• Sklep
  • Odbierz prezent
Google spółka

Portal BBC poinformował, że spółka Google została ukarana grzywną w wysokości 1,5 mld euro przez Unię Europejską za blokowanie reklam online konkurencji. Jak wyglądają szczegóły tej sprawy?

 

Jak przypomina portal BBC, w ciągu ostatnich dwóch lat jest to już trzecia kara finansowa od Unii Europejskiej dla Google – giganta znanego ze słynnej wyszukiwarki internetowej oraz potentata branży reklamy internetowej.

W tym przypadku firma Google jest oskarżona o nadużywanie swej dominującej pozycji rynkowej przez ograniczanie wyświetlania reklam konkurencyjnych firm pomiędzy 2006 a 2016 r. W odpowiedzi na zarzuty, Google zmieniło swoje umowy, pozwalając na większą możliwość wyświetlania konkurencyjnych reklam.

Spółka-matka Google – Alphabet zarabia ogromne sumy pieniędzy dzięki reklamom. W 2018 r. zysk przed opodatkowaniem sięgnął 30,7 mld USD. Dla porównania, w 2017 r. suma ta wyniosła 12,66 mld USD.

Jak stwierdziła Komisja, „Google umocniło swoją dominację na rynku reklam internetowych i zabezpieczyło się przed presją konkurencji przez nałożenie antykonkurencyjnych ograniczeń w umowach na strony internetowe innych firm.”

Komisarz unijna Margrethe Vestager dodała: „To jest nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych”.

W minionym roku unijny organ ds. konkurencji nałożył na Google rekordową karę finansową w wysokości 3,34 mld USD za używanie popularnego systemu operacyjnego Android do blokowania konkurencji.

Warto wspomnieć, że w 2017 r. spółka Google już otrzymała karę finansową w wysokości 2,42 mld USD za utrudnianie działania konkurencji w związku ze stronami do porównywania zakupów.

 

Szczegóły sprawy

Jak stwierdziła Komisja Europejska, witryny internetowe często mają wbudowaną funkcję wyszukiwania. Kiedy konsument tego używa, witryna dostarcza zarówno wyników wyszukiwania, jak i reklam, które pojawiają się wraz z nimi. Produkt Google „AdSense for search” dostarcza tych reklam wydawcom stron internetowych. Komisja określiła działalność Google jako „pośrednika lub jako brokera reklamowego”.

Jak stwierdziła Komisja, w 2006 r. Google zaczęło zawierać „klauzule wyłączności” w umowach, które uniemożliwiały wydawcom zamieszczanie reklam od konkurentów Google, takich jak Microsoft i Yahoo na stronach.

Komisja stwierdziła, że od 2009 r. Google zaczęło zastępować wspomniane klauzule wyłączności klauzulami „premium placement”, co oznaczało, że wydawcy mieli trzymać najbardziej dochodową przestrzeń na swych stronach dla reklam Google i musieli zgłaszać zapotrzebowanie na określone minimum reklam od Google. Wydawcy potrzebowali także pisemnej zgody Google przed dokonaniem jakichkolwiek zmian dotyczących tego, jak konkurencyjne reklamy miały być wyświetlane, pozwalając Google kontrolować „jak atrakcyjne, a tym samym klikalne mają być konkurecyjne reklamy”.

Według Komisji, pomiędzy 2006 a 2016 rokiem Google miało ponad 70% rynku wyszukiwarek w Unii Europejskiej. Ogółem firma ta miała ponad 90% rynku wyszukiwarek i ponad 75% rynku reklamy internetowej.

Notowania: ALPHABET

Przejdź do wykresu
Źródło: https://pl.tradingview.com/symbols/GOOG/

Tatiana Pasich

Absolwentka psychologii oraz finansów i rachunkowości, inwestorka. Lokuje kapitał głównie w małe spółki z dużym potencjałem wzrostu.

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk