• Odbierz prezent
Fala wyprzedaży na giełdach. Indeks WIG20 w dół. DAX także zniżkuje. Notowania giełdowe

Wtorkowej sesji inwestorzy z pewnością nie uznają za udaną. Na GPW WIG20 stracił 2,2%, mWIG40 ok. 2,9%, a sWIG80 prawie 3,8%. Równie słabe nastroje panowały na większych rynkach. W Europie DAX spadł o 1,0%, a CAC40 o 1,6%. Podobnie było za oceanem, gdzie najmocniej „oberwał” Nasdaq (aż -4,8%, DJIA -2,3%, S&P500 -2,8%). Także dzisiejsza sesja w Azji przyniosła spadki notowań (Nikkei -1,4%, SCI -1,0%). Solidna przecena dotknęła również ropę, za którą trzeba obecnie płacić ok. 36 USD/bbl (wczoraj -6%!). Dzisiejsze kalendarium makro nie będzie zbyt bogate w istotne dane i wydarzenia, nieco lepiej będzie jutro, bowiem czeka nas publikacja decyzji ws. stóp procentowych i konferencja ECB. Patrząc na WIG20 z technicznego punktu widzenia, zbliżyliśmy się w ostatnich dniach do dolnego ograniczenia trendu bocznego, w którym się poruszaliśmy praktycznie od czerwca. Ewentualne przełamanie poziomu 1700 pkt. może wiązać się z dalszymi spadkami krajowych blue chipów i dalsze zejście do pułapów 1600-1650 pkt.

SKRÓT INFORMACJI ZE SPÓŁEK

  • COVID-19: codzienny monitoring [tabele BDM];
  • Ciech: EBITDA znorm. w 2Q’20 7/10% wyższa od naszych oczekiwań/konsensusu, bardzo mocny CFO (faktoring ?), spółka pisze o nowej rezerwie na CIT 64,3 mln PLN w SDC ale jej nie tworzy w SSF [komentarz BDM];
  • Mercator: podsumowanie konferencji po wynikach 2Q’20 (08.09.2020) [komentarz BDM];
  • Mercator: spółka planuje rebranding i strategię- CEO;
  • Inter Cars: Przychody w sierpniu wzrosły o 5% r/r do 747 mln PLN.
  • Newag: EBITDA w 1H20 wyniosła 112 mln PLN (154% r/r) – wyniki szacunkowe.
  • Develia: Strata netto w 2Q20 wyniosła -57 mln PLN wobec konsensusu -48 mln PLN.
  • Develia: Spółka sprzedała w lipcu i sierpniu 245 lokali.
  • Banki: Zysk netto sektora bankowego w okresie I-VII '20 spadł -52% r/r do 4,35 mld PLN. [tabela BDM];
  • Banki: Banki śpią na pieniądzach, czy trafią do akcjonariuszy? (Parkiet)
  • PKN Orlen/Lotos: Buduję multienergetyczny koncern, na transformacji chcemy robić też biznes (prezes).
  • PGNiG: PNGiG Termika spodziewa się zakończenia akwizycji Tauron Ciepło w tym roku.
  • Artifex Mundi: Spółka szacuje 1,7 mln PLN przychodów w sierpniu 2020 (+19% r/r) [komentarz BDM];
  • CI Games: Spółka uruchomiła studio z zespołami w Barcelone i Bukareszcie.
  • MOL: Spółka nawiąże współpracę z Meraxis dot. produkcji tworzyw sztucznych z recyklingu.
  • Play: Spółka ma 2544 miejscowości w zasięgu LTE i 1980 w zasięgu LTE Ultra.
  • VRG: Bardzo poważnie myślimy o ekspansji zagranicznej, decyzje zapadną szybko (prezes).
  • Introl: Akcjonariusze Introlu zdecydują 7 października o wypłacie 0,38 PLN dywidendy/akcję.
  • Columbus Energy: Spółka zależna przyjęła program emisji obligacji o wartości do 500 mln PLN.
  • Oponeo: Rockbridge TFI zmniejszył udział w spółce do 4,65% z 5,002%.

WYKRES DNIA

W dniu wczorajszym Nasdaq Composite spadł o ponad 4% i zaliczył trzecią spadkową sesję z rzędu, akcje Tesli przeceniono o 22% i stało się to m.in. po tym jak spółka nie została wpisana na listę kandydatów do włączenia do indeksu S&P500.

Tesla - daily

Fala wyprzedaży na giełdach. Komentarz poranny, 9.08.2020 - 1

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A., Bloomberg

WIG20 vs mWIG40 vs sWIG80 [zmiana % YTD]

Fala wyprzedaży na giełdach. Komentarz poranny, 9.08.2020 - 2

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

WIG20

Fala wyprzedaży na giełdach. Komentarz poranny, 9.08.2020 - 3

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

S&P500

Fala wyprzedaży na giełdach. Komentarz poranny, 9.08.2020 - 4

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

Informacje o spółkach

COVID-19

Codzienny monitoring COVID-19.

Tempo nowych zarażeń os/dzień

Data

RAZEM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chiny

USA

UE (30)
**

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukraina

RPA

Indie

Brazylia

Włochy

Niemcy

Francja

Hiszp.

UK

Szwecja

Polska

Czechy

8 sie

268 243

31

56 070

10 481

347

707

0

3 518

758

260

843

175

1 516

7 712

64 399

49 970

9 sie

218 268

23

47 116

10 743

463

385

2 035

2 398

1 062

73

624

118

1 233

6 671

62 064

23 010

10 sie

219 244

49

49 517

10 725

259

1 220

2 819

1 486

816

196

619

141

1 045

3 739

53 601

22 048

11 sie

210 252

44

46 855

12 657

412

1 032

1 397

3 550

1 148

417

551

289

1 211

2 511

60 963

54 923

12 sie

336 547

25

55 807

16 895

476

1 319

2 524

5 490

1 009

444

715

292

1 481

2 810

66 999

52 392

13 sie

284 198

19

51 722

17 497

522

1 422

2 669

5 820

1 129

362

811

326

1 632

3 946

62 976

60 091

14 sie

242 798

30

63 742

18 994

574

1 510

2 846

5 950

1 440

344

832

292

1 781

6 275

65 609

54 019

15 sie

310 795

22

47 813

17 777

629

697

3 310

6 196

1 012

226

771

198

1 878

4 513

63 986

38 201

16 sie

213 351

19

42 936

12 839

477

519

3 015

3 490

1 105

63

594

121

1 695

3 692

58 455

23 101

17 sie

209 096

22

34 638

8 677

320

1 693

493

1 833

713

174

595

190

1 517

2 541

53 941

19 373

18 sie

243 224

22

44 519

12 327

401

1 420

2 238

2 128

1 089

314

597

281

1 646

2 258

65 022

47 784

19 sie

273 436

17

46 977

16 541

642

1 586

3 776

3 715

812

351

735

315

2 005

3 916

69 196

49 298

20 sie

280 580

7

44 396

17 955

840

1 586

4 771

3 349

1 182

333

767

247

2 152

3 880

68 507

45 323

21 sie

261 185

22

47 581

18 516

947

1 737

4 586

3 650

1 033

298

903

506

2 138

3 398

69 039

30 355

22 sie

264 245

22

45 855

19 382

1 071

832

3 602

6 900

1 288

160

900

239

2 389

3 707

70 068

50 032

23 sie

216 466

12

34 759

16 152

1 209

633

4 897

3 950

1 041

57

581

133

2 042

2 728

61 749

23 421

24 sie

216 174

16

37 626

11 725

953

1 628

1 955

2 080

972

182

548

258

1 855

1 677

59 696

17 078

25 sie

241 949

14

38 120

14 160

876

1 461

3 304

2 415

1 184

225

763

367

1 715

1 567

66 873

47 134

26 sie

297 234

15

43 918

19 359

1 366

1 427

5 429

3 594

1 048

246

729

403

1 704

2 684

75 995

47 161

27 sie

278 357

8

44 451

20 394

1 409

1 561

6 111

3 781

1 522

 

887

218

2 010

2 585

76 826

44 235

28 sie

275 080

9

47 860

21 652

1 460

1 555

7 379

3 829

1 276

0

791

608

2 509

1 846

76 665

43 412

29 sie

270 009

9

46 739

17 175

1 444

709

5 453

2 374

1 108

0

759

317

2 579

2 419

78 472

41 350

30 sie

226 023

9

35 316

16 070

1 365

470

5 413

2 374

1 715

0

631

273

2 179

2 505

79 457

16 158

31 sie

253 831

17

33 727

13 806

996

1 497

3 082

2 489

1 406

421

502

251

2 202

1 985

68 770

45 961

1 wrz

264 940

10

44 111

21 615

975

1 213

4 982

8 115

1 295

142

550

499

2 147

1 218

78 169

42 659

2 wrz

281 299

8

39 553

26 519

1 326

1 396

7 017

8 581

1 508

11

595

656

2 554

2 336

82 860

46 934

3 wrz

198 925

11

36 157

27 837

1 397

1 429

7 157

8 959

1 735

197

612

679

2 467

2 420

84 156

43 773

4 wrz

301 463

25

50 859

32 142

1 732

1 443

8 975

10 476

1 940

256

691

797

2 769

2 063

87 115

50 163

5 wrz

260 189

10

44 737

22 863

1 694

775

8 550

2 988

1 813

0

567

503

2 897

1 806

90 600

31 199

6 wrz

221 803

10

30 663

21 026

1 296

670

7 071

2 988

2 988

0

437

404

2 205

1 633

91 723

14 521

7 wrz

252 338

12

24 952

18 453

1 150

1 898

4 203

2 440

2 948

573

302

560

2 253

845

75 022

10 273

8 wrz

222 324

10

26 064

27 909

1 369

1 331

6 544

8 964

2 460

149

400

1 161

2 490

1 079

89 852

14 279

Dzień COVID

245

245

234

223

223

199

198

223

223

219

190

188

191

189

224

197

                     

 

         

RAZEM tys.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

przypadki

27 479 047

85 144

6 326 791

2 440 103

280 153

254 957

336 035

482 281

352 560

85 707

71 526

29 877

143 914

640 441

4 367 436

4 162 073

śmierci

896 236

4 733

189 642

185 456

35 563

9 336

30 770

29 594

41 675

5 838

2 136

441

2 988

15 086

72 775

127 464

zdrowi

18 460 428

83 844

2 359 111

1 026 507

210 801

227 379

88 876

150 376

1 827

b.d.

55 910

20 139

65 849

567 729

3 323 950

3 568 578

aktywne

8 122 383

b.d.

3 778 038

1 228 140

33 789

18 242

216 389

302 311

309 058

#ARG!

13 480

9 297

75 077

57 626

970 711

466 031

Źródło: BDM, Bloomberg, Worldmeters. *- dzień od pierwszego przypadku. **- UE27+ Szwajc./UK/Norwegia

Tempo nowych zarażeń os/dzień w województwach

 

ŚL

MZ

MP

WP

ŁD

POM

PK

OP

LP

SK

KP

PO

ZP

WM

LS

RAZEM

8 sie

208

131

124

54

31

35

53

44

17

22

13

24

12

21

29

25

843

9 sie

149

81

108

63

22

12

40

28

13

17

11

5

10

15

30

20

624

10 sie

98

53

175

64

31

18

48

37

7

17

8

12

8

11

6

26

619

11 sie

128

50

71

38

51

27

30

16

20

8

11

34

7

26

32

2

551

12 sie

145

76

173

39

43

31

75

22

8

39

2

7

7

14

33

1

715

13 sie

181

148

136

54

39

23

61

46

15

46

12

14

17

6

11

2

811

14 sie

160

143

184

43

54

21

46

39

31

23

3

22

31

8

16

8

832

15 sie

133

96

150

62

42

57

69

36

7

16

41

11

6

21

14

10

771

16 sie

108

73

77

50

70

11

85

38

14

0

16

13

3

18

10

8

594

17 sie

76

150

84

30

44

17

52

37

23

6

10

28

5

14

11

8

595

18 sie

85

62

130

42

48

33

51

39

15

19

8

17

10

16

8

14

597

19 sie

160

126

140

43

31

31

60

33

12

28

4

17

8

13

21

8

735

20 sie

176

96

151

80

44

21

68

26

8

16

15

21

12

12

13

8

767

21 sie

168

146

156

77

49

30

89

46

25

21

22

31

6

6

30

1

903

22 sie

153

150

193

81

73

31

65

32

29

23

11

18

7

11

18

5

900

23 sie

97

49

98

46

67

24

86

45

5

12

8

6

6

3

25

4

581

24 sie

98

54

61

53

71

20

60

21

10

7

53

27

8

4

1

0

548

25 sie

89

99

141

32

50

44

93

59

10

29

20

30

28

12

21

6

763

26 sie

114

106

118

94

34

15

60

49

17

20

20

23

13

18

24

4

729

27 sie

118

107

233

92

47

28

71

33

16

14

18

24

12

11

51

12

887

28 sie

104

130

139

92

39

30

42

70

15

27

19

38

5

10

22

9

791

29 sie

95

140

128

96

34

44

45

42

8

16

27

23

24

11

14

12

759

30 sie

86

47

153

68

33

10

53

30

8

69

6

22

4

8

17

17

631

31 sie

77

75

79

30

32

10

75

32

11

18

14

20

9

10

2

8

502

1 wrz

53

89

136

30

31

35

34

26

14

13

16

35

10

7

12

9

550

2 wrz

63

133

114

53

34

13

42

46

8

19

15

16

7

4

19

9

595

3 wrz

71

93

100

48

48

24

44

32

8

40

21

33

10

17

16

7

612

4 wrz

54

121

120

93

43

27

41

92

9

27

15

11

8

2

15

13

691

5 wrz

48

68

120

59

31

23

42

58

9

15

26

13

11

14

16

14

567

6 wrz

35

59

90

35

20

8

45

33

36

13

15

19

14

4

9

2

437

7 wrz

31

25

88

21

8

6

20

23

5

13

9

15

19

3

15

1

302

8 wrz

52

52

97

31

12

49

26

16

7

6

11

8

9

16

4

4

400

                                   

RAZEM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

przypadki

20 904

10 010

8 353

6 069

5 519

4 244

2 838

2 762

1 726

1 733

1 554

1 483

1 387

1 192

996

756

71 526

śmierci

503

418

148

230

241

173

49

93

64

26

52

54

32

28

9

16

2 136

zdrowi*

19 052

6 167

5 403

4 522

4 438

3 331

1 461

1 938

1 448

1 361

1 110

910

1 064

920

719

637

54 481

aktywne

1 349

3 425

2 802

1 317

840

740

1 328

731

214

346

392

519

291

244

268

103

14 909

Źródło: BDM, zbiór danych M. Rogalski. *- różnice w liczbie ozdrowieńców między MZ a WSSE. ŚL- śląskie, MZ- mazowieckie, MP- małopolskie, WP- wielkopolskie, ŁD- łódzkie, DŚ- dolnośląskie, POM- pomorskie, PK- podkarpackie; OP- opolskie, LP- lubelskie, SK- świętokrzyskie, KP- kujawsko-pomorskie, ZP- zachodniopomorskie, WM- warmińsko-mazurskie, LS- lubuskie.

Ciech

Spółka opublikowała wyniki za 2Q’20. Konferencja z zarządem dziś o 10:00 na MS Teams Konferencja Ciech

Wybrane dane finansowe [mln PLN]

 

2Q'19

2Q'20

r/r

 

2Q'20P
BDM*

różnica

2Q'20P
konsens.*

zakres

różnica

1H'19

1H'20

r/r

Przychody

944,6

689,0

-27,1%

 

768,0

-10,3%

777,4

749,2-792,4

-11,4%

1 889,3

1 457,1

-22,9%

z dział. zaniechaną (żywice)

944,6

746,0*

-21,0%

 

768,0

-2,9%

777,4

749,2-792,4

-4,0%

1 889,3

1 600,4

-15,3%

Wynik brutto na sprzedaży

213,3

154,7

-27,5%

 

200,9

-23,0%

     

426,6

355,6

-16,6%

EBITDA

138,2

137,0

-0,8%

 

129,7

5,6%

125,2

120-130

9,4%

276,3

266,7

-3,5%

EBITDA adj.

175,7

138,1*

-21,4%

 

129,7

6,5%

125,2

120-130

10,3%

351,4

267,8

-23,8%

EBIT

61,3

55,2

-9,9%

 

49,3

11,9%

46,0

38-51,1

20,0%

122,5

104,5

-14,7%

Zysk brutto

41,5

12,5

-70,0%

 

30,7

-59,4%

     

83,1

43,1

-48,1%

Zysk netto

19,4

-5,0

   

24,2

 

23,5

14-28,3

 

38,7

19,2

-50,3%

                         

Marża zysku brutto ze sprzedaży

22,6%

22,5%

   

26,2%

       

22,6%

24,4%

 

Marża EBITDA adj.

18,6%

20,0%

   

16,9%

 

16,1%

   

18,6%

18,4%

 

Marża EBIT

6,5%

8,0%

   

6,4%

 

5,9%

   

6,5%

7,2%

 

Marża zysku netto

2,0%

-0,7%

   

3,2%

 

3,0%

   

2,0%

1,3%

 
                         

P/E 12m

 

21,2

                   

EV/EBITDA adj. 12m

 

5,2

                   

Źródło: BDM, spółka.*- z działalnością zaniechaną (przedwstępna umowa sprzedaży Ciech Żywice z 20.07.2020. EBITDA w 1H’20 8,4 mln PLN z czego 5 mln PLN w 2Q’20.).

Wybrane dane finansowe w ujęciu segmentowym [mln PLN]

 

1Q'17

2Q'17

3Q'17

4Q'17

1Q'18

2Q'18

3Q'18

4Q'18

1Q'19

2Q'19

3Q'19

4Q'19

1Q'20

2Q'20

   

2017

2018

2019

Sprzedaż geograficzna

                                     

Dynamika r/r

8,7%

1,8%

-2,1%

5,9%

-1,4%

5,7%

5,6%

0,9%

7,6%

1,2%

-3,9%

-17,2%

-10,3%

-27,1%

   

3,6%

2,6%

-3,4%

Polska

16,7%

13,1%

7,5%

17,8%

4,2%

-8,0%

-3,3%

4,6%

6,2%

11,4%

10,3%

-14,9%

12,9%

-26,3%

   

13,8%

-0,5%

2,2%

Niemcy

-2,2%

-9,1%

-17,6%

-10,0%

-4,5%

17,9%

10,1%

-7,6%

10,4%

-3,0%

0,5%

3,9%

3,1%

-6,3%

   

-9,8%

3,5%

2,7%

Azja

10,7%

39,5%

28,2%

33,9%

10,7%

49,9%

29,8%

19,0%

-1,2%

-25,7%

-53,5%

-65,5%

-80,8%

-81,8%

   

27,2%

27,2%

-37,1%

w tym Indie

               

-18,6%

-29,8%

-73,3%

-75,9%

-98,8%

-97,5%

     

-1,5%

-47,4%

Czechy

1,1%

-4,7%

-0,4%

3,5%

-11,2%

-4,5%

7,8%

-13,9%

10,7%

8,6%

4,2%

9,4%

22,2%

-26,0%

   

-0,1%

-6,0%

8,1%

Rumunia

18,1%

-11,9%

11,3%

20,9%

-22,2%

-3,0%

-1,5%

-9,8%

15,3%

22,0%

-11,7%

-100,0%

-100,0%

-68,6%

   

8,6%

-10,0%

-23,0%

Inne

5,8%

-7,8%

-9,7%

-4,6%

-17,3%

-0,5%

-1,1%

-9,9%

12,3%

-2,3%

-7,3%

-6,9%

-24,0%

-16,2%

   

-4,2%

-7,5%

-0,9%

                                       

Sprzedaż segmentowa

                                     

Dynamika r/r

                                     

Soda ogółem

4,8%

-3,8%

-3,2%

-0,4%

-3,7%

5,2%

-0,3%

-2,1%

7,5%

2,0%

3,0%

-13,0%

-16,8%

-22,6%

   

-1,5%

-0,6%

-0,7%

soda kalcynowana cieżka

0,7%

-10,3%

-5,5%

-1,4%

-6,1%

-3,2%

-6,9%

-2,4%

5,6%

7,9%

2,2%

-9,8%

-13,2%

-23,8%

   

-4,2%

-4,6%

1,3%

soda kalcynowana lekka

23,7%

-5,4%

12,4%

10,5%

-3,3%

8,5%

4,8%

-2,4%

6,7%

-1,5%

-9,3%

-39,2%

-49,9%

-48,8%

   

9,4%

1,8%

-10,9%

sól

0,2%

-7,8%

-5,8%

-11,2%

1,2%

7,1%

9,4%

17,3%

12,8%

14,3%

6,9%

-4,4%

3,1%

-20,0%

   

-6,3%

8,8%

7,0%

soda oczyszczona

-0,2%

0,5%

-5,0%

-5,3%

3,0%

-6,5%

5,4%

2,8%

2,4%

8,4%

3,9%

1,5%

9,7%

21,8%

   

-2,5%

1,1%

4,0%

INNE

2,9%

78,6%

-13,4%

-2,4%

1,0%

55,2%

20,8%

-13,6%

18,6%

-23,7%

30,2%

5,1%

-4,4%

4,4%

   

7,8%

-10,6%

0,4%

                                       

Organika ogółem

17,2%

11,9%

2,4%

-22,9%

-2,9%

-4,4%

13,3%

2,6%

12,9%

9,1%

-14,1%

-20,9%

9,9%

-16,3%

   

14,1%

1,9%

-4,0%

Żywice*

8,0%

6,0%

3,1%

7,5%

-0,2%

-2,3%

17,7%

-0,4%

-9,5%

0,6%

-11,0%

-17,5%

-14,6%

-30,9%

   

6,2%

0,2%

-6,5%

Pianki PUR

23,3%

39,0%

22,9%

28,7%

20,4%

-0,1%

-2,7%

-11,1%

-14,5%

-18,0%

-25,5%

-18,3%

-15,0%

-23,7%

   

28,2%

1,0%

-18,8%

Środki ochrony roslin

33,1%

-3,0%

-25,6%

24,5%

-41,2%

-22,1%

18,5%

29,9%

158,8%

81,8%

19,0%

-28,3%

60,5%

0,6%

   

7,2%

7,3%

18,6%

                                       

Uzgodnienie Soda (dynamika)

                                     

Przychody (soda ciężka, lekka, oczyszczona)

5,4%

-8,3%

-1,8%

1,0%

-4,7%

-0,6%

-3,2%

-2,0%

5,6%

5,5%

-0,6%

-16,2%

-20,5%

-26,4%

   

-1,1%

-2,6%

-1,6%

cena (benchmark)

-2,0%

-2,0%

-2,0%

-0,1%

-1,5%

-1,5%

-1,5%

-3,4%

6,7%

6,7%

6,7%

6,7%

2,0%

2,0%

   

-1,5%

-2,0%

6,7%

wolumen

8,4%

-2,8%

2,0%

4,4%

0,0%

-1,1%

-2,7%

-0,1%

-4,0%

-0,7%

-7,7%

-22,6%

-23,0%

-33,6%

   

2,9%

-1,0%

-8,9%

EUR/PLN

-1,0%

-3,5%

-1,9%

-3,3%

-3,2%

2,0%

1,1%

1,5%

2,9%

-0,5%

0,4%

-0,3%

0,5%

5,2%

   

-2,4%

0,3%

0,6%

Źródło: BDM, spółka.*- z działalnością zaniechaną

BDM: Wyniki są nieco lepsze od naszych oczekiwań i konsensusu odpowiednio o ok. 7% i 10% na poziomie znormalizowanej EBITDA (po uwzględnieniu działalności zaniechanej czyli biznesu żywic, który spółka wydziela po podpisaniu przedwstępnej umowy sprzedaży). Pozostałe dane nie są do końca porównywalne z uwagi na działalność zaniechaną. Uwagę zwraca ujemne saldo PDO w wysokości aż -23,7 mln PLN, z czego 5,2 mln PLN wynika z rozliczenia długu HY (pozostało jeszcze 12,3 mln PLN), a 5 mln PLN z rezerwy na program motywacyjny (łącznie już 23 mln PLN od 2Q’19). Bardzo mocny CFO na poziomie 303 mln PLN vs 129 mln PLN przed rokiem wynikający z „optymalizacji kapitału pracującego” (spadek należności aż o 154 mln PLN może wynikać z faktoringu). Na inwestycje spółka wydała 127 mln PLN vs 140 mln PLN po 1Q’20. Tym samym dług netto spada o ok. 88 mln PLN do 1,59 mld PLN (2,86x EBITDA, wskaźnik liczony dla banków na potrzeby kowenantów 2,47x EBITDA).Spółka pisze o utworzeniu 64,3 mln PLN rezerwy na zobowiązania podatkowe w Niemczech ale nie utworzyła jej w SSF za 2Q’20.

COVID-19:

Spółka wskazuje, że „negatywny efekt pandemii był szczególnie zauważalny w kwietniu i w maju, a czerwiec przyniósł poprawę i częściową odbudowę popytu”. W czerwcu sprzedaż pianek powróciła do poziomu sprzed pandemii. Sprzedaż krzemianów wzrosła, nie osiągając jednak jeszcze poziomów sprzed pandemii.

„(…) zmniejszenie wykorzystania usług podmiotów zewnętrznych pozwoliło na osiągnięcie oszczędności już w 2Q’20, jednak wpływ tych działań osiągnie pełną skalę w 2H’20”.

CAPEX:

„Grupa spodziewa się, że uruchomienie warzelni soli w zakładzie produkcyjnym w Stassfurcie nastąpi w 2Q’21, a nie jak poprzednio zakładano w 1Q’21”.

Kontrole podatkowe (zmiany do 1Q’20, łączne zobowiązanie CIT w PL 144,9 mln PLN vs 143,8 mln PLN po 1Q’20)

- 15.07.20 została rozpoczęta kontrola CIT w Ciech R&D w wysokości 0,09 mln PLN;

- kontrole VAT Verbis ETA/Kappa: WSA w II instancji oddalił skargę Ciech (wcześniej spółka zapłaciła odsetki)

- kontrola CIT w Niemczech (dotychczas spółka nie kwantyfikowała ryzyka): utworzenie rezerw w kwocie 14,4 mln EUR (64,3 mln PLN);

Ostatnią rekomendację dla spółki wydaliśmy Ciech Redukuj 32,3 PLN 10.06.2020

Banki

Według danych NBP zysk netto sektora bankowego w okresie styczeń-lipiec 2020 roku wyniósł 4,35 mld PLN (-52% r/r). W samym lipcu zysk wynosił 420 mln PLN (-73% r/r).

Całkowite przychody operacyjne netto w okresie styczeń-lipiec 2020 roku wyniosły 39,8 mld PLN (-5,5% r/r), koszty administracyjne wyniosły 20,9 mld PLN (-1,4% r/r), a odpisy wyniosły 7,4 mld PLN (+35% r/r).

W samym lipcu odpisy wyniosły 982 mln PLN (+31% r/r), wynik odsetkowy sięgnął 3,7 mld PLN (-12,9% r/r), a wynik z opłat i prowizji wzrósł o 9% r/r do 1,28 mld PLN. Koszty administracyjne zmniejszyły się -2% r/r i wyniosły 2,78 mld zł.

 

I-VII 2020

I-VII 2019

r/r

Przychody odsetkowe

35 683

38 570

-7,5%

Koszty odsetkowe

7 357

10 041

-26,7%

Przychody z tytułu opłat i prowizji

11 007

10 405

5,8%

Koszty z tytułu opłat i prowizji

2 685

2 683

0,1%

Całkowite przychody operacyjne

39 828

42 157

-5,5%

Koszty administracyjne

20 897

21 196

-1,4%

Odpisy

7 395

5 463

35,4%

Zysk netto

4 349

9 074

-52,1%

Banki

Banki śpią na pieniądzach. Czy trafią do akcjonariuszy? Niepodzielone zyski sześciu banków z GPW, mających szanse na ich wypłatę, urosły do 12,1 mld zł. W niektórych przypadkach jest szansa nawet na kilkanaście procent stopy dywidendy. (Parkiet)

PKN Orlen / Lotos

Chcemy wyzwolić synergie wynikające z przejęć. Buduję multienergetyczny koncern, na transformacji chcemy robić też biznes - mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. Jesteśmy koncernem, który ma obszar energetyczny, rafineryjny i petrochemiczny. W tych obszarach szukamy partnera, żeby się szybciej rozwijać. (Rzeczpospolita)

Szukając partnera, z którym PKN Orlen podpisze umowę, gwarantującą spełnienie warunków zaradczych KE w sprawie przejęcia Grupy Lotos, koncern szuka "bardziej technologii niż kapitału", poinformował prezes Daniel Obajtek.

"Bardziej szukamy technologii niż kapitału. Chcemy to połączyć. Są filmy daleko z przodu w rozwoju petrochemii i to może być dla nas szansa. Ale równie dobrze może to być partner mający silny upstream lub energetykę nisko- bądź zeroemisyjną" - powiedział Obajtek. Podkreślił, że przyszła forma koncernu multienergetycznego ma odpowiadać strukturze firm, z którymi Orlen konkuruje na rynku europejskim.

Prezes dodał też, że PKN Orlen planuje przekroczyć 2 000 stacji paliw w Polsce w ciągu dwóch lat.

Develia

Spółka opublikowała wyniki za 2Q20:

 

2Q20

kons.

vs. kons.

rdr

kdk

YTD 2020

rdr

Przychody

40,0

35,4

13%

-81%

-78%

220,1

-65%

EBIT

-70,6

-61,1

16%

-394%

-155%

56,8

-66%

zysk netto

-56,6

-47,9

18%

-334%

-187%

8,8

-93%

Develia sprzedała w lipcu i sierpniu 245 lokali (20% r/r). W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2020 r. deweloper sprzedał 668 lokali na podstawie umów deweloperskich i przedwstępnych, wobec 822 w analogicznym okresie 2019 r.

Newag

Według danych szacunkowych Newag wypracował w pierwszym półroczu 111,9 mln PLN skonsolidowanej EBITDA (+154% r/r). Zysk netto wzrósł o 400% r/r do 62,1 mln PLN, a przychody o 49% r/r do 569,3 mln PLN.

Inter Cars

Skonsolidowane przychody grupy w sierpniu 2020 r. wyniosły 747,1 mln PLN (5% r/r). Narastająco od początku roku grupa wypracowała 5,636 mld PLN przychodów (-0,4% r/r).

VRG

Grupa VRG bardzo poważnie myśli o ekspansji zagranicznej - zarówno poprzez własne sklepy, jak i franczyzę, poinformował prezes Andrzej Jaworski. Zapowiedział "w miarę szybkie" decyzje w tej sprawie.

"Nasze marki są rozpoznawalne i popularne. Jesteśmy przygotowani na jesień i zimę, gdyby w dalszym ciągu trwał COVID-19. Myślimy o rynkach zagranicznych i naszej obecność, jak i poprzez umowy franczyzowe" - powiedział Jaworski. "Przy okazji umów z partnerami franszyzowymi będziemy ustalać model sprzedaży. […] Klienci w każdym wieku oczekują sprzedaży internetowej i my na to chcemy odpowiedzieć" - dodał.

Mercator Medical

Podsumowanie konferencji po wynikach 2Q’20 (08.09.2020)

- dopiero od maja zaczęły rosnąć ceny rękawic w segmencie produkcyjnym;

- wolumeny w 1H’20 w produkcji wzrosły o ok. 15% r/r, nie tylko efekt cenowy w wynikach;

- w dystrybucji wolumeny +40% r/r w 1H’20;

- spółka dokonuje „restrukturyzacji” w czasach wyjątkowej prosperity (np. rebranding, poszerzenie działalności, większe skoncentrowanie handlu w Europie, Ukraina „perła w koronie”);

- segment produkcji w 2Q’20 wygenerował 138 mln PLN EBITDA a dystrybucji 97 mln PLN;

- zgromadzona gotówka posłuży do realizacji strategii;

Q&E:

- dlaczego nie segment dystrybucji był gł. kontrybutorem wyników ? wyniki w produkcji poprawiły się dopiero od końcówki maja;

- czy wyniki w 3Q’20 powinny być lepsze w produkcji ? producenci są na fali wznoszącej, w 3Q’20 będzie pełny efekt cenowy, a w dystrybucji wyższe ceny zakupu wpłyną negatywnie na marże (procentowe, ale niekoniecznie wartościowe);

- wolumeny w 2Q’20 ? produkcja wyższe q/q a w dystrybucji spadek q/q (bo 1Q’20 +80% r/r);

- dodatnia zmiana zapasów w kosztach ? zarząd nie był w stanie skomentować, raczej efekt księgowy zw. ze zmianami cen bo rynek mocno wyprzedany, spółka wszystko sprzedaje;

