• Sklep
  • Odbierz prezent
Giełdowy debiut Ubera na NYSE. Co powinieneś wiedzieć o IPO Uber Technologies? Historia, statystyki największego konkurenta Lyft

W piątek 10 maja 2019 r. na amerykańskiej giełdzie (NYSE) zadebiutuje Uber Technologies. To IPO już okrzyknięto mianem inwestycyjnego wydarzenia roku, a dziennikarze i analitycy pytają, czy ten debiut to przyszłość, czy raczej symbol drugiej bańki internetowej? Niezależnie od opinii, to wydarzenie jest historyczne i warto dowiedzieć się, jak z prostego pomysłu firma przerodziła się w globalnego giganta?

Rywalizuj o realne nagrody na koncie demo

Dołącz do konkursu

Zespół analiz XTB przygotował raport dotyczący spółki Uber, z którego można dowiedzieć się między innymi czym różnią się modele biznesowe Ubera i Lyft? Z jakim ryzykiem mierzy się Uber i z czym dokładnie wiąże się to IPO?

Największe na świecie przedsiębiorstwo wspólnych przejazdów wyrosło z potrzeby zamówienia zwykłej taksówki w Paryżu. Tak w głowach dwóch panów zrodził się pomysł na biznes. Twórcami Ubera są Travis Kalanick i Garrett Camp. Firma powstała w 2009 roku w San Francisco w Kalifornii. Najpierw był to UberCab, czyli aplikacja na smartfony umożliwiająca zamawianie przejazdów. Później usunięto słowo “cab” z nazwy i tak powstał Uber. Pięć lat po uruchomieniu usługi pasażerowie zamówili miliardowy przejazd, a Uber na zawsze stał się symbolem rewolucji na rynku usług przewozowych. Obecnie Uber jest firmą o globalnym zasięgu: ”Popyt na usługi spółki rośnie, czego idealnym zobrazowaniem są dane o rezerwacjach brutto, czyli kwocie, którą użytkownicy Ubera wydali w aplikacji. W całym 2018 roku było to 49,8 mld USD, co stanowiło wzrost o 44% r/r.”[1]

Uber jest drugą spółką z segmentu współdzielenia pojazdów, która będzie notowana na giełdzie. Pierwszy zadebiutował Lyft 29 marca 2019 roku. Uber oferuje względnie większą gamę usług, szczególnie w USA i Europie, co sprawia, że jest bardziej zdywersyfikowaną spółką, podczas gdy Lyft działa tylko w Stanach Zjednoczonych. Co należy wiedzieć o akcjach takich spółek jak Uber?

UBER to jeden z największych i najważniejszych debiutów na amerykańskiej giełdzie w ostatnich latach. Nie chodzi jedynie o wartość spółki szacowaną na ponad 80 mld dolarów, ale także o przełomowy model biznesu, z gatunku tych, które zmieniają sposób, w jaki żyjemy. UBER to z jednej strony wizja technologicznego przełomu, ale z drugiej firma, która obecnie notuje ogromne straty. Na szali mamy zatem ogromny potencjał, ale jednocześnie niebagatelne ryzyko niepowodzenia - komentuje

1

Uber Technologies, największe na świecie przedsiębiorstwo wspólnych przejazdów, zadebiutuje w maju na amerykańskiej giełdzie. Będzie ono drugą tego typu spółką notowaną na giełdzie po debiucie Lyft (29 marca 2019 roku). Jednak co ważniejsze, może to być jedno z największych IPO w historii. W tym raporcie przedstawimy model biznesowy spółki, szanse i ryzyka dla Ubera oraz to co inwestorzy powinni wiedzieć odnośnie zbliżającego się debiutu.

CZĘŚĆ 1

Uber - historia miliardów

Uber Technologies zostało założone dekadę temu w Stanach Zjednoczonych jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw wspólnych przejazdów na świecie. Plotka mówi, że pomysł narodził się w momencie kiedy jeden z założycieli spółki musiał zapłacić kilkaset dolarów za wynajem kierowcy w Sylwestra. Pomysł przerodził się w transportowego giganta, który obecny jest w 63 krajach i ponad 700 metropoliach. Uber stał się spółką o zasięgu globalnym, ale wciąż pozostaje liderem na rynku amerykańskim. Według danych SecondMeasure, w marcu 2019 roku na rynku amerykańskim Uber otrzymał 69% płatności za wszystkie zrealizowane wspólne przejazd w USA (pozostała część rynku należy w dużej mierze do Lyfta). Popyt na usługi spółki rośnie, czego idealnym zobrazowaniem są dane o rezerwacjach brutto, czyli kwocie, którą użytkownicy Ubera wydali w aplikacji. W całym 2018 roku było to 49,8 mld USD, co stanowiło wzrost o 44% r/r. Przez ostatnie dwa lata Uber odnotowywał wyższe rezerwacje brutto w każdym kwartale.

Uber miał 49,8 mld USD rezerwacji brutto w 2018 roku

CZĘŚĆ 2

Rywal i udziałowiec

Wspomnieliśmy już, że Uber stał się spółką o zasięgu globalnym. Podczas gdy, przedsiębiorstwo chce zostawić ślad na jak największej liczbie rynków to jednak nie chce tego robić za wszelką cenę. W rezultacie Uber wycofuje się z rynków, na których silna konkurencja ogranicza przyszłe perspektywy. “Wycofywanie się” może nie być idealnym określeniem, ponieważ strategia Ubera pozwala mu osiągać zyski nawet na rynkach, na których nie jest już bezpośrednio obecny. Dokładniej mówiąc, Uber sprzedaje swoje aktywa na najtrudniejszych rynkach swojemu największemu rywalowi w zamian za udziały. W ten sposób amerykańskie przedsiębiorstwo nie tylko unika kosztownej rywalizacji, ale również może uczestniczyć w zyskach swoich byłych rywali, którzy mają teraz prawie że monopol na swoich rynkach. Taka sytuacja miała miejsce w 2016 roku, kiedy Uber sprzedał swoje chińskie aktywa spółce Didi w zamian za 18% udziałów, oraz w 2018 roku, kiedy sprzedał aktywa w Południowo-Wschodniej Azji spółce Grab za 27,5% udziałów.

Uber wycofuje się z mało perspektywicznych rynków

 

CZĘŚĆ 3

Nie tylko wspólne przejazdy

Jednak Uber to nie tylko wspólne przejazdy. Spółka w sierpniu 2014 roku uruchomiła usługę UberEats, która pozwala użytkownikom zamówić jedzenie z dostawą w zamian za małą opłatę. Może to brzmieć jak typowa usługa dostawy jedzenia, którą oferuje wiele restauracji, jednak UberEats różni się tym, że oferują własnego jedzenia. Zamiast tego, dostarcza jedzenie z restauracji partnerskich, co daje klientom możliwość zamawiania jedzenia z wielu różnych restauracji za pomocą jednej aplikacji mobilnej.

UberEats zadebiutował w sierpniu 2014 roku

Z kolei w 2017 roku zadebiutowała usługa UberFreight. Usługa działa w ten sam sposób, co typowe wspólne przejazdy z tą różnicą, że zamiast łączyć pasażerów i kierowców w miastach, łączy spedytorów i kierowców samochodów ciężarowych. Ponadto, w 2018 roku Uber rozszerzył swoją ofertę o możliwość wypożyczenia hulajnóg i rowerów elektrycznych (JUMP). Tego typu usługi dostępne są jak narazie w zaledwie 12 amerykańskich miastach, Berlinie i Lizbonie, ale spółka planuje rozszerzyć ofertę. Usługi UberFreight i JUMP odpowiadały w 2018 roku za mniej niż 4% przychodów Ubera, ale mogą stanowić ważne źródło dywersyfikacji, jeśli spółka zdecyduje się je rozwijać w przyszłości.

CZĘŚĆ 4

Czy Uber jest lepszy od Lyft?

Debiut Lyft, który miał miejsce 29 marca, przez wielu był uważany za preludium przed długo wyczekiwanym IPO Ubera. Dwie spółki dominują na amerykańskim rynku, ale czy możemy je bezpośrednio porównywać? Uber oferuje względnie większą gamę usług, szczególnie w USA i Europie, co sprawia, że jest bardziej zdywersyfikowaną spółką niż rywale. Podczas gdy, usługi inne niż wspólne przejazdy mają skromny udział w przychodach, mogą zyskać na znaczeniu jeśli spółka dalej będzie je rozwijać. Uber wyróżnia się na tle innych przedsiębiorstw wspólnych przejazdów też tym, że jest obecny na wszystkich kontynentach z wyjątkiem, oczywiście, Antarktydy. Podsumowując, Uber wydaje się być w dobrej sytuacji względem swoich rywali ze względu na szeroką ofertę i zróżnicowanie geograficzne. Z drugiej strony, Lyft jest obecny tylko na rynku amerykańskim i nawet nie jest na nim liderem (Uber ma ponad dwukrotnie większy udział).

Uber jest obecny na wszystkich kontynentach oprócz Antarktydy

1

CZĘŚĆ 5

Kiedy Uber zacznie zarabiać?

Niemniej jednak, w kontekście Uber Technologies trzeba wspomnieć o kluczowej kwestii - Uber wciąż generuje duże straty i ma problemy z wypracowaniem choćby dolara zysku. Co prawda, zaczynają działać korzyści skali, co widać po malejącej marży straty netto, ale zwalniające tempo wzrostu przychodów może być czynnikiem ryzyka. Ponadto, w dokumentach emisyjnych sama spółka poinformowała, że spodziewa się znacznego wzrostu kosztów operacyjnych w przyszłości i że może… nigdy nie osiągnąć zyskowności. Uber zakomunikował również, że reklasyfikacja kierowców z niezależnych wykonawców na pracowników będzie miała negatywny wpływ na biznes, a trzeba zaznaczyć, że wielu krajach zmiany regulacyjne podążają właśnie w tym kierunku. Ponadto, Uber nie jest jedynym przedsiębiorstwem wspólnych przejazdów, które generuje straty. Tak naprawdę dotyczy to większości tego typu spółek włączając w to Didi i Grab, czyli spółki w których Uber ma udziały. Może więc dojść do sytuacji, w której te spółki nie osiągną zyskowności i zbankrutują, co skutkowałoby dużymi odpisami aktualizacyjnymi na bilansie Ubera.

Pomimo dynamicznego wzrostu przychodów Uber wciąż generuje straty

Model biznesowy Ubera wygląda obiecująco, ale czy potwierdzają to dane finansowe? Amerykański gigant transportowy odnotowywał w ostatnich latach bardzo dynamiczny wzrost przychodów - 209% w 2017 i 142% w 2018. Tempo wzrostu przychodów zwalnia, ale i tak jest wyższe od tempa wzrostu kosztów uzyskania przychodu, co prowadzi do poprawy marży. Marża brutto wzrosła z 21,6% w 2014 do 50,1% w 2018. W kontekście wyniku netto sytuacja również się poprawia - Uber dalej generuje straty, ale marża straty netto zmniejszyła się z 131,9% w 2014 roku do 25,8% w 2018. W przypadku Lyft zarówno marża brutto, jak i marża straty netto wyniosła 42,3% w 2018 roku. Ponadto, przychody ze świadczenia usług wspólnych przejazdów na jednego kierowcę w przypadku Ubera kształtowały się na poziomie 2354 USD w 2018 roku, a dla Lyfta było to 1135 USD. Porównując dane dotyczące rezerwacji brutto na kierowcę otrzymujemy podobny obraz - 10641 USD dla Ubera i 4263 USD dla Lyfta.

 

CZĘŚĆ 6

Czy możemy wycenić Ubera?

Dane dostępne w momencie debiutu

Data debiutu

Cena emisyjna (USD)

Sprzedaż na akcję (USD)

C/S w momencie debiutu

Marża brutto

Marża operacyjna

Wydatki operacyjne jako % przychodów

Przychody na użytkownika (USD)

Facebook

18 maj 2012

38

6,37

5,96

76,0%

43,3%

32,7%

4,78

Alphabet

19 sierpień 2004

85

36,54

2,33

53,0%

23,4%

29,6%

-

Lyft

28 marzec 2019

72

7,90

9,12

42,3%

-45,3%

87,6%

70,25

Pinterest

18 kwiecień 2019

19

10,08

1,89

68,0%

-9,9%

77,9%

3,02

Twitter

7 listopad 2013

26

0,96

27,01

64,3%

-25,2%

89,5%

2,31

Uber

-

-

-

-

50,1%

-53,1%

103,2%

123,85

Źródło: Bloomberg, Dział Analiz XTB

Należy pamiętać, że informacje i badania oparte o historyczne dane lub wyniki nie gwarantują osiągnięcia podobnych wyników w przyszłości.

Problemem przy wycenie młodych, wzrostowych spółek jest to, że rzadko wypracowują one zyski i tym samym nie mogą być wycenione przy pomocy tradycyjnych mnożników rynkowych jak na przykład cena/zysk. Wskaźnik cena/sprzedaż mógłby być pomocny, jednak przy takich “gorących” debiutach wyceny rzadko odzwierciedlają rzeczywistość. Dla przykładu, użycie wskaźników cena/sprzedaż z poprzednich wyczekiwanych debiutów (Facebook, Alphabet, Lyft, Twitter i Pinterest) wyceniło by Ubera w przedziale od 25 do 300 miliardów USD. Z tego względu lepiej skupić się na wskaźnikach typowych dla młodych spółek technologicznych. Dla przykładu, Uber ma wyższe przychody na użytkownika niż którakolwiek ze wspomnianych wcześniej spółek w momencie debiutu. Niemniej jednak, różnice w biznesie Twittera czy Ubera są rażące, tak więc warto porównywać dane jedynie dla przedsiębiorstw wspólnych przejazdów. Przy takim porównaniu możemy zauważyć, że Uber ma o ponad 75% wyższe przychody na użytkownika niż Lyft. Z drugiej jednak strony, dane dotyczące marż są niepokojące. Co prawda, Uber ma wyższą marżę brutto niż Lyft czy Alphabet w momencie debiutu, ale różnica pomiędzy marżą brutto i marżą operacyjną jest ogromna. Ta różnica dla Ubera jest najwyższa ze wszystkich wspomnianych spółek i pokazuje, że wydatki operacyjne spółki przewyższają jej całkowite przychody! Brak poprawy w tej kwestii może sprawić, że osiągnięcie zyskowności będzie sprawą bardzo trudną.

Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej.

80% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy.

Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy. X-Trade Brokers DM S.A.

Przedstawione w niniejszym opracowaniu treści posiadają wyłącznie charakter informacyjny oraz edukacyjny. Wszelkie opinie, analizy, wyceny oraz prezentowane materiały nie stanowią usługi doradztwa inwestycyjnego, ani rekomendacji ogólnej w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. X-Trade Brokers DM S.A. nie ponosi żadnej odpowiedzialności za decyzje podjęte na ich podstawie, ani za potencjalnie poniesione szkody lub zyski, które mogą wynikać z bezpośredniego, czy też pośredniego wykorzystania powyższych informacji. Należy pamiętać, że informacje i badania oparte o historyczne dane lub wyniki nie gwarantują zysków w przyszłości.

 


Przemysław Kwiecień

Główny Ekonomista X-Trade Brokers. Doktor nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, absolwent UW i London Metropolitan University (tytuł MSc). Najlepszy analityk makroekonomiczny 2014 roku według NBP, Rzeczpospolitej i Parkietu. Wielokrotnie w czołówce rankingów prognoz walutowych agencji Bloomberg.

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk