Reklama
WIG79 997,20-0,25%
WIG202 350,87+0,00%
EUR / PLN4,32-0,02%
USD / PLN3,98+0,04%
CHF / PLN4,47-0,12%
GBP / PLN5,06-0,10%
EUR / USD1,09-0,06%
DAX17 932,68-0,02%
FT-SE7 722,60-0,06%
CAC 408 148,14-0,20%
DJI38 790,43+0,20%
S&P 5005 149,42+0,63%
ROPA BRENT86,71-0,23%
ROPA WTI82,53-0,34%
ZŁOTO2 155,35-0,28%
SREBRO24,93-0,40%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Debiut Allegro - ostatni dzień zapisów na akcje! Czy warto wziąć udział w największym i najdroższym IPO w historii GPW?

Darek Dziduch | 19:59 23 wrzesień 2020

Debiut Allegro - zapisy na akcje ruszyły. Czy warto wziąć udział w największym i najdroższym IPO w historii GPW? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin

Prawie czterysta stron prospektu emisyjnego i mniej niż tydzień (w praktyce zaledwie cztery sesje handlowe) na zapoznanie się z nim i podjęcie decyzji czy warto wziąć udział w pierwszej ofercie publicznej Grupy Allegro. Największy debiut ostatnich lat i być może również najwyżej wyceniane IPO w historii warszawskiego parkietu przeprowadzany jest w zawrotnym tempie - spółka chce pojawić się na GPW już 12 października. We wtorek opublikowano prospekt emisyjny, dziś natomiast (w środę 23 września) rozpoczęły się zapisy na akcje Grupy Allegro w ramach IPO, które potrwają zaledwie do najbliższego poniedziałku (28 września). Nie ma więc wiele czasu na podjęcie decyzji o ewentualnym wejściu w największy debiut ostatnich lat. Co zatem trzeba wiedzieć o pierwszej ofercie publicznej Allegro i czy warto się nią w ogóle zainteresować? W tym artykule znajdziesz najistotniejsze informacje na temat najgorętszego debiutu ostatnich lat.

 

IPO Allegro - co i komu oferuje?

Na samym początku warto zauważyć, że Grupa Allegro w ramach swojej pierwszej oferty publicznej celuje głównie w inwestorów instytucjonalnych, co nie powinno być jakimś szczególnym zaskoczeniem. Oprócz tego większość z akcji, które zostały wystawione na rynku pierwotnym (niemal 85%) należy do obecnych właścicieli spółki, czyli funduszy inwestycyjnych Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Grupa Allegro chce sprzedać łącznie 187 826 087 akcji w ramach IPO, z czego 28 571 429 (ponad 15%) pochodzi z nowej emisji. Ze wszystkich oferowanych akcji zaledwie 5% przeznaczonych jest dla inwestorów indywidualnych (9 391 304 sztuk).

Cena emisyjna została ustalona w przedziale 35-43 złotych za akcję, co oznacza że przy założeniu osiągnięcia górnej wartości widełek Grupa Allegro pozyska w ramach IPO rekordowe 8,076 mld złotych. Ponadto, Allegro w prospekcie emisyjnym zastrzega, że w przypadku bardzo dużego zainteresowania ofertą jest w stanie wystawić na sprzedaż dodatkowe 28 173 913 akcji, co oznaczałoby że oferta obejmie łącznie 216 mln akcji, a jej wartość wyniosłaby 9,29 mld PLN (przy cenie maksymalnej 43 PLN). Tak optymistyczny scenariusz dla spółki jest całkiem realny - jak wynika z doniesień PAP Biznes, trwający od wtorku proces budowania księgi popytu (ang. book building) dla inwestorów instytucjonalnych został pomyślnie zakończony w ciągu kilku pierwszych godzin jego trwania. Świadczy to o tym, że zainteresowanie akcjami Allegro wśród instytucji finansowych jest naprawdę duże. Pozwala to również podejrzewać, że cena emisyjna akcji zostanie uplasowana w górnych widełkach cenowych (43 PLN)

Reklama

Ostateczną cenę emisyjną i liczbę sprzedanych akcji poznamy we wtorek 29 września.

 

 

Kolos na glinianych nogach? Wyniki finansowe Allegro nie porywają

Wraz z publikacją prospektu emisyjnego, po raz pierwszy mieliśmy okazję poznać pełne wyniki finansowe Grupy Allegro z trzech ostatnich lat. I to właśnie w rezultatach finansowych Allegro kryje się największy problem spółki.

Reklama

W 2019 r. Grupa Allegro osiągnęła przychody z działalności na poziomie 2,592 mld złotych. To znaczna poprawa (o ponad 31%) w porównaniu do 2018 r., kiedy przychody wyniosły 1,978 mld, a także zauważalnie wyższa dynamika wzrostu niż pomiędzy 2017 a 2018 r., kiedy przychody wzrosły o 19 r/r.

Jeśli chodzi o zysk po opodatkowaniu, to w zeszłym roku wyniósł on 393,1 mln złotych, czyli o 44,5% więcej niż w 2018 r., kiedy spółka zarobiła 271,9 mln złotych netto. Zysk netto w 2017 r. wyniósł zaledwie 5,8 mln PLN.

Grupa Allegro pokazała też nieaudytowane wyniki za pierwsze półrocze 2020 r. Możemy dowiedzieć się z nich, że spółka w pierwszych sześciu miesiącach tego roku osiągnęła przychody na poziomie 1,77 mld złotych, wobec 1,16 mld złotych rok wcześniej (wzrost o niecałe 52% r/r), przy jednoczesnym wzroście kosztów operacyjnych do 981,6 mln PLN (o 81% r/r). Zysk netto z pierwszego półrocza wyniósł zaś 289,7 mln złotych, w porównaniu do 195,7 mln złotych rok wcześniej, co jest wzrostem rentowności o 48%.

Grupa Allegro pochwaliła się również swoimi nieaudytowanymi wynikami finansowymi za ostatnie 12 miesięcy (kończąc na czerwcu 2020 r.) - przychody wyniosły 3,196 mld złotych (23% więcej niż w całym 2019 r.), zaś zysk po opodatkowaniu 487 mln złotych (24% więcej niż w 2019 r.).

Sytuacja finansowa Grupy Allegro na pierwszy rzut oka nie wygląda źle - spółka utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu przychodów i zarabia z każdym rokiem coraz więcej. Perspektywa zmienia się jednak diametralnie, gdy przypomnimy sobie na ile Allegro wycenia swoje akcje - zakładając, że cena emisyjna podczas IPO zostanie ustalona na maksymalnym poziomie 43 PLN, to kapitalizacja spółki wyniesie astronomiczne 44,23 mld złotych. Oznacza to, że Grupa Allegro tuż po wejściu na warszawski parkiet stanie się największą spółką, detronizując CD Projekt (39 mln PLN kapitalizacji). Co jednak znacznie istotniejsze z perspektywy przyszłego akcjonariusza, wycena na tym poziomie oznacza, że wskaźnik C/Z (ceny do zysku) wyniesie 90,82 lub aż 104,26 (jeśli weźmiemy pod uwagę porównywalny zysk netto na poziomie 424,2 mln PLN. Tak wysoki C/Z wskazuje na to, że spółka jest mocno przewartościowana, czyli mówiąc prościej - inwestorzy zgadzają się płacić za jej akcje więcej niż powinni.

Reklama

W sektorze handlu detalicznego na GPW średni C/Z wynosi 9.5, zaś spółką z sektora posiadającą aktualnie najwyższy stosunek ceny do zysku jest LPP (C/Z: 73.3). Gdyby ktoś jednak upierał się przy tym, że Grupa Allegro jest bardziej serwisem internetowym niż spółką zajmującą się handlem detalicznym, to na tle sektora informatycznego na GPW (do którego zaliczane są również spółki gamingowe, znacznie zawyżające średni C/Z) również nie wypada „tanio” - C/Z sektora wynosi bowiem 20.2.

Jak natomiast wygląda wskaźnik C/Z Grupy Allegro w porównaniu do globalnych konkurentów? Światowy lider e-commerce, jakim jest Amazon, obecnie ma C/Z na jeszcze wyższym poziomie, oscylującym wokół 120. Znacznie „tańszy” jest operator chińskiego serwisu aukcyjnego AliExpress, czyli notowany na nowojorskiej giełdzie Alibaba Group - jego aktualny C/Z wynosi 43. Notowany na giełdzie Nasdaq eBay ma jeszcze niższy stosunek ceny do zysku: 7,75.

URL Artykułu

 

Ryzyko ma swoją cenę?

Nie da się ukryć, że pierwsza oferta publiczna Allegro wzbudziła ogromne emocje i masę komentarzy, zanim tak naprawdę poznaliśmy jej szczegóły. Nie brakuje komentarzy, że Allegro wykorzystuje ostatni dobry moment na debiut giełdowy - tuż po publikacji wyników finansowych za pierwszy kwartał, które zostały „podpompowane” przez mocny wzrost zainteresowania zakupami w internecie, spowodowany pandemicznymi ograniczeniami handlu i jednocześnie tuż przed wejściem do Polski głównego konkurenta i globalnego lidera w branży e-commerce, Amazona. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że jednym z głównych celów IPO Grupy Allegro jest spieniężenie części swoich udziałów przez właścicieli. Aż 85% akcji oferowanych w ramach pierwszej oferty publicznej (wycenianych na 6 847 950 294 PLN, przy założeniu ceny emisyjnej 43 PLN za sztukę) należy do trzech funduszy inwestycyjnych (Permira, Cinven oraz Mid Europa Partners), które w 2016 r. przejęły Grupę Allegro od Naspers Group za 3,25 mld dolarów. Stanowi to mniej niż jedną szóstą wszystkich akcji Grupy Allegro.

Reklama

Mimo tego, że spółka na każdym kroku podkreśla swoją wysoką dynamikę wzrostu, która ma utrzymywać się w najbliższych latach, w prospekcie emisyjnym musiała opisać czynniki ryzyka, które nie powinny pozostać obojętnymi dla przyszłych akcjonariuszy Allegro. Mimo tego, że spółka chwali się swoją pozycją bezwzględnego lidera na polskim rynku, to zauważa, że sektor e-commerce jest bardzo dynamiczny i konkurencyjny. I nie jest to pusta sugestia, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że z nieoficjalnych informacji wynika, iż Amazon chce oficjalnie wejść do Polski jeszcze w tym roku, aby zdążyć na okres największych zakupów internetowych związanych z Black Friday i okresem świątecznym. Wówczas może okazać się, że polityka Allegro polegająca na systematycznym podwyższaniu prowizji dla sprzedających przestanie być skuteczna i spółka będzie musiała dostosować się do stawek amerykańskiego giganta, aby zachować konkurencyjność. Na koniec pierwszego kwartału serwis miał ponad 12,3 mln aktywnych użytkowników, zaś z usług platformy korzystało 117 tys. firm wystawiających na sprzedaż swoje produkty i usługi., co przełożyło się na średnią miesięczną liczbę transakcji przekraczającą 32 mln. Znaczna część klientów Allegro może zacząć korzystać z innego serwisu, jeśli tylko pojawi się konkurencja o odpowiednio dużej skali, a do takiej należy właśnie Amazon. Ekspansja amerykańskiego giganta e-commerce na polski rynek stawia również pod znakiem prognozy Grupy Allegro w kwestii dynamiki wzrostu - Amazon odbierze serwisowi sporą część tortu, który dotychczas należał w zasadzie wyłącznie do poznańskiego serwisu aukcyjnego. Stąd też zarzuty o to, że Allegro wchodzi na giełdę „w ostatniej chwili” trudno uznać za nieuzasadnione.

Grupa Allegro jako kolejny czynnik ryzyka podaje również swój wizerunek medialny, który kreuje siłę marki. Mimo tego, że marka Allegro jest bardzo rozpoznawalna, to nie przekłada się to na jej jednoznacznie pozytywny odbiór. Serwis jest krytykowany szczególnie za wysokie prowizje dla sprzedających. Po wejściu na giełdę spółka będzie jeszcze bardziej narażona na negatywne skutki, wynikające m.in. z przejściowych problemów wizerunkowych. Choć akurat informacje o podwyżkach prowizji mogą być przez akcjonariuszy przyjmowane z aprobatą.

Jako kolejny czynnik ryzyka Grupa Allegro podaje samą koniunkturę gospodarczą w Polsce, od której zależy jak chętnie   i ile będziemy wydawać podczas internetowych zakupów.

 

Debiut na pokrycie długów

Grupa Allegro nie ukrywa, że pieniądze pozyskane podczas IPO chce przeznaczyć na redukcję zadłużenia. Długi Allegro na koniec zeszłego roku wynosiły 6,3 mld złotych, zaś wartość aktywów spółki wyceniono na 14,3 mld złotych. Na koniec pierwszego półrocza 2020 r. wskaźnik zadłużenia netto do wyniku EBITDA wynosił 3.7, zaś spółka dzięki debiutowi giełdowemu i pozyskanym w ten sposób środkom chce zejść do poziomu 3.0 (zadłużenia do EBITDA), po to by poprawić swoją dźwignię netto.

Reklama

Oprócz tego, Allegro nie przewiduje wypłaty dywidend, przynajmniej w najbliższych latach od debiutu. Warto wspomnieć również o programie motywacyjnym, który spółka przygotowała dla 2400 swoich pracowników, a który będzie kosztował akcjonariuszy 25,5 mln złotych - każdy zatrudniony w Allegro otrzyma za darmo jednorazowy pakiet akcji o wartości 10 tys. złotych.

 

Powyższy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną i nie ma na celu zachęcić lub zniechęcić kogokolwiek do wzięcia udziału w IPO Grupy Allegro. Każdy powinien samodzielnie podjąć decyzję o ewentualnym ulokowaniu kapitału w akcjach konkretnej spółki, czy to na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Jeżeli potrzebujesz pomocy edukacyjnej, zapraszam Cię do regularnego oglądania naszego Kursu Inwestowania w Akcje od Zera:

URL Artykułu

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Darek Dziduch

Darek Dziduch

Redaktor portalu FXMAG i wydawca magazynu Inwestor. Nagrywa na YouTube materiały edukacyjne, poruszając tematy związane przede wszystkim z inwestycjami, finansami osobistymi i gospodarką.

Obserwuj autoraTwitter


Reklama

Czytaj dalej