- duży spadek kosztów wytworzenia q/q w produkcji i spadek wartości tow. i mat. w dystrybucji ? Jest to efekt poprawy marż. To zależy ile z segmentu produkcji trafia do dystrybucji. Marże się poprawiły;

- ceny w 3Q’20 ? ceny w 2Q’20 stabilnie rosły zarówno w produkcji jak i dystrybucji. Ceny zależą od konkretnych producentów. W Mercatorze są już niewielkie zmiany cen rękawic wynikające raczej z miksu, ceny w dystrybucji utrzymują się na wysokim poziomie;

- czy w 3Q’20 wyraźniej spadnie marża w dystrybucji ? Trudno powiedzieć, bo kwartał się jeszcze nie skończył. W dystrybucji jest rotacja >3 miesięcy, więc jak ceny wzrosły w maju to w wyniki wejdą w 3Q’20. Producenci rękawic osiągnęli bardzo różną rentowność w 2Q’20; spółka ma doświadczenie w kupowaniu rękawic, będzie poniżej średniej rynkowej;

- w jakim kierunku może pójść strategia ? dywidenda ? Trudno powiedzieć co się stanie z gotówką, większościowy akcjonariusz traktuje firmę ciągle jako „na dorobku”. W większości środki będą zainwestowane w rozwój biznesu. Jeśli nowa fabryka to ostrożne podejście z uwagi na cykle inwestycyjne. Spółka będzie rozszerzać działalność np. w stronę środków ochrony osobistej (warunek podstawowy to synergia z podstawowym biznesem);

- konkretne cele akwizycyjne? Dopuszczają akwizycje ale w obrębie kompetencji, akwizycje oportunistyczne, raczej biznesy dystrybucyjne, no żaden zakład produkcyjny dziś na sprzedaż nie jest;

- problemy z dostępem do surowców? Lateks nitrylowy coraz trudniej kupić, ale MRC ma stałych dostawców. Gdyby moce wzrosły na tyle, że braknie lateksu nitrylowego (proces inwestycyjny jest tu dłuższy niż w przypadku fabryki rękawic) to branża w tym MRC może przestawiać się na lateks naturalny, gdzie jest nadpodaż i niska cena;

- inwestycja dług/akcje/środki własne ? w momencie kiedy będzie potrzebne finansowanie długiem/emisją ale spółka daleka od tego myślenia bo rośnie gotówka;

- spółka ma dość konserwatywną politykę cen transferowych między segmentami, nie opłaca się sprzedaż do dystrybucji;

- efekty w 3Q’20: w produkcji pełny efekt wzrostu cen i poprawa wyników, a w dystrybucji ceny zatrzymały się na poziomach z czerwca więc negatywny efekt ? Dystrybucja nie jest jednolita, co może opóźniać efekt pogarszania marż; spółka jest niszowym producentem i ma segment dystrybucji gdzie tanio kupuje. Spółka chce jak najwięcej ugrać;

- nowe moce produkcyjne? Są gracze spoza branży rozważają fabryki rękawic. Obecnie faza przewagi popytu nad podażą i potrwa ona przez 2021, ale jeśli zapowiedzi rozbudowy mocy dojdą do skutku to w 2022 podaż istotnie wzrośnie;

- spółka przypuszcza, że nawet po wyprodukowaniu szczepionki popyt na rękawice nie wróci do poziomu sprzed pandemii;

- czy planują opublikować wyniki wstępne za 3Q’20 ? to zależy od kierunku zmian, obecnie trudno powiedzieć, zarząd na 08.09 nie ma „twardego tak ani twardego nie”;

Mercator

Mercator Medical planuje rebranding na przełomie września i października. Jest on związany z nową strategią, nad którą spółka obecnie pracuje, zakładającą szersze otworzenie się na segmenty i branże inne niż rękawice oraz inne środki ochrony osobistej- prezes Wiesław Żyznowski. "My tę sytuację [pandemii koronawirusa] traktujemy jako jedyną i niepowtarzalną w długim okresie do poprawienia swojego biznesu pod wieloma względami. Jednym z tych elementów jest projekt rebrandingu grupy. Nazywamy się Mercator Medical, co świadczy o naszych medycznych korzeniach i początkach. Niemniej jednak zdecydowaliśmy się na skrócenie nie samej nazwy korporacyjnej do Mercator”.

"Rebranding oznacza też przekierowanie strategii polegającej nie tyle na wyjściu z sektora medycznego, bo absolutnie tego nie zamierzamy i robimy bardzo dużo, żeby się na tym rynku umocnić, co na rozszerzeniu bardziej znaczącym niż to miało miejsce do tej pory na sektory pozamedyczne. [...] Wymieniamy kilka takich sektorów - salony beauty, gabinety stomatologiczne, segment HOReCa, gabinety ginekologiczne i inne" - podkreślił prezes. Rebranding planowany jest na przełom września i października br., kampania wizerunkowa w ślad za rebrandingiem - na 2021 rok.

Prezes poinformował, że Mercator Medical pracuje obecnie nad nową strategią 2021+, która będzie gotowa najwcześniej za kilkanaście tygodni. "Pracujemy dość energicznie i intensywnie nad strategią, która będzie miała większy rozmiar, niż gdyby nie było sytuacji pandemicznej i nie byłoby tych wysokich przychodów i zysków, natomiast z wewnętrznej perspektywy jeszcze nie ukończyliśmy tej strategii i jeszcze brakuje nam trochę czasu liczonego na pewno w kilkunastu tygodniach, jeśli nie kilku miesiącach, żebyśmy ją zamknęli. Być może nawet za ten czas nie zamkniemy jej w całości" - powiedział Żyznowski. "Strategia ta będzie zakładać szersze otworzenie się na segmenty i branże inne niż rękawice - nawet szersze otworzenie się na branże inne niż środki ochrony osobistej. Natomiast to musi być synergiczne i mądre rozszerzenie się" - podkreślił.

