Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31-0,21%
USD / PLN3,99-0,01%
CHF / PLN4,43+0,39%
GBP / PLN5,04+0,03%
EUR / USD1,08-0,18%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 778,56+0,05%
S&P 5005 253,67+0,10%
ROPA BRENT86,94+1,45%
ROPA WTI82,40+0,83%
ZŁOTO2 220,24+1,30%
SREBRO24,83+1,06%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Hossa, czyli polowanie na liderów! Dlaczego rewolucja przyciąga inwestorów? - felieton

Prosper Capital Advisors | 13:58 19 lipiec 2021
Hossa, czyli polowanie na liderów! Dlaczego rewolucja przyciąga inwestorów? - felieton | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

John Templeton (1912-2008), założyciel funduszy Templeton Growth Fund i Templeton World Fund, które powstały w latach pięćdziesiątych XX w., jako jeden z pierwszych zarządzających funduszami akcji poszukiwał nisko wycenionych, wzrostowych spółek, spoza USA. Dzięki wielu podróżom po świecie i wnikliwej obserwacji doszedł do przekonania, że na rynkach zagranicznych można znaleźć równie wiele okazji inwestycyjnych co w USA.

Znany był również z tego,

że szukał okazji pośród mocno przecenionych akcji. Interesowały go jedynie solidne i wysokiej jakości firmy takie, których produkty lub usługi wciąż cieszyły się dużym popytem i uznaniem konsumentów. Pozwoliło mu to na osiąganie świetnych wyników inwestycyjnych i spektakularny sukces w świecie inwestycji. Ale taki sposób inwestowania jest tylko dla wytrwałych, bowiem wymaga wiele cierpliwości i samozaparcia, aby w krytycznych chwilach nie ulegać krótkotrwałym fanaberiom giełdy.

Jedno z jego najbardziej znanych powiedzeń dotyczących rynków akcji brzmi tak:

„hossa rodzi się na pesymizmie, rośnie na sceptycyzmie, kończy się na optymizmie i umiera podczas euforii”. Mawiał również, że: „czas maksymalnego pesymizmu to najlepszy czas na zakup, a czas maksymalnego optymizmu to najlepszy czas na sprzedaż”. W ten prosty i obrazowy sposób opisał cztery fazy, przez które przechodzi rynek podczas hossy. I chociaż słowa te są dla nas nietrudne do zrozumienia, to niestety zastosowanie ich w praktyce nie jest już takie proste.

SILNIK NAPĘDZAJĄCY HOSSĘ

Każda hossa napędzana jest nieco innym silnikiem. Do nas natomiast należy rozpoznanie tego silnika oraz to, czy jest w nim jeszcze wystarczająco dużo paliwa, by mógł dalej pracować na wysokich obrotach, czy też nie. Przy tej okazji nasuwa się od razu kolejne pytanie, które powinniśmy sobie zadać: co tak naprawdę może być tym silnikiem napędzającym wzrosty na giełdzie?

Lecz nim rozwikłamy tę zagadkę, zatrzymajmy się jeszcze nad jednym wątkiem odnoszącym się do hossy

Reklama

Otóż, powinniśmy pamiętać, że każda hossa kreuje zazwyczaj swoistych liderów, czyli spółki, które przez cały okres koniunktury są w stałym zainteresowaniu inwestorów. Ich akcje potrafią rosnąć naprawdę przez długi czas. Ale taka sytuacja nie jest oczywiście spowodowana jakimś niedorzecznym kaprysem inwestorów. Długotrwałe wzrosty opierają się na realnych osiągnięciach biznesowych firm stanowiących czołówkę gnającego do przodu peletonu. Zasada jest tutaj prosta: bez wzrostu sprzedaży i zysków z kwartału na kwartał nie może być mowy o długoterminowym trendzie zwyżkowym.

Nie jest też wyjątkiem sytuacja,

gdy akcje rosną z tygodnia na tydzień, choć spółka nie wykazuje jeszcze żadnych zysków, a jedynie same straty. Taka sytuacja pojawia się w przypadku szybko rozwijających się branż, a spółki, które do nich należą wykazują dynamiczne wzrosty przychodów ze sprzedaży, co pozwala mieć nadzieję na to, że w nieodległej przyszłości spółka przestanie w końcu generować straty na poziomie zysku netto.

Ale marny jest los akcji takiej spółki, która nie dotrzymuje prognoz albo mija się z oczekiwaniami analitykóW

Jej akcje są wówczas wyprzedawane bez pardonu, a notowania spadają w bardzo szybkim tempie. Pamiętajmy, że rynek obchodzi się bardzo surowo z firmami, które rozczarowują inwestorów. Akcje tego typu spółek porzucane są bez najmniejszego sentymentu niczym stare i zużyte opony, które nie nadają się już do dalszej jazdy.

HOSSA, CZYLI POLOWANIE NA LIDERÓW - 2

HOSSA, CZYLI POLOWANIE NA LIDERÓW - 2

REWOLUCJA PRZYCIĄGA INWESTORÓW

Wróćmy zatem do naszego silnika, który napędza hossę. Jest nim zazwyczaj jakiś postęp technologiczny, który stwarza modę na określone branże, przy czym mogą to być zupełnie nowe branże i nowe rynki, które wcześniej w ogóle nie istniały. Dodatkowo mogą to być nowe rozwiązania biznesowe w istniejących branżach, dzięki którym tempo rozwoju znacznie wzrasta. Pamiętajmy, że świat biznesu jest w nieustannym ruchu, który to ruch przyczynia się nierzadko do przełomowych zmian.

To właśnie wtedy pojawiają się nowatorskie pomysły zmieniające naszą rzeczywistość

Reklama

Efektem tych zmian jest cała rzesza nowo powstałych innowacyjnych firm, które pragną jak najszybciej skorzystać z nadarzającej się okazji, by opanować jak największą część rynku, na którym akurat działają. Zatem, jeśli szukamy zyskownych inwestycji, to warto skierować swój wzrok w kierunku młodych i dynamicznych firm, dokonujących mniejszych lub większych rewolucji.

Z POLA NAFTOWEGO DO WYPOŻYCZALNI VHS

Dobrym tego przykładem może być amerykańska sieć wypożyczalni filmów i gier video - Blockbuster Entertainment, założona w połowie lat osiemdziesiątych przez Davida Cook’a. Wcześniej firma ta nazywała się Cook Data Services Inc. (CDS) i powstała w 1982 r. aby dostarczać oprogramowanie firmom z branży naftowej i gazowej w Teksasie. CDS pojawił się na giełdzie w 1983 r. po cenie $16. Jej akcje dość szybko urosły do poziomu $21,50, by potem spaść do $8. Kiedy branża naftowa zaczęła podupadać, a CDS tracił bazę klientów, David Cook zaczął szukać innych źródeł dochodu.

W między czasie akcje spadły do poziomu $3

Jego żona, Sandy, będąca wielką fanką filmów, podsunęła mu pomysł na wypożyczalnię kaset VHS, a potem płyt DVD z filmami. Nieco czasu zajęła im analiza tego rynku, ale dzięki niej mogli spojrzeć na całość w bardziej kompleksowy sposób. Okazało się, że, rynek ten jest bardzo rozproszony, a większość firm to rodzinne małe biznesy z dość ograniczoną ofertą, bowiem oferowanie szerokiego repertuaru wymagało dużych nakładów kapitałowych.

Oprócz tego Cook dostrzegł, że operacje takiego salonu mogą być znacznie usprawnione przez skomputeryzowany system kontroli i zarządzania zapasami. Takie podejście dawało również możliwość zwiększenia skali biznesu. Dysponowali również analizą, której współautorem był niejaki Scott Beck.

Obrazowała ona, że około 30% amerykańskich rodzin posiada już urządzenie VCR,

czyli Video Cassette Recorder, nazywane po polsku magnetowidem i służące do oglądania filmów zarejestrowanych na kasetach VHS. Szacunki mówiły, że około 60-70% rodzin będzie w niedalekiej przyszłości posiadało to urządzenie. Ale szacunki owe okazały się w końcu mocno konserwatywne. Oprócz tego nietrudno chyba było się domyślić, że wszyscy ci posiadacze VCR będą potrzebowali nieustannego strumienia kaset z filmami.

Reklama

HOSSA, CZYLI POLOWANIE NA LIDERÓW - 3

HOSSA, CZYLI POLOWANIE NA LIDERÓW - 3

Pierwszy salon został otwarty w Dallas, w październiku 1985 r.,

oferta zwierała 6 500 tytułów. Do połowy 1986 r. otwarto kolejne trzy. W tym samym czasie Cook Data Services zmienił nazwę na Blockbuster Entertainment Corporation. We wrześniu zdecydowano się na pozyskanie nowego kapitału w wysokości $20 mln, poprzez emisję akcji, które miały pomóc w dalszej ekspansji spółki. Ale niestety ten plan się nie powiódł, bowiem na kilka dni przed emisją ukazał się w tygodniku Barron’s artykuł spod pióra Alana Abelsona, dyskredytujący Davida Cook’a. Autor tego tekstu zarzucił Cook’owi, że być może zna się on na branży naftowej, ale co do jego znajomości rynku video można już mieć bardzo poważne wątpliwości.

Ponadto zadał prowokujące pytanie: komu potrzebna jest jeszcze jedna wypożyczalnia video?

Emisja akcji spółki została odwołana. Cały 1986 rok Blockbuster zakończył stratą na poziomie 3,2 mln USD. W lutym 1987 r. Cook zdecydował się na sprzedaż jednej trzeciej akcji Blockbuster trzem inwestorom. Były to osoby z najwyższego szczebla Waste Management Inc. (WM) – ówcześnie największej firmy na świecie zajmującej się odpadami.

DWIE WIZJE, JEDEN CEL

HOSSA, CZYLI POLOWANIE NA LIDERÓW - 4

HOSSA, CZYLI POLOWANIE NA LIDERÓW - 4

Wspomnianymi inwestorami byli Wayne Huizenga, John Melk i Donald Flynn. Łącznie zainwestowali w akcje Blockbuster $18,6 mln. Tym posunięciem Cook oddał kontrolę nad firmą, a Wayne Huizenga zyskał decydujący głos dotyczący dalszego rozwoju firmy. Podczas gdy Cook planował rozwój firmy poprzez franczyzę i sprzedaż systemu do zarządzania, Huizenga chciał oprócz tego rozwijać ten biznes poprzez stawianie własnych salonów. W kwietniu 1987 r., czyli dwa miesiące po wejściu do akcjonariatu Blockbuster nowych inwestorów, Cook rozstał się z firmą. Ale do czerwca 1987 r. Blockbuster dysponował już 15 własnymi salonami i 20 salonami we współpracy franczyzowej.

I CO DALEJ?

Reklama

Kontynuację tej naprawdę fascynującej opowieści biznesowej znajdziesz w kolejnym artykule z cyklu „Z Pamiętnika Głównego Analityka”. Znajdzie się tam również wyjątkowej urody wątek inwestycyjny. Obiecuję, że będzie nadzwyczaj ciekawie, bowiem historia tej firmy jest dla wszystkich inwestorów i nie tylko dość pouczająca. Zaobserwuj profil Prosper Capital Advisors na LinkedIn i Facebooku i bądź na bieżąco. Zatem, do zobaczenia już w przyszłym miesiącu!

 

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Prosper Capital Advisors null

Prosper Capital Advisors

Firma, której modelem biznesowym jest analiza rynku usług finansowych oraz perspektywicznych inwestycji kapitałowych. Posiada wpis do rejestru Agentów Firm Inwestycyjnych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Agent Prosper Capital Dom Maklerski S.A.


Reklama

Czytaj dalej