Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,01%
USD / PLN4,00+0,07%
CHF / PLN4,43+0,03%
GBP / PLN5,05+0,12%
EUR / USD1,08-0,05%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Debiut Canal+ na GPW. Czy warto zainteresować się błyskawicznym IPO operatora płatnej telewizji?

Darek Dziduch | 19:00 05 listopad 2020
Debiut Canal+ na GPW. Czy warto zainteresować się błyskawicznym IPO operatora płatnej telewizji? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

To już kolejny w tym roku duży debiut na warszawskim parkiecie - swoje wyjątkowo „szybkie IPO” przeprowadza Canal+ Polska, będący drugim największym dostawcą płatnej telewizji satelitarnej w kraju. Mimo, że pierwsza oferta publiczna Canal+ będzie znacznie mniejsza niż rekordowe IPO Grupy Allegro, to jego wartość powinna bez większych problemów przekroczyć próg 1 miliarda złotych. Zapisy dla zainteresowanych inwestorów indywidualnych potrwają zaledwie do najbliższego poniedziałku, dlatego też nie pozostało wiele czasu na ocenę atrakcyjności debiutu Canal+. Czy warto wziąć udział w trwającej od środy subskrypcji na akcje? Jaka jest fundamentalna sytuacja spółki i jak wyglądają jej perspektywy na przyszłość? Czy spółka może powtórzyć sukces niedawno debiutującego Allegro? Dowiesz się tego z naszej analizy prospektu emisyjnego i opisu przebiegu pierwszej oferty publicznej Canal+.

 

Podstawowe informacje o działalności Canal+

Canal+ to francuska marka medialna obecna w Polsce od 1994 r. Spółka Canal+ Polska jest emitentem i producentem własnych kanałów telewizyjnych premium, obecnie jest także drugim pod względem liczby klientów dostawcą płatnej telewizji satelitarnej w Polsce (wg Raportu ADL na koniec 2019 r.), mającym 21% udział w rynku. Liderem polskiego rynku na koniec zeszłego roku był Cyfrowy Polsat, mający 31% udział w segmencie płatnej telewizji. Na koniec pierwszego półrocza 2020 r. Canal+ Polska dysponował bazą 2,7 mln aktywnych klientów opłacających abonament, jak jednak wynika z danych opublikowanych w prospekcie emisyjnym, w okresie od stycznia do końca czerwca spółka straciła 47 tys. bezpośrednich klientów.

Canal+ Polska ma cztery filary działalności:

  • Produkcja (autorskie produkcje telewizyjne emitowane w ramach dwunastu kanałów premium)
  • Kanały i obsługa agregacji (grupowanie pakietów telewizyjnych, obejmujących własne i zewnętrzne kanały, w ramach ofert abonamentowych)
  • Dystrybucja (sprzedaż pakietów i praw do emisji własnych kanałów oraz programów i filmów)
  • Dystrybucja kinowa (dystrybucja filmów do kin za pośrednictwem spółki zależnej Kino Świat)
Reklama

Canal+ Polska w pierwszej połowie tego roku uruchomił również serwis OTT Player+, oferujący dostęp do usługi VoD (video na życzenie) w ramach nielinearnych treści programowych, idąc śladami m.in. serwisu Ipla TV, należącego do Cyfrowego Polsatu. W ramach usługi VoD obecnie dostępne jest 10 kanałów premium Canal+, 7 kanałów tematycznych i 59 kanałów zewnętrznych.

 

Perspektywy rozwoju i czynniki ryzyka

Canal+ Polska w swoim prospekcie emisyjnym podkreśla, że ma przed sobą sporą przestrzeń do ekspansji i zwiększania przychodów w najbliższych latach, powołując się m.in. na raport ADL z końca 2019 r. Wynika z niego, że Polacy wydają coraz więcej na rozrywkę, co przekłada się na wzrost przychodów segmentu IPTV (telewizji odbieranej przez internet) oraz OTT (treści nielinearnych odtwarzanych na życzenie na różnych urządzeniach, w tym mobilnych). Wg raportu do 2024 r. liczba klientów OTT i IPTV w Polsce ma rosnąć odpowiednio o ponad 17% i 11% każdego roku, co wg Canal+ przełoży się na wzrost przychodów o 18,8% (OTT) i 12% (IPTV) rocznie. Rynek OTT w Polsce ma obecnie odsetek penetracji na poziomie 14%, zaś wg prognoz raportu ADL, do 2024 r. może on wzrosnąć ponaddwukrotnie, do 30%. Penetracja płatnej telewizji satelitarnej w Polsce wynosiła na koniec zeszłego roku 72%, więc w tym segmencie dynamika wzrostu przychodów może być niższa. Canal+ przewiduje jednak dalszy wzrost rynku płatnej telewizji w Polsce, przynajmniej o 3,2% rocznie. Wg raportu ADL, na koniec 2019 r. był on warty 6,6 mld złotych, zaś na koniec 2024 r. jego wartość - przy zachowaniu obecnej dynamiki - powinna osiągnąć 7,7 mld złotych. Daje to pozytywne perspektywy dla dalszych wzrostów przychodów spółki z segmentu płatnej telewizji, choć nie należy oczekiwać znacznej poprawy dynamiki w tym stabilnym i dość ugruntowanym segmencie.

Jakie ryzyka czekają na Canal+ Polska po wejściu na giełdę? Spółka wskazuje na dużą konkurencję ze strony rynkowego lidera, jakim jest Cyfrowy Polsat, w segmencie płatnej telewizji - ze swoim 31% udziałem ma on aż 10 pkt. proc. przewagi nad Canal+. Konkurencja w segmencie OTT również jest ogromna, szczególnie ze strony amerykańskich serwisów streamingowych, takich jak Netflix, czy HBO GO. Tak więc, wzrost wartości tego segmentu w Polsce niekoniecznie musi przekładać się na proporcjonalny wzrost przychodów Canal+ z OTT, ze względu na ogromną konkurencję.

Istotnym czynnikiem ryzyka dla rentowności spółki jest również fakt, że sektor w którym prowadzi działalność podlega nieustannym i bardzo dynamicznym zmianom technologicznym. To zaś wymaga ciągłych nakładów inwestycyjnych na rozwój infrastruktury i zaplecza technologicznego.

Reklama

Canal+ Polska dostrzega również ryzyko w rosnącej popularności alternatywnych form spędzania wolnego czasu, takich jak chociażby gry komputerowe.

Do mniej teoretycznych czynników ryzyka należy przede wszystkim ryzyko walutowe - Canal+ Polska generuje ponad 90% przychodów w polskim złotym, jednak ponad połowa kosztów operacyjnych jest rozliczana w walutach obcych, w tym głównie euro. Oznacza to, że słaby złoty jest istotnym czynnikiem, który będzie ciążył na rentowności spółki. Canal+ w swoim prospekcie zapewnia jednak, że stosuje instrumenty pochodne, mające minimalizować ryzyko walutowe.

 

Canal+ do portfela dywidendowego?

Spółka ma dość jasno sprecyzowaną politykę podziału zysku z akcjonariuszami - w najbliższych latach Canal+ Polska rekomenduje przeznaczenie ok. 75% skonsolidowanego skorygowanego zysku netto na wypłatę dywidendy. Jako spółka niepubliczna, Canal+ wypłacał dywidendę trzykrotnie, w listopadzie tego roku dojdzie również do przekazania zaliczki na poczet dywidendy za 2020 r., jednak będzie ona dostępna wyłącznie dla trzech obecnych akcjonariuszy. Spółka zapewnia, że zaliczka zostanie wypłacona z kapitału rezerwowego i nie obniży dywidendy wypłaconej w przyszłym roku.

Pierwsza dywidenda, której mogą spodziewać się akcjonariusze po wejściu spółki na giełdę, zostanie wypłacona w 2021 r., z zysku osiągniętego w tym roku.

Reklama

 

Wyniki finansowe Canal+ Polska

Spółka, jako podmiot o ugruntowanej pozycji w segmencie płatnej telewizji Polsce, regularnie osiąga zyski ze swojej działalności i może pochwalić się utrzymywaniem dynamiki wzrostu przychodów i rentowności w czasie. W prospekcie emisyjnym Canal+ zaprezentował zaudytowane dane finansowe za lata 2017-19 oraz nieaudytowane wyniki za pierwsze półrocze 2020 r. i 2019 r. W zeszłym roku spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 2,291 mld złotych, co jest wynikiem lepszym o 5,87% od rezultatu z 2018 r. (2,164 mld PLN) i wyższym o 6,75% od przychodów z 2017 r. (2,146 mld PLN). Wzrost przychodów pomiędzy 2017 a 2018 r. wyniósł zaś 0,83%. Canal+ notuje również wzrost wyniku netto w czasie - dynamika wzrostu zysku netto z działalności kontynuowanej w latach 2017-18 wyniosła 6,68%. W 2019 r. wynik netto spadł do 88,121 mln złotych (o 35,3% r/r), co jednak było spowodowane jednorazowym odpisem z tytułu utraty wartości aktywów trwałych w wysokości niecałych 81 mln złotych. Wynikało to z rebrandingu marki na „Canal+”, z wcześniejszego „nc+”, co miało miejsce we wrześniu zeszłego roku. Spółka chwali się natomiast bardzo dobrym wynikiem za pierwsze półrocze 2020 r. - przychody wyniosły 1,195 mld PLN, zaś zysk netto z działalności kontynuowanej w ciągu pierwszych sześciu miesięcy oszacowano na 121 mln złotych.

 

Akcje od kogo i dla kogo?

Reklama

Spółka w ramach pierwszej oferty publicznej chce wystawić na sprzedaż do 21 617 600 akcji, stanowiących 49% kapitału akcyjnego spółki. Cena emisyjna została ustalona na 60 złotych za akcję, co oznacza że wartość IPO wyniesie maksymalnie 1 297 056 000 złotych. Sama spółka została wyceniona przez obecnych właścicieli na 2 647 056 000 złotych (44 117 600 akcji po 60 PLN). W przeciwieństwie do niedawnej pierwszej oferty Grupy Allegro, Canal+ w ramach IPO nie wyemituje żadnych nowych akcji, wystawiając na sprzedaż 49% udziałów należących do dwóch z trzech dotychczasowych akcjonariuszy. Nie da się zatem ukryć, że głównym celem wprowadzenia Canal+ na rynek giełdowy jest spieniężenie swoich udziałów przez dwóch akcjonariuszy mniejszościowych. Co więcej, sprzedają oni wszystkie posiadane dotychczas akcje, co zawsze wzbudza pewne wątpliwości wśród analityków i obserwatorów rynku - skoro bowiem spółka ma przed sobą szerokie perspektywy rozwoju, to dlaczego obecni współwłaściciele chcą pozbyć się wszystkich jej akcji?

Kim są obecni akcjonariusze Canal+ Polska? Akcjonariat składa się obecnie z trzech podmiotów, z których jeden posiada pakiet kontrolny (51% akcji). Akcjonariuszem większościowym jest francuska grupa kapitałowa Canal+, której właścicielem jest koncern medialny Vivendi SA, swoimi korzeniami sięgający jeszcze czasów napoleońskich. Dwaj pozostali akcjonariusze mniejszościowi posiadają łącznie 49% udziałów w Canal+ Polska i to właśnie oni chcą spieniężyć wszystkie posiadane akcje podczas pierwszej oferty publicznej. Spółka TVN Media (należąca do amerykańskiej grupy Discovery Inc.) jest w posiadaniu 32% akcji Canal+ Polska, zaś pozostałe 17% akcji przypada w udziale holenderskiemu funduszowi Liberty Global Ventures Holding BV. W ramach IPO Canal+ TVN Media chce sprzedać na rynku pierwotnym 14 117 600 akcji (32%), zaś Liberty Global Ventures 7,5 mln akcji (17%).

Z wystawionych na sprzedaż w ramach IPO 21 617 600 akcji Canal+ Polska (49% wszystkich) jedna dziesiąta została przeznaczona dla inwestorów detalicznych (2 161 760 sztuk), zaś pozostałe 90% oferty to pula dla inwestorów instytucjonalnych (19 455 840 akcji).

Harmonogram pierwszej oferty publicznej Canal+

  • runda zapisów na akcje dla inwestorów indywidualnych trwa od środy 4 listopada i zakończy się w poniedziałek 9 listopada
  • We wtorek 10 listopada ogłoszona zostanie ostateczna liczba akcji przydzielonych konkretnym grupom inwestorów, powinniśmy też wówczas poznać dane na temat ewentualnej redukcji w zapisach dla inwestorów detalicznych (w przypadku tzw. nadsubskrypcji, czyli sytuacji gdy popyt na akcje będzie wyższy niż liczba przeznaczonych sztuk)
  • W dniach 10-13 listopada planowana jest runda zapisów na akcje dla inwestorów instytucjonalnych
  • We wtorek 17 listopada dojdzie do przydziału akcji
  • Sam debiut planowany jest na poniedziałek 23 listopada, jest to jednak termin orientacyjny

 

Jak zapisać się na akcje Canal+ na rynku pierwotnym?

Reklama

W ramach trwającej obecnie rundy zapisów na akcje dla inwestorów detalicznych na sprzedaż wystawiono 10% wszystkich akcji oferowanych na rynku pierwotnym, czyli 2 161 760 sztuk. Aby wziąć udział w subskrypcji trzeba wyłożyć co najmniej 6000 złotych (minimalna liczba akcji w zapisach to 100 sztuk), maksymalnie można zaś złożyć dyspozycję na zakup 200 tys. akcji (za 12 mln złotych). Koordynatorem zapisów dla inwestorów indywidualnych jest Biuro Maklerskie Santander Banku, nie oznacza to jednak, że subskrypcja dla klientów innych domów maklerskich jest niedostępna - wystarczy bowiem, że są one członkami konsorcjum giełdowego, dzięki czemu w IPO mogą wziąć udział posiadacze rachunków w większości biur maklerskich.

 

Pełna treść prospektu emisyjnego Canal+ Polska dostępna jest na stronie managera oferty, którym jest BM Santander Banku.

 

Klauzula informacyjna

Powyższy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną i nie ma na celu zachęcić lub zniechęcić kogokolwiek do wzięcia udziału w IPO Canal+. Każdy powinien samodzielnie podjąć decyzję o ewentualnym ulokowaniu kapitału w akcjach konkretnej spółki, czy to na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Jeżeli potrzebujesz pomocy edukacyjnej, zapraszam Cię do regularnego oglądania naszego Kursu Inwestowania w Akcje od Zera:

Reklama

URL Artykułu

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji

Reklama

Czytaj dalej