• Odbierz prezent
Jak powstaje gra?

Chcesz wiedzieć, jak powstają gry wideo? W tym artykule poznasz kulisy pracy studiów deweloperskich w branży gier od momentu jej prototypu aż do produktu finalnego. 

Czerwony ocean vs. niebieski ocean

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia gry jest pomysł. Powstawanie gry na bardzo wczesnym etapie można porównać do założenia startupu. Najważniejszy z punktu widzenia wydawcy jest chwytliwy pomysł, który w efektywny sposób może zostać zareklamowany do odbiorców. Tak jak startup, studio deweloperskie dysponuje określonymi zasobami i wiedzą, wedle której decyduje się na wypełnienie pewnej luki rynkowej.

W branży etap pomysłu na grę określa się mianem niebieskiego lub czerwonego oceanu. Niebieski ocean dotyczy sytuacji, gdy studio tworzy produkcję w zupełnie nowym wydaniu i kreuje własny świat przedstawiony. Przykładem produkcji tego typu jest Cyberpunk 2077, czyli tytuł rozwijany przez CD Projekt. Czerwony ocean dotyczy produkcji powielanej, która sprawdziła się w kontekście innego studia, a obecne ma przekonanie o tym, że potrafi daną grę zrobić lepiej.

3 etapy tworzenia gier

Tworzenie gier wideo jest zazwyczaj podzielone na 3 etapy: przedprodukcyjny, produkcyjny i postprodukcyjny.

  1. Preprodukcja

Tutaj zaczyna się każdy projekt. Zasadniczo preprodukcja określa o co chodzi w grze, dlaczego ma być wykonana i co będzie potrzebne do jej stworzenia. Studio może mieć świetny pomysł na rodzaj gry oraz historię, którą chce ożywić, lub może też zbudować taką, która wykorzystuje pewien rodzaj technologii (np. VR, nowy kontroler czy konsola).

FXMAG akcje jak powstaje gra? jak powstaje gra  jak tworzy się gra  spółki produkujące gry  spółki gamingowe  gamedev  proces powstawania gry  etapy tworzenia gry  jak powstało gta v  analiza spółek tworzących gry  co jest istotne w produkcji gier?  hossa gamingowa  czy warto inwestować w spółki gamingowe  cyberpunk 2077  cd project  inwestowanie w spółki gamingowe  rynek gamingowy w polsce 1

W preprodukcji powstaje prototyp, którego zadaniem jest ukazanie kierunku, w jakim gra ma być rozwijana i jaki jest jej cel. Podczas prezentacji prototypu określa się również, kto ma być docelowym odbiorcą produkcji i czy istnieje stosowna luka rynkowa, w którą dana produkcja się wpasowuje. Na tym etapie określa się konkurencję rynkową, aby lepiej zrozumieć ryzyka związane z bezpośrednią konkurencją. Kolejnym istotnym punktem wczesnego etapu produkcji jest próba określenia platformy sprzedażowej, co pozwala zaprognozować budżet produkcji oraz określić sposób jej monetyzacji. W ostatnim kroku prototyp ma za zadanie oszacować czas rozwoju danego produktu oraz określić, jakich zasobów i ilu pracowników dana produkcja będzie wymagać.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Szymon Czuraj

Redaktor portalu FXMAG

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk