• Odbierz prezent
Debiut Allegro - zapisy na akcje ruszyły. Czy warto wziąć udział w największym i najdroższym IPO w historii GPW?

Prawie czterysta stron prospektu emisyjnego i mniej niż tydzień (w praktyce zaledwie cztery sesje handlowe) na zapoznanie się z nim i podjęcie decyzji czy warto wziąć udział w pierwszej ofercie publicznej Grupy Allegro. Największy debiut ostatnich lat i być może również najwyżej wyceniane IPO w historii warszawskiego parkietu przeprowadzany jest w zawrotnym tempie - spółka chce pojawić się na GPW już 12 października. We wtorek opublikowano prospekt emisyjny, dziś natomiast (w środę 23 września) rozpoczęły się zapisy na akcje Grupy Allegro w ramach IPO, które potrwają zaledwie do najbliższego poniedziałku (28 września). Nie ma więc wiele czasu na podjęcie decyzji o ewentualnym wejściu w największy debiut ostatnich lat. Co zatem trzeba wiedzieć o pierwszej ofercie publicznej Allegro i czy warto się nią w ogóle zainteresować? W tym artykule znajdziesz najistotniejsze informacje na temat najgorętszego debiutu ostatnich lat.

 

IPO Allegro - co i komu oferuje?

Na samym początku warto zauważyć, że Grupa Allegro w ramach swojej pierwszej oferty publicznej celuje głównie w inwestorów instytucjonalnych, co nie powinno być jakimś szczególnym zaskoczeniem. Oprócz tego większość z akcji, które zostały wystawione na rynku pierwotnym (niemal 85%) należy do obecnych właścicieli spółki, czyli funduszy inwestycyjnych Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Grupa Allegro chce sprzedać łącznie 187 826 087 akcji w ramach IPO, z czego 28 571 429 (ponad 15%) pochodzi z nowej emisji. Ze wszystkich oferowanych akcji zaledwie 5% przeznaczonych jest dla inwestorów indywidualnych (9 391 304 sztuk).

Cena emisyjna została ustalona w przedziale 35-43 złotych za akcję, co oznacza że przy założeniu osiągnięcia górnej wartości widełek Grupa Allegro pozyska w ramach IPO rekordowe 8,076 mld złotych. Ponadto, Allegro w prospekcie emisyjnym zastrzega, że w przypadku bardzo dużego zainteresowania ofertą jest w stanie wystawić na sprzedaż dodatkowe 28 173 913 akcji, co oznaczałoby że oferta obejmie łącznie 216 mln akcji, a jej wartość wyniosłaby 9,29 mld PLN (przy cenie maksymalnej 43 PLN). Tak optymistyczny scenariusz dla spółki jest całkiem realny - jak wynika z doniesień PAP Biznes, trwający od wtorku proces budowania księgi popytu (ang. book building) dla inwestorów instytucjonalnych został pomyślnie zakończony w ciągu kilku pierwszych godzin jego trwania. Świadczy to o tym, że zainteresowanie akcjami Allegro wśród instytucji finansowych jest naprawdę duże. Pozwala to również podejrzewać, że cena emisyjna akcji zostanie uplasowana w górnych widełkach cenowych (43 PLN)

Ostateczną cenę emisyjną i liczbę sprzedanych akcji poznamy we wtorek 29 września.

 

FXMAG akcje debiut allegro - ostatni dzień zapisów na akcje! czy warto wziąć udział w największym i najdroższym ipo w historii gpw? allegro  allegro ipo  debiut allegro  dlaczego allegro wchodzi na giełdę  prospekt emisyjny allegro  kiedy debiut allegro na giełdzie?  jak zapisać się na akcje allegro  prospekt emisyjny  co to jest prospekt emisyjny  ipo  jak zapisać się na akcje allegro podczas debiutu?  jak wziąć udział w ipo allegro  allegro debiut kontrowersje  allegro debiut na gpw  allegro wchodzi na giełdę  allegro prospekt emisyjny  prospekt emisyjny co to  allegro rozpoczyna ipo  allegro kiedy zapisy na akcje  allegro akcje zapisy  zapisy na akcje allegro  akcje allegro po ile  po ile akcje allegro  allegro jaka kapitalizacja  kapitalizacja allegro  allegro free float  allegro akcje dla inwestorów indywidualnych  grupa allegro na giełdzie  allegro ipo prospekt  allegro ipo czy warto  allegro ipo giełda  po ile akcje allegro  allegro giełda kontrowersje  allegro analiza ipo  analiza ipo allegro 1

 

Kolos na glinianych nogach? Wyniki finansowe Allegro nie porywają

Wraz z publikacją prospektu emisyjnego, po raz pierwszy mieliśmy okazję poznać pełne wyniki finansowe Grupy Allegro z trzech ostatnich lat. I to właśnie w rezultatach finansowych Allegro kryje się największy problem spółki.

W 2019 r. Grupa Allegro osiągnęła przychody z działalności na poziomie 2,592 mld złotych. To znaczna poprawa (o ponad 31%) w porównaniu do 2018 r., kiedy przychody wyniosły 1,978 mld, a także zauważalnie wyższa dynamika wzrostu niż pomiędzy 2017 a 2018 r., kiedy przychody wzrosły o 19 r/r.

Jeśli chodzi o zysk po opodatkowaniu, to w zeszłym roku wyniósł on 393,1 mln złotych, czyli o 44,5% więcej niż w 2018 r., kiedy spółka zarobiła 271,9 mln złotych netto. Zysk netto w 2017 r. wyniósł zaledwie 5,8 mln PLN.

Grupa Allegro pokazała też nieaudytowane wyniki za pierwsze półrocze 2020 r. Możemy dowiedzieć się z nich, że spółka w pierwszych sześciu miesiącach tego roku osiągnęła przychody na poziomie 1,77 mld złotych, wobec 1,16 mld złotych rok wcześniej (wzrost o niecałe 52% r/r), przy jednoczesnym wzroście kosztów operacyjnych do 981,6 mln PLN (o 81% r/r). Zysk netto z pierwszego półrocza wyniósł zaś 289,7 mln złotych, w porównaniu do 195,7 mln złotych rok wcześniej, co jest wzrostem rentowności o 48%.

Grupa Allegro pochwaliła się również swoimi nieaudytowanymi wynikami finansowymi za ostatnie 12 miesięcy (kończąc na czerwcu 2020 r.) - przychody wyniosły 3,196 mld złotych (23% więcej niż w całym 2019 r.), zaś zysk po opodatkowaniu 487 mln złotych (24% więcej niż w 2019 r.).

Sytuacja finansowa Grupy Allegro na pierwszy rzut oka nie wygląda źle - spółka utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu przychodów i zarabia z każdym rokiem coraz więcej. Perspektywa zmienia się jednak diametralnie, gdy przypomnimy sobie na ile Allegro wycenia swoje akcje - zakładając, że cena emisyjna podczas IPO zostanie ustalona na maksymalnym poziomie 43 PLN, to kapitalizacja spółki wyniesie astronomiczne 44,23 mld złotych. Oznacza to, że Grupa Allegro tuż po wejściu na warszawski parkiet stanie się największą spółką, detronizując CD Projekt (39 mln PLN kapitalizacji). Co jednak znacznie istotniejsze z perspektywy przyszłego akcjonariusza, wycena na tym poziomie oznacza, że wskaźnik C/Z (ceny do zysku) wyniesie 90,82 lub aż 104,26 (jeśli weźmiemy pod uwagę porównywalny zysk netto na poziomie 424,2 mln PLN. Tak wysoki C/Z wskazuje na to, że spółka jest mocno przewartościowana, czyli mówiąc prościej - inwestorzy zgadzają się płacić za jej akcje więcej niż powinni.

W sektorze handlu detalicznego na GPW średni C/Z wynosi 9.5, zaś spółką z sektora posiadającą aktualnie najwyższy stosunek ceny do zysku jest LPP (C/Z: 73.3). Gdyby ktoś jednak upierał się przy tym, że Grupa Allegro jest bardziej serwisem internetowym niż spółką zajmującą się handlem detalicznym, to na tle sektora informatycznego na GPW (do którego zaliczane są również spółki gamingowe, znacznie zawyżające średni C/Z) również nie wypada „tanio” - C/Z sektora wynosi bowiem 20.2.

Jak natomiast wygląda wskaźnik C/Z Grupy Allegro w porównaniu do globalnych konkurentów? Światowy lider e-commerce, jakim jest Amazon, obecnie ma C/Z na jeszcze wyższym poziomie, oscylującym wokół 120. Znacznie „tańszy” jest operator chińskiego serwisu aukcyjnego AliExpress, czyli notowany na nowojorskiej giełdzie Alibaba Group - jego aktualny C/Z wynosi 43. Notowany na giełdzie Nasdaq eBay ma jeszcze niższy stosunek ceny do zysku: 7,75.

Czytaj także: Debiut Allegro na GPW - wiemy jak będzie wyglądało największe IPO w historii polskiej giełdy. Kiedy i jak zapisać się na akcje?

Jeden z najgłośniejszych i najbardziej oczekiwanych debiutów giełdowych tego roku jest już coraz bliżej. Po raz pierwszy poznaliśmy też konkretne liczby i realne plany, a nie tylko marketingowe przechwałki. Grupa Allegro we wtorek opublikowała skróconą wersję prospektu emisyjnego, jednocześnie ujawn.. Czytaj
Debiut Allegro na GPW - wiemy jak będzie wyglądało największe IPO w historii polskiej giełdy. Kiedy i jak zapisać się na akcje?

 

Ryzyko ma swoją cenę?

Nie da się ukryć, że pierwsza oferta publiczna Allegro wzbudziła ogromne emocje i masę komentarzy, zanim tak naprawdę poznaliśmy jej szczegóły. Nie brakuje komentarzy, że Allegro wykorzystuje ostatni dobry moment na debiut giełdowy - tuż po publikacji wyników finansowych za pierwszy kwartał, które zostały „podpompowane” przez mocny wzrost zainteresowania zakupami w internecie, spowodowany pandemicznymi ograniczeniami handlu i jednocześnie tuż przed wejściem do Polski głównego konkurenta i globalnego lidera w branży e-commerce, Amazona. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że jednym z głównych celów IPO Grupy Allegro jest spieniężenie części swoich udziałów przez właścicieli. Aż 85% akcji oferowanych w ramach pierwszej oferty publicznej (wycenianych na 6 847 950 294 PLN, przy założeniu ceny emisyjnej 43 PLN za sztukę) należy do trzech funduszy inwestycyjnych (Permira, Cinven oraz Mid Europa Partners), które w 2016 r. przejęły Grupę Allegro od Naspers Group za 3,25 mld dolarów. Stanowi to mniej niż jedną szóstą wszystkich akcji Grupy Allegro.

Mimo tego, że spółka na każdym kroku podkreśla swoją wysoką dynamikę wzrostu, która ma utrzymywać się w najbliższych latach, w prospekcie emisyjnym musiała opisać czynniki ryzyka, które nie powinny pozostać obojętnymi dla przyszłych akcjonariuszy Allegro. Mimo tego, że spółka chwali się swoją pozycją bezwzględnego lidera na polskim rynku, to zauważa, że sektor e-commerce jest bardzo dynamiczny i konkurencyjny. I nie jest to pusta sugestia, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że z nieoficjalnych informacji wynika, iż Amazon chce oficjalnie wejść do Polski jeszcze w tym roku, aby zdążyć na okres największych zakupów internetowych związanych z Black Friday i okresem świątecznym. Wówczas może okazać się, że polityka Allegro polegająca na systematycznym podwyższaniu prowizji dla sprzedających przestanie być skuteczna i spółka będzie musiała dostosować się do stawek amerykańskiego giganta, aby zachować konkurencyjność. Na koniec pierwszego kwartału serwis miał ponad 12,3 mln aktywnych użytkowników, zaś z usług platformy korzystało 117 tys. firm wystawiających na sprzedaż swoje produkty i usługi., co przełożyło się na średnią miesięczną liczbę transakcji przekraczającą 32 mln. Znaczna część klientów Allegro może zacząć korzystać z innego serwisu, jeśli tylko pojawi się konkurencja o odpowiednio dużej skali, a do takiej należy właśnie Amazon. Ekspansja amerykańskiego giganta e-commerce na polski rynek stawia również pod znakiem prognozy Grupy Allegro w kwestii dynamiki wzrostu - Amazon odbierze serwisowi sporą część tortu, który dotychczas należał w zasadzie wyłącznie do poznańskiego serwisu aukcyjnego. Stąd też zarzuty o to, że Allegro wchodzi na giełdę „w ostatniej chwili” trudno uznać za nieuzasadnione.

Grupa Allegro jako kolejny czynnik ryzyka podaje również swój wizerunek medialny, który kreuje siłę marki. Mimo tego, że marka Allegro jest bardzo rozpoznawalna, to nie przekłada się to na jej jednoznacznie pozytywny odbiór. Serwis jest krytykowany szczególnie za wysokie prowizje dla sprzedających. Po wejściu na giełdę spółka będzie jeszcze bardziej narażona na negatywne skutki, wynikające m.in. z przejściowych problemów wizerunkowych. Choć akurat informacje o podwyżkach prowizji mogą być przez akcjonariuszy przyjmowane z aprobatą.

Jako kolejny czynnik ryzyka Grupa Allegro podaje samą koniunkturę gospodarczą w Polsce, od której zależy jak chętnie   i ile będziemy wydawać podczas internetowych zakupów.

 

Debiut na pokrycie długów

Grupa Allegro nie ukrywa, że pieniądze pozyskane podczas IPO chce przeznaczyć na redukcję zadłużenia. Długi Allegro na koniec zeszłego roku wynosiły 6,3 mld złotych, zaś wartość aktywów spółki wyceniono na 14,3 mld złotych. Na koniec pierwszego półrocza 2020 r. wskaźnik zadłużenia netto do wyniku EBITDA wynosił 3.7, zaś spółka dzięki debiutowi giełdowemu i pozyskanym w ten sposób środkom chce zejść do poziomu 3.0 (zadłużenia do EBITDA), po to by poprawić swoją dźwignię netto.

Oprócz tego, Allegro nie przewiduje wypłaty dywidend, przynajmniej w najbliższych latach od debiutu. Warto wspomnieć również o programie motywacyjnym, który spółka przygotowała dla 2400 swoich pracowników, a który będzie kosztował akcjonariuszy 25,5 mln złotych - każdy zatrudniony w Allegro otrzyma za darmo jednorazowy pakiet akcji o wartości 10 tys. złotych.

 

Powyższy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną i nie ma na celu zachęcić lub zniechęcić kogokolwiek do wzięcia udziału w IPO Grupy Allegro. Każdy powinien samodzielnie podjąć decyzję o ewentualnym ulokowaniu kapitału w akcjach konkretnej spółki, czy to na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Jeżeli potrzebujesz pomocy edukacyjnej, zapraszam Cię do regularnego oglądania naszego Kursu Inwestowania w Akcje od Zera:

Czytaj także: Jak zainwestować w debiut na giełdzie? Na co zwrócić uwagę podczas IPO?

Jak wygląda debiut spółki na giełdzie z perspektywy inwestora indywidualnego? W jaki sposób możemy uzyskać informacje na temat IPO, no i jak wziąć w nim udział?   Inwestycja w debiut na giełdzie Jako inwestorzy indywidualni możemy zainwestować wyłącznie w debiuty spółek, które zdecydowały się na .. Czytaj
Jak zainwestować w debiut na giełdzie? Na co zwrócić uwagę podczas IPO?


Darek Dziduch

Project Manager portalu FXMAG, prowadzący programy "Kurs bitcoina od zera", czy satyryczno-edukacyjny "Spółki czy spod lady". Edukuje w zakresie kryptowalut, promuje inwestycje ESG i śledzi nadużycia na rynkach finansowych. Zainteresowania rynkowe łączy z wiedzą z zakresu psychologii inwestowania, którą przemyca do swoich tekstów i nagrań

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk