• Odbierz prezent
Efektywne relacje inwestorskie wciąż wyzwaniem dla polskich spółek

W ostatnich latach otoczenie rynkowe oraz generalnie silna konkurencja na europejskim rynku kapitałowym wymusiły na spółkach giełdowych rosnącą dbałość o jakość polityki informacyjnej, która nabiera istotnego znaczenia w szeroko pojętym obszarze corporate governance. Od dawna wiadomo, że działania z zakresu relacji inwestorskich mają spory wpływ na wzrost reputacji firmy, redukcję kosztu kapitału, a przede wszystkim wycenę rynkową i lepszą płynność akcji  spółki.

Skoncentrujmy się jednak na obecnej rzeczywistości giełdowej w naszym kraju i ogólnej kondycji polskiego rynku kapitałowego - nie ma tu wielkich powodów do optymizmu ani dla spółek, ani dla inwestorów. Pomijając otoczenie stricte ekonomiczne i nie zagłębiając się w szczegóły, można stwierdzić, że nasza giełda jest co najmniej w stanie marazmu, choć niektórzy eksperci i analitycy twierdzą wręcz, że to już głęboka stagnacja, a nawet schyłek rynku giełdowego w Polsce. Największe problemy to spadek cen akcji oraz to, że niełatwo jest przyciągać na rynek nowych inwestorów i skłaniać ich do inwestowania w spółki. 

Inną niezwykle istotną kwestią jest zmieniające się prawo i nowe regulacje, do których trzeba się dostosowywać. Już grubo ponad 3 lata mija od wejścia w życie dość “rewolucyjnych” przepisów unijnych w postaci rozporządzenia MAR, które wprowadziło istotne zmiany w kontekście obowiązków informacyjnych spółek. W jaki sposób MAR wpłynął na giełdę, widać po liczbie spółek i delistingów na GPW. Pierwszych jest coraz mniej, drugich coraz więcej. Rynek słabnie, giełda słabnie. Wynika to również z kilku innych czynników, takich jak tani pieniądz dostępny na rynku, niskie stopy procentowe czy inne alternatywne drogi pozyskiwania kapitału przez firmy (np. crowdfunding), ale przepisy mają największy wpływ na obecny stan rzeczy. Restrykcyjne i surowe obowiązki informacyjne zniechęcają do giełdy zarówno spółki już notowane, jak i te nowe. Oczywiście regulacje prawne, choć czasami bywają kłopotliwe, mogą też być pomocne. Mowa chociażby o wprowadzeniu możliwości identyfikacji akcjonariuszy, dzięki której realizowanie działań przez działy relacji inwestorskich będzie o wiele prostsze. 

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Cezary Andrzejczyk

Przedsiębiorca i ekspert ds. komunikacji korporacyjnej; wykładowca na Instytucie Dziennikarstwa UW

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk