• Odbierz prezent
Droga na NewConnect - jak selekcjonować spółki prowadzące kampanie crowdfundingowe?

Crowdinvesting staje się coraz bardziej popularnym sposobem na finansowanie rozwoju przedsiębiorstw. Tylko w zeszłym roku, 68 spółek w Polsce pozyskało w ramach takich kampanii 92 mln złotych - co oznacza wzrost o ok. 76% w porównaniu do 2019 roku. To zjawisko nie powinno zaskakiwać, bowiem pozyskiwanie środków z rynku kapitałowego jest niezwykle atrakcyjnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw w fazie dynamicznego rozwoju. Spółka jest obecnie w stanie uzyskać od inwestorów społecznościowych do 1 mln EUR – a już niebawem ta kwota wzrośnie pięciokrotnie. Spółka nie musi zatem tej kwoty zabezpieczać - przykładowo w formie długu. Emitent nie wiąże się z żadną instytucją finansową, więc obsługa takiego finansowania jest tańsza i prostsza. Dotychczasowi właściciele spółki decydują się w zamian, przede wszystkim, na podział przyszłych zysków z inwestorami, którzy zdecydowali się zaangażować w ich projekt biznesowy. Mechanizm działania crowdfundingu udziałowego wydaje się zatem bardzo podobny do IPO i debiutu spółki na giełdzie. Z punktu widzenia inwestora indywidualnego jest też rzadziej obarczony redukcją zapisów. Część spółek już na etapie kampanii na platformie crowdinvestingowej zapowiada, że ich planem będzie debiut akcji na NewConnect. Co więcej, część zawiera już taką informację w celach emisji crowdfundingowej.

Jak selekcjonować spółki na rynku crowdfundingowym?

Inwestor indywidualny, szukając projektów, w które mógłby się zaangażować, powinien zwrócić uwagę na kilka czynników. Przede wszystkim warte uwagi są inwestycje promowane na renomowanych platformach crowdfundingowych. To daje inwestorowi wiedzę, że przy emisji spółka współpracuje ze specjalistami. Cały proces jest zatem wspierany przez prawników, ekspertów rynkowych i konsultantów ds. komunikacji. Ta kwestia zdecydowanie zwiększa przejrzystość oferty inwestycji. Warto bowiem podkreślić, że venture capital niesie ze sobą, z jednej strony, szansę na atrakcyjny zysk, z drugiej zaś ryzyko straty, jeśli emitent nie odniósłby sukcesu lub zakończyłby działalność. Stąd decyzja o nabyciu akcji lub udziałów spółki powinna być zawsze przemyślana. W sytuacji, gdy emitent decyduje się na wsparcie platformy crowdfundingowej, potencjalny inwestor ma dostęp do możliwie szerokiej wiedzy na temat inwestycji. Powinien zatem uzyskać odpowiedzi na nurtujące go kwestie i pytania, by móc podjąć świadomą decyzję odnośnie inwestycji. Cały proces odbywa się z udziałem profesjonalnych doradców, platforma funkcjonuje bowiem jak tablica ogłoszeniowa, za pośrednictwem której emitent może dotrzeć do inwestorów. Warto zaznaczyć, że platforma crowdfundingowa nie jest pośrednikiem, lecz działa na rzecz spółki, nie jest jednak stroną transakcji i nie odpowiada m.in. za wycenę spółki. Rola platformy sprowadza się do dostarczenia inwestorowi jak najpełniejszego przeglądu informacji, dotyczących spółki. O sukcesach przyszłych emisji, promowanych za pośrednictwem danej platformy, decydują przede wszystkim inwestorzy. W związku z tym, w interesie platformy leży reprezentowanie ich interesu. Profesjonalizacja crowdfundingu udziałowego działa zatem na korzyść wszystkich uczestników rynku.

Oczywiście wsparcie kampanii przez platformę crowdfundingową nie jest jedynym czynnikiem, który powinien determinować decyzję inwestora o zaangażowaniu w dane przedsięwzięcie. Niezwykle istotny jest przejrzysty model biznesowy - przystępnie przedstawiony sposób generowania przychodów i zysków przez firmę. Im bardziej zrozumiały jest mechanizm funkcjonowania firmy, tym łatwiej podjąć decyzję o inwestycji. Natomiast im bardziej skomplikowany będzie model działania biznesu, tym mniej osób zdecyduje się na ryzyko inwestowania swojego kapitału.

Co więcej, inwestorzy chętniej zwracają uwagę na przedsiębiorstwa, za którymi stoją doświadczeni oraz charyzmatyczni ludzie. Otwarta komunikacja oraz doświadczenie rynkowe osób zarządzających, to, poza kwestiami formalnymi i finansowymi, bardzo istotne elementy, które zwiększają szanse danego projektu na przykucie uwagi. Udział prezesa w webinarach, czatach inwestorskich, wywiadach i innych formach interakcji między rynkiem a spółką, pozwala inwestorom lepiej poznać emitenta. Im więcej danych o spółce posiada inwestor, tym chętniej w nią inwestuje.

Co wskazuje na to, że spółka, która pozyskała finansowanie z crowdfundingu, może zaliczyć debiut na NewConnect?

Kolejne spółki decydują się na kampanię crowdfundingową, traktując ten etap jako pre-IPO oraz szansę na zapoznanie rynku kapitałowego z własną działalnością oraz modelem biznesowym, przed debiutem giełdowym. Na NewConnect zadebiutowały już Incuvo, United Label, Detalion Games, Duality, Polyslash, Plantwear czy Red Dev Studio. Akcje tych spółek łączy fakt, że zanim zaczęły być notowane na GPW, można było nabyć je w ramach kampanii crowdfundingowych. Szereg firm już na tamtym etapie informowało inwestorów, że wraz z dalszym wzrostem planuje wejść na NewConnect. To naturalny etap rozwoju spółki, która wiąże się z rynkiem kapitałowym. Warto również wskazać, że każda z tych firm zwiększyła swoją wycenę w dniu debiutu, względem tej w trakcie crowdinvestingu. Te wzrosty mieszczą się w przedziale od 10% do 116%. Trzeba jednak zaznaczyć, że od kampanii do debiutu niejednokrotnie minęło kilkanaście miesięcy, zatem inwestor musi liczyć się z tym, że inwestycji nie można traktować jako krótkoterminową.

Crowdfunding udziałowy jest cennym doświadczeniem dla emitenta. Uczy go bowiem komunikacji z uczestnikami rynku kapitałowego czy mediami. Daje także szansę na styczność z częścią wymogów prawnych, które są obligatoryjne dla spółek giełdowych. Kampania crowdfundingowa może być też sposobem na osiągnięcie minimalnego free float, wymaganego przez GPW. Szereg emitentów decyduje się również na pozyskanie środków w ramach crowdfundingu, by zainwestować je w przygotowania do IPO, na które składa się współpraca z doradcą, dostosowanie się do obowiązku informacyjnego czy sporządzenie dokumentu informacyjnego.

W ostatnim czasie, kolejne spółki, które zapowiedziały debiut na NewConnect, mają za sobą emisję w ramach kampanii crowdinvestingowej – m.in. CanPoland, Punch Punk, Sunday Energy, Atomic Jelly oraz Polkon. Szereg spółek zadeklarowało także start kampanii crowdfundingowych przed notowaniem ich akcji na NewConnect. Są to m.in. Farmy Fotowoltaiki, Road Studio, Pora na Pola, ConsoleWay czy Manager Games.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Marcel Rowiński

Dyrektor operacyjny Crowdway. To doświadczony manager z ponad 10-letnim stażem w rozwijaniu biznesu na różnych etapach dojrzałości od seed, przez startup, po rozwinięte przedsiębiorstwa. 

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk