edukuje w zakresie kryptowalut, promuje inwestycje ESG i śledzi nadużycia na rynkach finansowych. Zainteresowania rynkowe łączy z wiedzą z zakresu psychologii inwestowania, którą przemyca do swoich tekstów i nagrań

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk