Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,05%
USD / PLN4,00+0,18%
CHF / PLN4,43+0,05%
GBP / PLN5,05+0,13%
EUR / USD1,08-0,12%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Gdy emocje już opadną, czyli ile kosztują Oscary?

Estera Włodarczyk | 17:00 06 marzec 2018
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Za nami już dziewięćdziesiąta gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Słynne Oscary jak zwykle przyciągają tysiące widzów przed telewizory i kinowe ekrany. Portale filmowe zdążyły zająć się już krytyką przyznanych nagród, a serwisy plotkarskie oceniły już kreacje aktorek. Nadszedł zatem czas, by spojrzeć na Oscary od strony biznesowej. Chociażby na samą wartość statuetki oraz koszty promocji producentów, którzy zabiegają o małego pozłacanego ludzika symbolizującego prestiż. Ile tak naprawdę kosztują Oscary?

 

O co tyle hałasu?

90. gala to znaczące wydarzenie dla przemysłu filmowego. Wielu czeka na ten wieczór, poświęcając nawet nieprzespaną noc, by tylko być na bieżąco z Hollywood. Jednak, czy kiedykolwiek zastanawialiście się ile to wszystko jest warte? Jaka jest cena całego przedsięwzięcia, jakie koszty ponoszą twórcy filmów, by tylko w ten w jeden wieczór otrzymać choćby jedną statuetkę? Sama statuetka to również wydatek. Oscary to nie tylko fanfary, czerwony dywan, to przede wszystkim wielkie pieniądze. Przed wami zestawienie wydatków, cen za wszystko co związane z wielkim świętem filmu.

 

Statuetka Oscara

Reklama

Wszystko kręci się wokół zdobycia tego niewielkiego posążka. Zanim statuetka trafi w ręce laureatów, to jej wartość wyceniania jest przez jubilerów na około 500-900 dolarów. Nagroda nie jest w całości wykonana ze złota, wówczas kosztowałaby około 439 dolarów (szacowana wycena Dillon Gage Metals). Z czego zatem jest zrobiona? Statuetka wykonana jest ze stopu cyny, miedzi i antymonu.. Jedynie z wierzchu pokryta jest cieniutką warstwą 24-karatowego złota. Warstwa ta jest cieńsza od ludzkiego włosa. Oczywistym jest, że ta niewielka statuetka nabiera wartości dopiero gdy trafi w ręce laureatów. Wiedzieliście, że najwyżej wycenianym Oscarem był ten przyznany kultowej produkcji - „Przeminęło z wiatrem”. Film zdobył aż 8 Oscarów z 13 nominacji. Nabywcą jednego z nich stał się po latach Michael Jackson. Artysta wylicytował go na aukcji w 1999 roku za 1,5 mln dolarów.

Tak właściwie Oscara nie można sprzedać. Oczywiście ten zakupiony przez Jacksona pochodził z 1940 roku i miał wysoką wartość sentymentalną. Do 1950 roku taka sprzedaż była możliwa. Ale jeśli laureat chciałby wystawić statuetkę na sprzedaż, chociażby po minionej gali, to musi najpierw zaproponować jej kupno Akademii. Za śmieszną kwotę 10 dolarów. Otrzymanie Oscara jest bardziej jak wypożyczenie go i przechowywanie go tyle ile się chce, z możliwością przekazania go spadkobiercom. Podpisywane są kontrakty, które przyznają prawo wykupu w pierwszej kolejności Akademii.

 

Koszty promocyjne

Żeby zdobyć tego małego pozłacanego człowieczka, producenci dwoją się i troją w promocji swoich filmów i aktorów. Zdobycie Oscara to nie tylko prestiż, ale także zwiększenie wartości filmu. Skoro film zdobył statuetkę, a może nawet nie jedną, ale więcej, to znaczy, że jest dobry, warto więc go zobaczyć w kinie, na BlueRay, czy DVD. Dlatego też, promocja filmów przed galą osiąga niebotyczne kwoty. Ile więc zdobycie Oscara kosztuje twórcę, który faktycznie ma szansę go zdobyć? Średnio są to koszty rzędu 81,7 mln dolarów. Przeprowadzono analizy, w których zbadano, ile kosztuje dany Oscar na podstawie zwycięzców w 19 kategoriach od 2000 roku. Takie prestiżowe nagrody jak najlepsza aktorka, czy aktor pierwszoplanowy okazały się jednymi z najmniej kosztownych. Zdobycie (a właściwie promocja) nagrody za najlepszą rolę pierwszoplanową dla aktorki to wydatek około 26 mln dolarów. Najbardziej kosztowne okazują się nagrody za efekty specjalne. Ich wypromowanie kosztuje producenta około 175 mln dolarów.

 

Koszty ceremonii

Reklama

Ceremonia, a właściwie jej przygotowanie kosztuje organizatorów 44 mln dolarów. Organizacja pochłaniającej miliony dolarów gali opłaca się samu miastu Los Angeles. Szacuje się, że dzięki Oscarom Miasto Aniołów zalicza roczny wzrost gospodarczy na poziomie 130 mln dolarów. Niemniej jednak, Hollywood musi wydać 100 mln dolarów na akcje promujące galę w sezonie premierowym. Są to wyliczenia Wallet Hub’s. Co ciekawe, wysokie wydatki ponoszone są ze względu na szacownych gości gali. Każdy z zaproszonych gości otrzymuje torbę z upominkami. Nie nie są tą czekoladki za 2 dolary. Jeden zestaw podarunków kosztował w tym roku około 100 tys. dolarów. W zeszłym roku cena torebki z upominkami wynosiła około 260 tys. dolarów.

 

Reklama dźwignią handlu

Mówiliśmy o tym ile kosztuje zdobycie Oscara, a teraz czas na bardziej szczegółowy raport dotyczący kwestii reklamowych i promocyjnych. Dla przykładu wykupienie reklamy na stronie głównej magazynu Hollywood Reporter w najgorętszym okresie kosztuje około 72 tys. dolarów. W 2011 roku aktorka Melissa Leo była tak sfrustrowana brakiem medialnego rozgłosu, że zafundowała sobie sama reklamę,. Faktycznie, poskutkowało to Oscarem. Sposobów na zwrócenie uwagi można szukać wszędzie. Producenci filmów, reżyserzy, scenarzyści, aktorzy i wielu innych zaangażowanych w produkcję posuwają się nawet do wynajęcia specjalnych oscarowych naganiaczy. Średnia stawka dla takiego naganiacza, czy też ładniej ujmując promotora waha się między 10 tys. USD a 20 tys. USD. Organizuje się też specjalne pokazy dla członków Akademii w Nowym Jorku, LA, czy Londynie. Tam pojawiają się aktorzy, którzy osobiście odpowiadają na pytania publiczności, czy dziennikarzy, tylko po to aby zaznaczyć swoją obecność. Wspomniani promotorzy dobrze znają preferencje członków Akademii. Dlatego są tak wysoko opłacani. Od 2011 roku lobbowanie produkcji przed galą jest surowe zabronione. Jednak prawo ma swoje luki, które są wykorzystywane.

 

Zwycięski film

W tym roku nagrodę za najlepszy film otrzymał Kształt wody w reżyserii Guillermo del Toro. Co ciekawe film nie należał do najdroższych produkcji. Produkcja Kształtu wody pochłonęła 20 mln dolarów, dla porównania nominowana do Oscara Dunkierka kosztowała 100 mln dolarów. Jak tłumaczy producent filmu – J. Miles Dale, Kształt wody udało się zrealizować za taką kwotę dzięki zaangażowaniu całej ekipy. Sprytnym zagraniem było także wykorzystanie studia w przerwach między telewizyjnym show „The Strain”. Według producenta m.in. to przyczyniło się do cięcia kosztów.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Estera Włodarczyk

Estera Włodarczyk

Absolwentka dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się stosunkami gospodarczo-politycznymi oraz ich wpływem na światową ekonomię.


Reklama

Czytaj dalej