Jak poinformował prezes, Mercator Medical rozpatruje obecnie kilka wariantów zwiększenia mocy produkcyjnych. "Większość, jeśli nie wszyscy producenci mocno realizują obecnie różne warianty rozbudowy obecnych fabryk czy budowy nowych fabryk w dotychczasowych czy nowych lokalizacjach. My rozpatrujemy kilka wariantów produkcyjnych i do niektórych jesteśmy już bardzo mocno przekonani, choć nie podjęliśmy ostatecznych decyzji. Inne wymagają dłuższych analiz" - powiedział Żyznowski zapytany o plany rozbudowy fabryki w Tajlandii. Dodał, że biznesem są zainteresowani także gracze spoza branży.

PGNiG

PGNiG Termika - spółka zależna Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) - spodziewa się zakończenia w tym roku akwizycji Tauron Ciepło, poinformował prezes Tauron Termika Paweł Stańczyk.

Artifex Mundi

W sierpniu 2020 r. spółka rozpoznała 1,7 mln PLN przychodów ze sprzedaży produktów, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku.

W ocenie dewelopera gier na wzrost raportowanych przychodów w analizowanym okresie wpływ miały m.in. następujące czynniki:

- wzrost sprzedaży wersji gier HOPA na konsole (o ponad 71% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku), przekładający się na wyższy udział sprzedaży gier na konsole w całkowitej sprzedaży grupy, co jest efektem modyfikacji polityki sprzedażowej w 1Q’20 oraz systematycznego rozbudowywania portfolio konsolowego grupy o gry wydane historycznie w wersjach PC/mobile

- systematyczny wzrost przychodów w segmencie free-to-play, w szczególności aplikacji Unsolved: Mystery Adventure Detective Games

- istotny wpływ na przychody grupy w analizowanym okresie miało również umocnienie PLN wobec USD (około 7% spadek średnich kursów względem sierpnia 2019 r.), przekładające się na spadek raportowanych w złotówkach przychodów grupy o 4%.

Szacunkowe przychody za sierpień 2020 [tys. PLN]

 

Sierpień 2020

Sierpień 2019

zmiana r/r

zmiana r/r [%]

Przychody ze sprzedaży produktów

1 715

1 440

275

19%

Gry HOPA

1 377

1 237

140

11%

Gry premium

49

113

-64

-56%

Gry F2P

289

90

199

221%

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A., spółka

Komentarz BDM: Odczyt za sierpień jest zgodny z naszymi oczekiwaniami, spodziewamy się polepszenia dynamik przychodów od września 2020 roku.

CI Games

CI Games uruchomiło w marcu studio produkujące gry Hexworks, z zespołami w Barcelonie i Bukareszcie, które pracuje na drugą częścią gry "Lords of the Fallen". Ze studiem współpracuje obecnie 25 osób.

CI Games poinformowało, że zespół Hexworks złożony jest z osób z dużym doświadczeniem w tworzeniu gier AAA. Zespół w Barcelonie powstał na początku marca, a w Bukareszcie kilka tygodni później. CI Games jest większościowym właścicielem studia.

MOL

Meraxis oraz MOL ogłosiły rozpoczęcie strategicznej współpracy, w ramach której będą wspólnie rozwijać produkcję regranulatu poliolefin. Firmy zamierzają wspólnie opracować i rozpocząć produkcję wysokiej jakości tworzyw opartych na surowcach pochodzących z recyklingu, które będą następnie dystrybuowane do odbiorców na całym świecie.

Play

W zasięgu LTE Play znajduje się 2 544 miejscowości, w tym 393 miasta. Z kolei LTE Ultra obejmuje 1 980 miejscowości i 387 miast na koniec sierpnia, podał operator.

"Sierpień był naprawdę dobrym miesiącem dla naszego niezastąpionego działu Techniki [...] W zasięgu fioletowego LTE znajduje się 2 544 miejscowości, w tym 393 miasta. Z kolei LTE Ultra obejmuje 1 980 miejscowości i 387 miast. Pamiętajcie, że mówimy tu o miejscowościach - samych stacji mamy dużo, dużo więcej!".

Introl

Akcjonariusze Introlu zdecydują o wypłacie 0,38 PLN dywidendy/akcję z kapitału rezerwowego - poinformowała spółka w projektach uchwał na NWZ. Łącznie na wypłatę dywidendy ma trafić 9,77 mln PLN.

Zgodnie z projektami uchwały dniem ustalenia prawa do dywidendy ma być 15 października, a jej wypłata ma nastąpić 23 października 2020 roku

Columbus Energy

New Energy Investments (NEI), spółka zależna Columbus Energy, przyjęła program emisji zielonych obligacji o wartości do 500 mln PLN.

Obligacje będą mogły być emitowane na podstawie decyzji NEI w ramach tzw. "zielonego projektu", czyli projektów przyczyniających się do ekologicznie zrównoważonego rozwoju, w tym projektów farm fotowoltaicznych.

Obligacje będą emitowane w jednej lub kilku seriach, a wartość nominalna pierwszej serii będzie nie mniejsza niż 70 mln PLN. Termin wykupu obligacji przez NEI nie będzie dłuższy niż 15 lat.

Oponeo

Fundusze zarządzane przez Rockbridge TFI zmniejszyły udział w ogólnej liczbie głosów na WZA Oponeo. pl do 4,65% z 5,002% poprzednio.


Dom Maklerski BDM S.A.

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk