• Odbierz prezent
Dlaczego warto zainteresować się equity crowdfundingiem?

Equity crowdfunding to zjawisko, które od lat dziesiątych XXI wieku rozwija się wyjątkowo dynamicznie na wszystkich kontynentach. Platformy equity crowdfundingowe z całego świata umożliwiają dosłownie w kilka minut dokonanie inwestycji w spółki, które poszukują kapitału na rozwój. Do 2020 roku miliony inwestorów z całego świata zainwestowało miliardy dolarów w dziesiątki tysięcy firm. Co ciekawe kapitał na rozwój pozyskują w ten sposób nie tylko startupy czy firmy high-tech, ale także spółki z bardziej tradycyjnych branż. Sukcesem zakończyły swoje kampanie liczne: browary, restauracje, producenci gier wideo, firmy B2B, firmy IT, producenci dóbr i usług konsumenckich, a nawet kluby sportowe. Coraz większą popularność wśród inwestorów cieszy się także real estate crowdfunding, czyli crowdfunding nieruchomości.

Rynek ECF w EU

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez The Cambridge Centre for Alternative Finance w 5th UK Alternative Finance Industry Report rynek ECF (equity crowdfunding) w Europie rozwija się dynamicznie. Zdecydowanym liderem tej branży jest obecnie UK. Przedstawiam specyfikę europejskiego ECF poprzez krótki opis platform crowdfundingowych w największych krajach. Na samym początku warto wrócić do danych z wspomnianego wyżej raportu i podkreślić, że udział samej Wielkiej Brytanii wynosi 416 mln USD. Ponadto brytyjski ECF przekroczył wartość tamtejszego Real Estate Crowdfundingu niemal dwukrotnie.

Seedrs jako pierwsza platforma crowdfundingowa otrzymał zgodę od brytyjskiego regulatora (Financial Conduct Authority) na prowadzenie działalności. Ich misją jest umożliwienie każdemu inwestorowi inwestowanie w biznes, w który wierzy oraz z którym chce dzielić sukcesy, a także umożliwienie każdemu biznesowi nastawionemu na rozwój powiększanie kapitału i społeczności. Projekty znajdujące się na Seedrs dotyczą bardzo różnych dziedzin od rozwoju infrastruktury – Hyper Poland, przez zdrowe odżywianie – Manilife, po promowanie dobrych nawyków oszczędzania oraz inwestowania środków – Smarterly. Na Seedrs przeprowadzono ponad 967 kampanii.

Drugą rozpoznawalną marką crowdfundingową na wyspach jest Crowdcube. Początek wyglądał trochę inaczej niż w przypadku Seeders. Crowdcube otrzymał zgodę na prowadzenie działalności dopiero dwa lata po założeniu firmy. Seeders posiadał licencję jeszcze przed podjęciem działań nad pierwszymi projektami. Platforma wspiera startupy z różnych branży, wśród zakończonych kampanii największe i najbardziej rozpoznawalne zajmują się finansami jak Monzo czy Revolut. Crowdcube przeprowadził ponad 1000 kampanii ECF.

Na pozycji lidera niemieckiego rynku uplasował się Companisto. Działająca od czerwca 2012 roku platforma crowdfundingowa już podczas pierwszych 12 miesięcy działalności przeprowadziła 18 kampanii. Poza umożliwieniem inwestycji w akcje Companisto oferuje również dwie inne metody inwestowania Equity Shares oraz Angel Shares. Przynależność do klubu aniołów niesie za sobą wiele korzyści oraz stwarza okazję do współfinansowania przedsiębiorstw na preferencyjnych warunkach, jednak wymaga zdecydowanie większego zaangażowania, minimalna kwota inwestycji to 10 000 EUR.

Największą platformą ECF w Polsce jest Beesfund.com. Przeprowadzono na niej ponad 65 kampanii w których 33 tysiące inwestorów zainwestowało łącznie ponad 36 mln zł. Platforma powstała w 2012 roku, jednak jej dynamiczny rozwój nastąpił dopiero w 2018 roku po tym jak wprowadzono nowe regulacje, które umożliwiają każdej spółce akcyjnej w Polsce pozyskanie 4 mln zł raz na 12 miesięcy poprzez ECF.

WiSEED to platforma pochodząca z Francji, jest jedną z największych i jednocześnie najstarszą instytucją tego typu. Założona w 2008 roku od początku działalności zrealizowała ponad 507 projektów, o łącznej kwocie 209 mln EUR. Na stronie internetowej zostały umieszczone szczegółowe i bardzo ciekawe statystyki, wśród których możemy znaleźć zakładkę z ocenami zrealizowanych przedsięwzięć, wystawionymi przez użytkowników WiSEED. Dotychczas ocenione zostało 194 projekty, aż 184 uzyskały pozytywny wynik, co stanowi dowód wysokiej skuteczności.

Rynek ECF w Polsce

Polski rynek crowdfundingowy jest zdecydowanie młodszy i mniejszy od zachodnioeuropejskich, ale rozwija się dynamicznie oraz posiada ogromny potencjał. W Polsce jeszcze niewiele osób słyszało o equity crowdfundingu, liczba inwestorów to kilkadziesiąt tysięcy osób, finansowanie w ten sposób pozyskało ok. 100 firm w kwocie kilkudziesięciu milionów złotych. Rok 2019 był przełomowy dla polskiego ECF z kilku powodów. Przede wszystkim po raz pierwszy na polskim rynku doszło do debiutów na GPW start-upów zaczynających gromadzenie kapitału za pośrednictwem platform crowdfundingowych. Poza tym w samym 2019 roku z omawianego sposobu finansowania skorzystało 50 spółek, które w sumie pozyskały 52 mln zł. To jednak nie wszystko, ponieważ inwestorzy po raz pierwszy mieli możliwość zrealizowania zysków poprzez sprzedaż posiadanych akcji strategicznym partnerom spółek lub za pośrednictwem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Łukasz Zgiep

Jest odpowiedzialny za największe kampanie ECF w Polsce. Doradzał kilkudziesięciu spółkom w pozyskaniu finansowania od tysięcy inwestorów na kwotę ponad 50 mln złotych. Pierwszy w Polsce doktor ekonomii w tematyce sharing i collaborative economy

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk