Kiedy przychodzi kryzys, sprzedaż spada niekiedy do zera, a wizja końca jest bliska, można usiąść i czekać na lepsze czasy albo zacząć działać ze zdwojoną siłą i wprowadzić w firmie twórczą metamorfozę. Na czym ona polega? Pokażemy na przykładzie firmy Feblik.
Feblik to portal internetowy z ofertą stacjonarnych warsztatów twórczych w Warszawie, których subiektywnego wyboru dokonali Marzena i Andrzej Kołodziej - twórcy platformy. Różnego rodzaju warsztaty rzemieślnicze, artystyczne, ekologiczne, czy też kulinarne są dobrą okazją do stworzenia własnego rękodzieła oraz pozwalają na zdobycie nowych umiejętności.
Feblik wystartował w październiku zeszłego roku i z miesiąca na miesiąc, dodając nowe warsztaty, poszerzał swoją ofertę. Jednocześnie rosła też liczba miłośników tej platformy, którą zainteresowali się również klienci biznesowi.
Portal z każdym dniem nabierał coraz większego rozmachu. Jednak ze względu na pojawienie się koronowirusa w Polsce, praktycznie z dnia na dzień, Feblik musiał zawieść wszystkie oferowane warsztaty. Ponadto, pojawił się problem związany z koniecznością zwrotu pieniędzy uczestnikom, którzy wcześniej opłacili swój udział w warsztatach, co znacząco wpłynęło na płynność finansową firmy i skutkowało groźbą zawieszenia działalności.
Pierwsze dni po ogłoszeniu pierwszego przypadku zachorowania, Feblik poświęcił na gaszenie pożarów. Dzięki zaangażowaniu klientów udało się przełożyć warsztaty na późniejsze terminy, a nikt z ponad 50-osobowej grupy nie wycofał swojego udziału. Po jego pokonaniu, przyszedł czas na działanie i współdziałanie, które zaowocowało pomysłem na zorganizowanie warsztatów twórczych online.
Na tym etapie pojawiły się 2 wyzwania:
- co zrobić, aby warsztaty były jak najbardziej zbliżone do warsztatów stacjonarnych, których największą wartością jest spotkanie z drugim człowiekiem,
- jak zapewnić uczestnikom materiały na warsztaty, gdy sytuacja zmusza wszystkich do pozostanie w domu, a bez materiałów ani rusz - bez nich warsztat byłyby tylko tutorialem, a nie warsztatem twórczym.
Szczęśliwie od samego początku Feblik postawił na współpracę i współdziałanie z osobami, które prowadzą warsztaty i miał za cel, przed podjęciem współpracy poznanie osobiście każdej z tych osób. Ta niby mała kiedyś decyzja, okazała się kluczowa w najtrudniejszym momencie dla firmy. I tak dzięki szybkiemu działaniu w grupie zostały rozwiązane kwestie logistyczne, jak i powstał plan działania, który zakładał:
- wybór warsztatów z oferty Feblika, które da się poprowadzić online (okazało się, że jest ich całkiem sporo),
- poprowadzenie warsztatów na żywo, w małych zamkniętych grupach z włączonymi kamerami u wszystkich uczestników, tak aby była możliwość działania, współtworzenia i doświadczania,
- dostarczenie osobiście materiałów pod drzwi dla każdego uczestnika lub wysłanie do dowolnego paczkoamtu w Polsce - bezpieczne rozwiązanie jak na obecne czasy.
Efekt? Na początku kwietnia odbyła się pierwsza edycja warsztatów twórczych online, która zakończyła się dużym sukcesem:
- udział w 5 różnych warsztatach twórczych online wzięło, aż 56 osób (na 60 dostępnych miejsc)
- wszystkie materiały dotarły na czas,
- frekwencja na warsztatach prowadzonych LIVE była ponad 90% (finalnie każdy wykonał swoje prace),
- a wykonane prace zaskoczyły chyba samych uczestników.
A co więcej, właśnie ruszyły zapisy na drugą serię warsztatów twórczych online, których tym razem w ofercie jest, aż 10. Wśród nich znalazły się warsztaty artystyczne, roślinne, florystyczne, ceramiczne, kulinarne, kaligrafii oraz kosmetyków naturalnych.
Co pokazuje nam przykład Feblika?
- Kryzys to także nowe możliwości. Wszystko jest możliwe, tyko po prostu trzeba działać, a w przypadku Feblika można powiedzieć, że współdziałać. To mimo wszystko, dobry czas na budowanie relacji, które będą owocować jeszcze przez długie lata. - mówi Marzena Kołodziej.
Feblik, dzięki uruchomieniu nowego produktu, jakim są warsztaty twórcze online, nie tylko może działać i dalej sprawiać, aby czas uczestników był dobrze zajęty, ale także może zaistnieć w całej Polsce, a nawet poza jej granicami.
- Tak naprawdę to Feblik zamienił kryzys, w wielką szansę do stworzenia czegoś nowego, zmiany perspektywy i poszerzenia horyzontów. Kto wie może warsztaty online wejdą na stała do oferty Feblika…? - podsumowuje Andrzej Kołodziej
Link do portalu: https://feblik.pl/emb7
Link do warsztatów: https://feblik.pl/cevy
Link do profilu FB: https://www.facebook.com/FeblikPL
Link do profilu Insta: https://www.instagram.com/feblik.pl/