Chcesz wiedzieć, jak powstają gry wideo? W tym artykule poznasz kulisy pracy studiów deweloperskich w branży gier od momentu jej prototypu aż do produktu finalnego.
Pierwszym krokiem w procesie tworzenia gry jest pomysł. Powstawanie gry na bardzo wczesnym etapie można porównać do założenia startupu. Najważniejszy z punktu widzenia wydawcy jest chwytliwy pomysł, który w efektywny sposób może zostać zareklamowany do odbiorców. Tak jak startup, studio deweloperskie dysponuje określonymi zasobami i wiedzą, wedle której decyduje się na wypełnienie pewnej luki rynkowej.
W branży etap pomysłu na grę określa się mianem niebieskiego lub czerwonego oceanu. Niebieski ocean dotyczy sytuacji, gdy studio tworzy produkcję w zupełnie nowym wydaniu i kreuje własny świat przedstawiony. Przykładem produkcji tego typu jest Cyberpunk 2077, czyli tytuł rozwijany przez CD Projekt. Czerwony ocean dotyczy produkcji powielanej, która sprawdziła się w kontekście innego studia, a obecne ma przekonanie o tym, że potrafi daną grę zrobić lepiej.
Tworzenie gier wideo jest zazwyczaj podzielone na 3 etapy: przedprodukcyjny, produkcyjny i postprodukcyjny.
Tutaj zaczyna się każdy projekt. Zasadniczo preprodukcja określa o co chodzi w grze, dlaczego ma być wykonana i co będzie potrzebne do jej stworzenia. Studio może mieć świetny pomysł na rodzaj gry oraz historię, którą chce ożywić, lub może też zbudować taką, która wykorzystuje pewien rodzaj technologii (np. VR, nowy kontroler czy konsola).
W preprodukcji powstaje prototyp, którego zadaniem jest ukazanie kierunku, w jakim gra ma być rozwijana i jaki jest jej cel. Podczas prezentacji prototypu określa się również, kto ma być docelowym odbiorcą produkcji i czy istnieje stosowna luka rynkowa, w którą dana produkcja się wpasowuje. Na tym etapie określa się konkurencję rynkową, aby lepiej zrozumieć ryzyka związane z bezpośrednią konkurencją. Kolejnym istotnym punktem wczesnego etapu produkcji jest próba określenia platformy sprzedażowej, co pozwala zaprognozować budżet produkcji oraz określić sposób jej monetyzacji. W ostatnim kroku prototyp ma za zadanie oszacować czas rozwoju danego produktu oraz określić, jakich zasobów i ilu pracowników dana produkcja będzie wymagać.
Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?