• Odbierz prezent
Jak będziemy inwestowali za kilka lat? Czy domy maklerskie staną się firmami technologicznymi?

Czy wyobrażaliście sobie, jak będziemy inwestować na rynku kapitałowym za 5, 10 i 20 lat? Czy wciąż sami będziemy podejmować decyzje inwestycyjne, czy zrobi to za nas sztuczna inteligencja? Sposób inwestowania w przyszłości zdradzają dzisiejsze trendy nie tylko w branży finansowej, ale także w komunikacji, transporcie i zmianach zachowań społecznych. Wszystko ma być prostsze, wygodniejsze i bardziej dostępne. I wszystko to obraca się wokół automatyzacji. Automatyczne samochody, automatyczna obsługa klientów, automatyczne inwestowanie.

Dzisiaj inwestowanie jest dosyć trudne. Musisz znać się na ekonomii i finansach, spędzić mnóstwo czasu na analizowaniu spółek lub zaufać doradcom finansowym, którym zapłacisz wysokie prowizje. Oferowane produkty są często niezrozumiałe, a system wynagradzania instytucji finansowych i ich pośredników zawiły. Zdecydowana większość technologii oferowanych klientom w domach maklerskich dobiega kresu swojego życia. Są to często programy instalowane na komputerach lub strony internetowe wykorzystujące technologię flash i Java. Sprzedaż opiera się na własnych punktach obsługi klienta, agentach i doradcach. Oferowane usługi są bardzo zbliżone do siebie, a aplikacje mają identyczne funkcjonalności.

O kształcie usług w przyszłości zadecydują jednak klienci i ich potrzeby. W kolejnej odsłonie rewolucji w usługach finansowych klienci bardziej oczekują innowacji i indywidualnych rozwiązań w usługach inwestycyjnych niż w bankowości czy ubezpieczeniach.

  • Klienci szukają dobrego, automatycznego serwisu zaspokajającego ich potrzeby zamiast rozmowy z doradcą. Ten trend widoczny jest w sklepach internetowych, bankowości elektronicznej, zamawianiu taksówek, serwisach informacyjnych.
  • Coraz mniej osób ufa swoim bankom i doradcom. Według badań firmy Accenture aż 71% respondentów w przedziale wiekowym 18-34 „wolałoby pójść do dentysty niż posłuchać rad swojego banku”.
  • Usługi inwestycyjne postrzegane są jako drogie, a system wynagradzania instytucji finansowych i ich pośredników jako zawiły i nieprzejrzysty. Klienci szukają tańszych i prostszych metod inwestowania.
  • Klienci upatrują większą przejrzystość, szerszą dostępność, lepszą wygodę oraz mniejsze ryzyko w usługach automatycznych typu robo-advisory.

 

Z badań firmy Accenture wynika, że 78% badanych jest gotowych używać wsparcia całkowicie wygenerowanego elektronicznie. 73% wyraziło opinię, że usługi inwestycyjne powinny być spersonalizowane, a dla 59% badanych nie ma znaczenia sposób komunikacji z doradcą finansowym.

Powstające obecnie technologie zmienią sposób inwestowania zarówno samodzielnych, aktywnych spekulantów, jak i długoterminowych inwestorów. Będziemy obserwowali dynamiczny rozwój handlu algorytmicznego i usług automatycznego doradztwa (robo-advisory). Zmieniać się będzie sposób komunikacji oraz dotarcia do klientów od tradycyjnych serwisów internetowych w stronę sieci społecznościowych i wyspecjalizowanych komunikatorów. Przyjrzyjmy się tym zmianom bliżej.

Handel algorytmiczny

Handel algorytmiczny odpowiada dzisiaj za ponad 80% transakcji giełdowych. Dzięki niemu inwestorzy mogą kontrolować wiele rynków przez 24 godziny na dobę oraz uwolnić się od negatywnych emocji, inwestując zgodnie z przetestowanym planem. Automatyzacja przywraca inwestorom wolność. Odrywa ich od żmudnego wpatrywania się w ekran monitora i ciągłego obserwowania tabeli notowań i wykresów

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Tomasz Korecki

Współtwórca i założyciel serwisu Exeria.com. Związany z rynkiem kapitałowym od 1995 roku. Makler papierów wartościowych. Absolwent Wydziału Matematyki Politechniki Poznańskiej oraz MBA The Nottingham Trent University. Specjalista od handlu algorytmicznego oraz nowych technologii na rynku kapitałowym.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk