fot. materiał własny
IMS podał wyniki za I półrocze 2023 roku. Wyniki samego II kw. oceniamy jako dobre, a wpływ na to miał przede wszystkim segment usług reklamowych oraz ugoda z ZAiKS. Na plus należy także ocenić poprawę rentowności, która na poziomie zysku na sprzedaży była najwyższa od ostatniego kwartału 2018 roku i wyniosła 21.9%. Jednocześnie spółka cały czas systematycznie pozyskiwała nowe lokalizacje abonamentowe, choć wciąż można zauważyć problemy pod tym względem w segmencie aroma.
- PrzychodygrupyIMSwzrosłyo28.8%r/rdo17.1mlnPLN.WwynikurozliczeniazZAiKSwiększości przychodów z okresu 2020 – 2022 największą dynamikę wzrostu uzyskała pozostała sprzedaż, w ramach której dynamika roczna sięgnęła aż 613%. Wysokie dynamiki wzrostu zanotowały także segmenty pozaabonamentowe, czyli Digital Signage (+39%) oraz usługi reklamowe audio i wideo (+23%). W przypadku abonamentów audio i wideo sprzedaż wzrosła o 10% r/r, a w ramach abonamentów aroma o 5%.
- W II kw. IMS pozyskał 506 nowych lokalizacji abonamentowych. Od początku roku liczba lokalizacji zwiększyła się już o 945 lokalizacji. Z reguły najwięcej lokalizacji dodawanych jest w ostatnim kwartale roku, więc po pierwszym półroczu oczekiwać można, że w całym roku liczba lokalizacji zwiększy się o ponad 2 tys., choć najprawdopodobniej nie przekroczy bardzo dobrego wyniki z zeszłego roku, kiedy IMS pozyskał blisko 3,7 tys. lokalizacji. Niestety wciąż widać trudność w pozyskaniu nowych klientów do segmentu aroma. W II kw. liczba nowych lokalizacji w tym segmencie zwiększyła się tylko o 11. W I kw. IMS pozyskał 48 lokalizacji w tym segmencie.
- Rentowność biznesu w II kw. poprawiła się. Marże EBIT i EBITDA wzrosły o 1,4 p.p. r/r do odpowiednio 21.5% i 33.3%. Z kolei marża na sprzedaży po wzroście o 0.5 p.p. r/r do 21.9% osiągnęła najwyższy poziom od IV kw. 2018 roku.
- W raporcie pojawiła się informacja, że zarząd spółki nie będzie rekomendował Radzie Nadzorczej ani Walnemu Zgromadzeniu przyjmowania następnych programów motywacyjnych opartych o akcje spółki w kolejnych latach. Oznacza to, że począwszy od 2024 r., z rachunku wyników znikną niepieniężne koszty związane z programem akcyjnym. W konsekwencji dalszej poprawie ulec powinna także rentowność, choć pamiętać trzeba, że w przyszłym roku obowiązywać jeszcze będzie program motywacyjny w Closer Music.
- Ostateczne zysk operacyjny IMS wzrósł w II kw. o 37.6% do 3.7 mln PLN, a zysk EBITDA po wzroście o 34.5% osiągnął poziom 5.7 mln PLN. Z uwagi na wyższe koszty finansowe mniejszą dynamikę wzrostu zanotował zysk netto, który wzrósł o 17.2% do poziomu 2.4 mln PLN.
Podsumowując, wyniki IMS w II kw. wskazują na postępującą poprawę praktycznie we wszystkich segmentach biznesu, choć na uwagę zasługuje wciąż niezadowalające jej tempo w segmencie aroma. Za dobrymi rezultatami w głównej mierze odpowiadały ugoda z ZAiKS oraz dobra kondycja rynku reklamowego. Rozliczenia z ZAiKS będą już na stałe kontrybuowały do wyników spółki, choć niekoniecznie w takiej skali jak w minionym kwartale. Spółka poinformowała bowiem, że rozliczenie I półrocza 2023 ujęte zostanie w III kw. 2023, a II półrocza 2023 – w IV kw. 2023. W kolejnych kwartałach okaże się więc jaka wielkość kontrybucji do wyników będzie powtarzalna. Z pewnością kwota rozliczeń powinna rosnąć z uwagi na wzrost repertuaru Closer Music w playlistach, zwiększanie liczby lokalizacji komercyjnych oraz planowane rozszerzenie współpracy z ZAiKS na cały świat.

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0