2 lipca agencja Reuters poinformowała o najnowszej karze finansowej dla Facebooka. Jakie przewinienie tym razem popełniła znana spółka z branży mediów społecznościowych?
Według informacji agencji Reuters, Facebook tym razem otrzymał karę finansową w wysokości 2 milionów euro (2,3 mln USD) od niemieckich organów regulacyjnych. Spółka podała niedoszacowane dane dotyczące skarg związanych z nielegalnymi treściami na platformie, co stanowi naruszenie niemieckiego prawa dotyczącego transparentności internetu.
We wtorkowym oświadczeniu, niemiecki Federalny Urząd Sprawiedliwości stwierdził, że uwzględniając tylko niektóre kategorie skarg, gigant mediów społecznościowych stworzył zniekształcony obraz zakresu naruszeń prawa na swej platformie.
Facebook w reakcji na karę stwierdził, że spełnił wymagane przez prawo obowiązki dotyczące transparentności, jednocześnie dodając, że pewnym aspektom prawnym „brakowało przejrzystości”. Spółka poinformowała, ze zastrzega sobie prawo do odwołania po przeanalizowaniu sprawy.
Zgodnie z niemieckim prawem, media społecznościowe są zobowiązane do zgłaszania liczby otrzymanych skarg, dotyczących nielegalnych treści na swych platformach.
Niedawno mianowana minister sprawiedliwości - Christine Lambrecht stwierdziła, że opcja złożenia skargi o naruszeniu prawa jest trudniejsza do znalezienia na Facebooku niż opcja złożenia skargi na to, że dany post złamał standardy społeczności. Minister dodała: „To jest całkiem jasne, że standardy społeczności Facebooka nie są równoważne standardom prawa”.
W związku z tym, liczby ujawnione przez Facebook byłyby zaniżone. W swym raporcie dotyczącym drugiej połowy 2018 r. Facebook poinformował, że otrzymał 1048 skarg związanych z nielegalnymi treściami na swej platformie. Tymczasem inne duże firmy zgłaszają ich znacznie więcej. Raporty Twittera i YouTube ujawniały ponad 250 000 takich skarg w ciągu roku.
Od czasu afery Cambridge Analytica Facebook stara się odbudować swój wizerunek. W odpowiedzi na karę od niemieckiego Urzędu Sprawiedliwości, rzecznik prasowy Facebooka powiedział: „Chcemy usunąć mowę nienawiści tak szybko i efektywnie, jak to jest możliwe.”
Warto zwrócić uwagę, że ostatnia kara dla Facebooka jest niemal symboliczna. Przedstawiając wyniki finansowe za 1 kwartał 2019 r., spółka szacowała możliwą karę od Federalnej Komisji Handlu (FTC) za aferę Cambridge Analytica na około 3 mld USD.
Kara w wysokości 2 milionów euro zapewne tym bardziej nie zrobiła wrażenia na inwestorach. Na wtorkowej sesji giełdowej cena akcji Facebooka jest notowana około 0,40% na plusie.
https://www.fxmag.pl/artykul/facebook-ze-znakomitymi-wynikami-w-tle-kara-finansowa-dla-spolki