• Odbierz prezent
Izera, czyli Tesla po polsku. Co już wiemy o państwowym samochodzie elektrycznym?

Izera, czyli polski samochód elektryczny to temat, który niemal od roku elektryzuje opinię publiczną, wzbudzając dość skrajne emocje. Początkowo miał być to projekt finansowany przez prywatnych inwestorów, wśród których - wedle zapowiedzi prezesa spółki ElectroMobility Poland - znajdowali się producenci samochodów. Na początku kwietnia minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka zapowiedział jednak, że Izera będzie produkowana za państwowe pieniądze, ponieważ ten projekt jest „zbyt ważny, aby nie otrzymał publicznego wsparcia”. To natychmiast wywołało lawinę domysłów i plotek, wedle których ElectroMobility Poland po prostu nie znalazł inwestorów chętnych na wejście w projekt budowy Izery. Ostatnią deską ratunku dla polskiego samochodu elektrycznego były więc państwowe pieniądze. Minister zapewnił, że mimo publicznego wsparcia projekt będzie prowadzony jak przedsięwzięcie komercyjne, nakierowane na generowanie zysków. Co wiemy, a czego możemy się wciąż jedynie domyślać, w kwestii polskiego samochodu elektrycznego?

 

Co wiemy o „polskiej Tesli”?

Oficjalna prezentacja marki Izera i dwóch pierwszych przedprodukcyjnych prototypów pojazdów elektrycznych miała miejsce 28 lipca 2020 r. Model o nazwie T100 to hatchback segmentu C (kompakt), który został zaprezentowany w formie kompletnego prototypu - jeżdżącego i z w pełni wykończonym wnętrzem. Samochód z zewnątrz prezentuje się dość atrakcyjnie i swoim designem nie odbiega od współczesnych pojazdów kompaktowych wiodących marek. ElectroMobility Poland zastrzega jednak, że jest to prototyp przedprodukcyjny, dlatego też bryła jego nadwozia, jak i detale stylistyczne  mogą ulec zmianom. Prototyp produkcyjny zostanie zaprezentowany najwcześniej na rok przed tym jak pierwsza seryjna Izera opuści taśmę produkcyjną fabryki w Jaworznie, a tego nie powinniśmy się spodziewać wcześniej niż w 2024 r. Zmianie najprawdopodobniej ulegnie również nazwa modelu.

Szczegóły techniczne pojazdu w wersji seryjnej nie są jeszcze znane, producent zapewnia jednak, że samochód będzie wyposażony w baterie o pojemności od 40 do 60 kWh, co ma zapewnić zasięg WLTP (cykl miejski: 57%, podmiejski 25%, autostradowy 18%) w granicach 400 km. O ile taki zasięg przy baterii 40 kWh wydaje się nierealny, o tyle bateria o pojemności powyżej 50 kWh przy spokojniej jeździe w ciepłe dni powinna zapewnić zasięg dochodzący do 400 km. Docelowe parametry silnika nie zostały podane, ElectroMobility Poland zapewnia jednak, że auto będzie dynamiczne, pozwalając na osiągnięcie pierwszych 100 km/h poniżej 8 sekund, prędkość maksymalna ma zaś wynieść co najmniej 160 km/h. Można więc spodziewać się silnika o mocy nie mniejszej niż 140 kW, choć wiele będzie zależeć od masy własnej samochodu. Izera ma być kompatybilna z najpopularniejszymi standardami ładowarek, a także zapewniać możliwość ładowania z gniazda sieciowego.

Samochód będzie seryjnie posiadać systemy bezpieczeństwa (poza obowiązkowymi ABS i kontrolą trakcji ESP) takie jak: ostrzegania przed zderzeniem czołowym (FCW), wykrywania martwego pola w lusterku (BSW), identyfikowania znaków drogowych (TSR). Izera ma być domyślnie gotowa do zapewnienia automatyzacji drugiego poziomu (ADAS II), co pozwoli na korzystanie z aktywnego tempomatu (dostosowującego prędkość i utrzymującego pas ruchu). Jak dotąd nic nie wskazuje na to, aby Izera była przystosowana do automatyzacji wyższych poziomów, pozwalających m.in. na wprowadzenie trybów jazdy autonomicznej.

Jeśli chodzi o wyposażenie Izery, samochód ma seryjnie posiadać podgrzewaną kierownicę z przyciskami, regulowany tryb rekuperacji (odzyskiwania energii podczas hamowania/toczenia się), wirtualną deskę rozdzielczą z możliwością personalizacji, schowek na telefon z ładowarką indukcyjną oraz automatyczną klimatyzację.

FXMAG biznes izera, czyli tesla po polsku. co już wiemy o państwowym samochodzie elektrycznym? izera  electromobility poland  elektromobility  elektromobilność  tesla  pge  tauron  skarb państwa  izera samochód  izera polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny izera  izera cena  izera auto  izera samochód elektryczny  izera polski samochód  samochód izera  samochód izera  izera auto cena  samochód elektryczny izera  polski samochód elektryczny izera cena  polskie auto elektryczne izera  izera polski samochód elektryczny cena  wielka izera  izera rzeka  izera mapa  willa izera szklarska poręba  polski elektryczny samochód  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  kiedy polski samochód elektryczny  jak ma wygląda polski samochód elektryczny  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  samochód elektryczny polski  polski samochód elektryczny cena  polski samochód elektryczny premiera  polski samochód elektryczny 2020  pierwszy polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny z mielca  polski samochód elektryczny ursus  polski samochód elektryczny triggo  polski samochód elektryczny 2019  polski samochód elektryczny projekty  konkurs na polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny prototyp  elektryczny polski samochód  polski samochód elektryczny morawiecki  kiedy polski elektryczny samochód  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  samochód elektryczny z polski  najnowszy polski samochód elektryczny  sam polski samochód elektryczny  morawiecki polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny na targach w hanowerze  ile kosztuje polski samochód elektryczny?  polska tesla  salon tesla polska  tesla leasing polska  tesla polska praca  electromobility poland akcje  electromobility poland konkurs  electromobility poland sa  auto elektryczne  jak sprawdzić czujnik abs  abs co to  co to jest abs  co to abs  jak sprawdzić czujnik abs  abs co to za ćwiczenia  jak odpowietrzyć hamulce z abs  jak sprawdzić czy pompa abs jest sprawna  wykrywania martwego pola w lusterku  automatyczna klimatyzacja jak działa  co to jest klimatyzacja automatyczna  klimatyzacja automatyczna co to jest  klimatyzacja automatyczna co to  klimatyzacja automatyczna co to znaczy  klimatyzacja manualna vs automatyczna  klimatyzacja automatyczna dwustrefowa  klimatyzacja manualna a automatyczna  klimatyzacja automatyczna  co to jest elektromobilność  elektromobilność na świecie  elektromobilność definicja  elektromobilność ustawa  elektromobilność w polsce  elektromobilność dotacje  ministerstwo rozwoju elektromobilność  plan morawieckiego ministerstwo rozwoju  plan morawieckiego emerytury  plan morawieckiego pdf  plan morawieckiego kiedy  plan morawieckiego na czym polega  plan morawieckiego realizacja  plan morawieckiego emerytura  plan morawieckiego całość  plan morawieckiego bcg  plan morawieckiego video  energa  enea  jak zrobić pojazd elektryczny  jaki pojazd elektryczny dla dziecka  elektryczny pojazd  pojazd elektryczny dla dorosłych  pojazd dwukołowy elektryczny  pojazd elektryczny kia niro ev  pojazd 2 kołowy elektryczny  jaki suv do 30 tys  jaki suv do 40 tys  jaki suv do lpg  mercedes suv  jak zabezpieczyć podwozie  jak zakonserwowac podwozie  jak zabezpieczyć podwozie przed korozją  czym zabezpieczyć podwozie  izera podwozie  czy warto kupić izere  izera opinie  izera czy warto kupić ten samochód elektryczny  izera opinie o samochodzie  izera jakie wyposażenie  wyposażenie izery  izera ile będzie kosztować  wnętrze prototypu izera t100  izera t100  modele izery  izera jakie modele  napęd 4x4 1

FXMAG biznes izera, czyli tesla po polsku. co już wiemy o państwowym samochodzie elektrycznym? izera  electromobility poland  elektromobility  elektromobilność  tesla  pge  tauron  skarb państwa  izera samochód  izera polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny izera  izera cena  izera auto  izera samochód elektryczny  izera polski samochód  samochód izera  samochód izera  izera auto cena  samochód elektryczny izera  polski samochód elektryczny izera cena  polskie auto elektryczne izera  izera polski samochód elektryczny cena  wielka izera  izera rzeka  izera mapa  willa izera szklarska poręba  polski elektryczny samochód  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  kiedy polski samochód elektryczny  jak ma wygląda polski samochód elektryczny  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  samochód elektryczny polski  polski samochód elektryczny cena  polski samochód elektryczny premiera  polski samochód elektryczny 2020  pierwszy polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny z mielca  polski samochód elektryczny ursus  polski samochód elektryczny triggo  polski samochód elektryczny 2019  polski samochód elektryczny projekty  konkurs na polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny prototyp  elektryczny polski samochód  polski samochód elektryczny morawiecki  kiedy polski elektryczny samochód  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  samochód elektryczny z polski  najnowszy polski samochód elektryczny  sam polski samochód elektryczny  morawiecki polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny na targach w hanowerze  ile kosztuje polski samochód elektryczny?  polska tesla  salon tesla polska  tesla leasing polska  tesla polska praca  electromobility poland akcje  electromobility poland konkurs  electromobility poland sa  auto elektryczne  jak sprawdzić czujnik abs  abs co to  co to jest abs  co to abs  jak sprawdzić czujnik abs  abs co to za ćwiczenia  jak odpowietrzyć hamulce z abs  jak sprawdzić czy pompa abs jest sprawna  wykrywania martwego pola w lusterku  automatyczna klimatyzacja jak działa  co to jest klimatyzacja automatyczna  klimatyzacja automatyczna co to jest  klimatyzacja automatyczna co to  klimatyzacja automatyczna co to znaczy  klimatyzacja manualna vs automatyczna  klimatyzacja automatyczna dwustrefowa  klimatyzacja manualna a automatyczna  klimatyzacja automatyczna  co to jest elektromobilność  elektromobilność na świecie  elektromobilność definicja  elektromobilność ustawa  elektromobilność w polsce  elektromobilność dotacje  ministerstwo rozwoju elektromobilność  plan morawieckiego ministerstwo rozwoju  plan morawieckiego emerytury  plan morawieckiego pdf  plan morawieckiego kiedy  plan morawieckiego na czym polega  plan morawieckiego realizacja  plan morawieckiego emerytura  plan morawieckiego całość  plan morawieckiego bcg  plan morawieckiego video  energa  enea  jak zrobić pojazd elektryczny  jaki pojazd elektryczny dla dziecka  elektryczny pojazd  pojazd elektryczny dla dorosłych  pojazd dwukołowy elektryczny  pojazd elektryczny kia niro ev  pojazd 2 kołowy elektryczny  jaki suv do 30 tys  jaki suv do 40 tys  jaki suv do lpg  mercedes suv  jak zabezpieczyć podwozie  jak zakonserwowac podwozie  jak zabezpieczyć podwozie przed korozją  czym zabezpieczyć podwozie  izera podwozie  czy warto kupić izere  izera opinie  izera czy warto kupić ten samochód elektryczny  izera opinie o samochodzie  izera jakie wyposażenie  wyposażenie izery  izera ile będzie kosztować  wnętrze prototypu izera t100  izera t100  modele izery  izera jakie modele  napęd 4x4 2

Wnętrze prototypu Izera T100

 

Prototyp Z100 to pojazd segmentu SUV, który był jednak wyłącznie makietą prezentującą koncepcyjną sylwetkę auta, bez wykończenia wnętrza i jednostki napędowej. Biorąc pod uwagę budżetowy charakter marki, można podejrzewać, że SUV od Izery będzie korzystał z większości rozwiązań i materiałów zastosowanych w kompaktowym modelu, który najprawdopodobniej trafi do produkcji seryjnej jako pierwszy. Nie wiadomo czy Izera Z100 będzie dostępna w wersji z napędem na wszystkie koła.

FXMAG biznes izera, czyli tesla po polsku. co już wiemy o państwowym samochodzie elektrycznym? izera  electromobility poland  elektromobility  elektromobilność  tesla  pge  tauron  skarb państwa  izera samochód  izera polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny izera  izera cena  izera auto  izera samochód elektryczny  izera polski samochód  samochód izera  samochód izera  izera auto cena  samochód elektryczny izera  polski samochód elektryczny izera cena  polskie auto elektryczne izera  izera polski samochód elektryczny cena  wielka izera  izera rzeka  izera mapa  willa izera szklarska poręba  polski elektryczny samochód  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  kiedy polski samochód elektryczny  jak ma wygląda polski samochód elektryczny  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  samochód elektryczny polski  polski samochód elektryczny cena  polski samochód elektryczny premiera  polski samochód elektryczny 2020  pierwszy polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny z mielca  polski samochód elektryczny ursus  polski samochód elektryczny triggo  polski samochód elektryczny 2019  polski samochód elektryczny projekty  konkurs na polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny prototyp  elektryczny polski samochód  polski samochód elektryczny morawiecki  kiedy polski elektryczny samochód  ile będzie kosztował polski samochód elektryczny  samochód elektryczny z polski  najnowszy polski samochód elektryczny  sam polski samochód elektryczny  morawiecki polski samochód elektryczny  polski samochód elektryczny na targach w hanowerze  ile kosztuje polski samochód elektryczny?  polska tesla  salon tesla polska  tesla leasing polska  tesla polska praca  electromobility poland akcje  electromobility poland konkurs  electromobility poland sa  auto elektryczne  jak sprawdzić czujnik abs  abs co to  co to jest abs  co to abs  jak sprawdzić czujnik abs  abs co to za ćwiczenia  jak odpowietrzyć hamulce z abs  jak sprawdzić czy pompa abs jest sprawna  wykrywania martwego pola w lusterku  automatyczna klimatyzacja jak działa  co to jest klimatyzacja automatyczna  klimatyzacja automatyczna co to jest  klimatyzacja automatyczna co to  klimatyzacja automatyczna co to znaczy  klimatyzacja manualna vs automatyczna  klimatyzacja automatyczna dwustrefowa  klimatyzacja manualna a automatyczna  klimatyzacja automatyczna  co to jest elektromobilność  elektromobilność na świecie  elektromobilność definicja  elektromobilność ustawa  elektromobilność w polsce  elektromobilność dotacje  ministerstwo rozwoju elektromobilność  plan morawieckiego ministerstwo rozwoju  plan morawieckiego emerytury  plan morawieckiego pdf  plan morawieckiego kiedy  plan morawieckiego na czym polega  plan morawieckiego realizacja  plan morawieckiego emerytura  plan morawieckiego całość  plan morawieckiego bcg  plan morawieckiego video  energa  enea  jak zrobić pojazd elektryczny  jaki pojazd elektryczny dla dziecka  elektryczny pojazd  pojazd elektryczny dla dorosłych  pojazd dwukołowy elektryczny  pojazd elektryczny kia niro ev  pojazd 2 kołowy elektryczny  jaki suv do 30 tys  jaki suv do 40 tys  jaki suv do lpg  mercedes suv  jak zabezpieczyć podwozie  jak zakonserwowac podwozie  jak zabezpieczyć podwozie przed korozją  czym zabezpieczyć podwozie  izera podwozie  czy warto kupić izere  izera opinie  izera czy warto kupić ten samochód elektryczny  izera opinie o samochodzie  izera jakie wyposażenie  wyposażenie izery  izera ile będzie kosztować  wnętrze prototypu izera t100  izera t100  modele izery  izera jakie modele  napęd 4x4 3

Makieta konceptu Izera Z100

 

To wszystko brzmi całkiem zachęcająco, z drugiej jednak strony skala niewiadomych, która nie zmniejszyła się niemal po roku od prezentacji prototypów jest dość przytłaczająca. Jak bowiem sterowana przez rząd spółka niemająca wcześniejszego doświadczenia, ani zaplecza technologicznego chce w ciągu czterech lat opracować od zera co najmniej dwa modele samochodów elektrycznych i rozpocząć ich masową produkcję, dodatkowo zapewniając, że sprzedawane samochody będą deklasować konkurencję pod względem cenowym? Kluczem do realizacji tego ambitnego celu ma być wykorzystanie rozwiązań technologicznych zewnętrznych, zagranicznych wykonawców, a także zakup licencji pozwalających na ich modyfikację. Kluczowe elementy Izery, takie jak podwozie i konstrukcja zawieszenia, akumulatory czy osprzęt elektroniczny wraz z oprogramowaniem mają pochodzić od zewnętrznych dostawców. ElectroMobility Poland zapewnia jednak, że 60% elementów samochodu ma być produkowana w Polsce. To, że ich produkcja będzie odbywać się nad Wisła nie wyklucza jednak tego, że będą one oparte na zagranicznych licencjach. Izera będzie więc najprawdopodobniej międzynarodowym składakiem „pod flagą biało-czerwoną”.

 

Elektromobilność po polsku

Słowa premiera Morawieckiego, w których zapewniał on, że „po polskich drogach do 2025 r. będzie jeździć co najmniej milion samochodów elektrycznych” powracają jak bumerang, niemal tak często jak zeszłoroczne zapewnienia, że „pandemia koronawirusa jest już w odwrocie”. Padły one na Politechnice Warszawskiej w czerwcu 2016 r., podczas publikacji rządowego planu „W drodze do elektromobilności”. Już wtedy osoby związane z branżą motoryzacyjną zauważały, że ten plan jest całkowitą mrzonką - wprawdzie do 2025 r. zostały niecałe cztery lata, jednak na koniec 2020 r. liczba aut z napędem w pełni elektrycznym zarejestrowanych w Polsce wyniosła… 9751, czyli mniej niż 1% planu Morawieckiego.

Rządowy program elektromobilności zakładał powołanie spółki celowej, która „stworzy w Polsce warunki do pojawienia się 1 mln elektrycznych aut do 2025”. To właśnie ElectroMobility Poland, którą powołano w październiku 2016 r. Podobnie jak w przypadku m.in. Polskiej Grupy Górniczej, jej akcjonariuszami stały się spółki energetyczne kontrolowane przez Skarb Państwa - Energa, Enea, PGE oraz Tauron, z których każda posiada po 25% udziałów. Początkowy kapitał zakładowy wynosił 30 mln złotych, jednak po dwóch latach istnienia został proporcjonalnie podwyższony do 70 mln PLN.

Spółka od początku swojego istnienia za swój główny cel stawiała wyłonienie projektu i budowę prototypu polskiego samochodu elektrycznego, który trafi do seryjnej, masowej produkcji. ElectroMobility Poland zaczęła jednak od określenia potrzeb klientów, pod koniec 2017 r. publikując wyniki badań statystycznych, z których wynikało, że polscy kierowcy są zainteresowani pojazdem elektrycznym, który:

  • Jest czteroosobowy
  • Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi co najmniej 150 km
  • Będzie kosztował ok. 60 000 PLN

Nie trzeba być ekspertem, by wiedzieć że o ile dwa pierwsze wymagania są dość łatwe do spełnienia, o tyle niemożliwe jest wyprodukowanie samochodu elektrycznego w tej cenie.

W lipcu 2019 r. spółka wyłoniła projekt pojazdu elektrycznego, ogłaszając budowę pierwszych prototypów. Jak wynika z nieoficjalnych informacji, budowa pierwszego w pełni wykończonego i jeżdżącego prototypu kosztowała 35 mln złotych. ElectroMobility Poland zaprezentował markę Izera i dwa pierwsze prototypy pojazdów elektrycznych w lipcu 2020 r. W grudniu 2020 r. spółka ogłosiła lokalizację swojej fabryki, która będzie mieścić się w Jaworznie, na 118-hektarowej działce obecnie porośniętej lasem. I to właśnie las stanął na przeszkodzie, ponieważ jeszcze do niedawna Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych sprzeciwiała się wycince drzew i budowie w tamtym miejscu ogromnej fabryki.

Na początku kwietnia tego roku minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka zgodził się na przeznaczenie terenów w Jaworznie pod budowę fabryki, jednocześnie ucinając obiekcje zależnych od rządu Lasów Państwowych. Znacznie istotniejsza była jednak zapowiedź ministra o planowanym przejęciu ElectroMobility Poland przez Skarb Państwa, co oznacza że budowa fabryki Izery i wprowadzenie na rynek polskiego samochodu elektrycznego zostaną sfinansowane ze środków publicznych. Oczywiście, warto pamiętać że dotychczasowa niezależność ElectroMobility Poland od Skarbu Państwa była iluzoryczna. Po pierwsze, spółka powstała w ramach wspomnianej już rządowej inicjatywy „W drodze do elektromobilności”, po drugie zaś założyły ją cztery spółki energetyczne, z których każda de facto jest kontrolowana przez Skarb Państwa, będący ich największym akcjonariuszem.

 

Ile kosztuje polski samochód elektryczny?

Jak nietrudno się domyślić, wprowadzenie Izery na rynek będzie wiązało się z wielomiliardowymi wydatkami. ElectroMobility Poland szacuje koszt budowy samego zakładu produkcyjnego na 4,5-5 mld złotych. Prace budowlane mają rozpocząć się pod koniec tego roku i potrwają dwa lata. Początek produkcji planowany jest na pierwszy kwartał 2024, a zakład docelowo ma zatrudniać 3000 pracowników. W pierwszym roku produkcji z fabryki w Jaworznie ma wyjechać 60 000 pojazdów, a w kolejnych latach co najmniej 100 000.

ElectroMobility Poland konsekwentnie unika podawania jakichkolwiek kwot szacujących wydatki, które trzeba będzie ponieść, aby prototypy Izera mogły trafić do seryjnej produkcji. Nie wiemy również ile poszczególne modele Izery (docelowo mają być to trzy rodzaje pojazdów z różnych segmentów) będą finalnie kosztować - przedstawiciele spółki i strona rządowa zapewniają jednak, że „cena będzie wyjątkowo przystępna”, a pojazdy będą oferowane również w preferencyjnych modelach finansowania, takich jak leasing czy raty z atrakcyjnym oprocentowaniem. Na obiecywaną atrakcyjność cenową ma w dużej mierze wpłynąć rezygnacja ze sprzedaży w ramach sieci dealerskich. Zgodnie z zapowiedziami, Izera będzie sprzedawana w modelu hybrydowym, wzorowanym na… Tesli. W większych miastach będą znajdowały się tzw. Showroomy, w których będzie można obejrzeć samochody i umówić się na jazdę próbną. Ostateczna konfiguracja pojazdu i jego zakup będą jednak odbywały się przez sklep internetowy Izery.

Aby dowiedzieć się co oznacza „przystępna cena” w przypadku Izery będziemy musieli jeszcze sporo poczekać, trudno jednak liczyć na to, aby były to kwoty znacznie niższe niż 150 000 złotych.


Darek Dziduch

Project Manager portalu FXMAG, prowadzący programy "Kurs bitcoina od zera", czy satyryczno-edukacyjny "Spółki czy spod lady". Edukuje w zakresie kryptowalut, promuje inwestycje ESG i śledzi nadużycia na rynkach finansowych. Zainteresowania rynkowe łączy z wiedzą z zakresu psychologii inwestowania, którą przemyca do swoich tekstów i nagrań

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk