Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,03%
USD / PLN4,00+0,16%
CHF / PLN4,43+0,06%
GBP / PLN5,05+0,13%
EUR / USD1,08-0,12%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Dałeś się naciągnąć na debiut Ferrari?

Paweł Augustyn | 16:21 14 czerwiec 2018
Dałeś się naciągnąć na debiut Ferrari? | FXMAG INWESTOR
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

21 października 2015 producent luksusowych samochodów marki Ferrari zadebiutował na nowojorskim parkiecie. Zainteresowanie akcjami Ferrari było tak duże, że niektóre stacje telewizyjne w przeddzień IPO spekulowały na temat podniesienia ceny w ofercie publicznej w ostatnim momencie z ustalonych 52 dol. na przynajmniej 53 dol. Po prawie trzech latach od debiutu Ferrari na New York Stock Exchange odpowiadamy na pytanie  - Czy zarobiłbyś inwestując w Ferrari w dniu debiutu?

 

Łowcy Frajerów naganiają na Ferrari

Zanim przeanalizujemy historię spółki oraz jej wyniki finansowe nie sposób nie wspomnieć o tak zwanej nagonce na inwestycje w Ferrari jaka towarzyszyła debiutowi spółki w 2015r. w Polsce. Debiut spółki przypadł na okres prężnego działania call center'ów, później określonych mianem tak zwanych Łowców Frajerów. Na czym polegała praca Łowcy Frajerów? Osoba taka miała za zadanie obdzwaniać zakupioną bazę klientów oferując im otwarcie rachunku handlowego umożliwiającego inwestycje w kontrakty CFD. Zachętami do otwarcia takiego rachunku miała być nadarzająca się okazja do inwestycji w debiuty giełdowe znanych marek światowych, w tym także Ferrari. Skuszony do inwestycji klient najczęściej zostawał nieświadomie wprowadzany w błąd. Zamiast docelowo otrzymać przy debiucie akcje startującej spółki na jego rachunku pojawiały się kontrakty CFD oparte o wspomniane akcje. Kontrakt CFD to instrument pochodny, w którym nie jest się właścicielem zawartych w kontrakcie aktywów oraz dodatkowo wykorzystuje mechanizm dźwigni finansowej mogący spotęgować potencjalną stratę lub zysk.  Są to instrumenty finansowe wysokiego ryzyka, z których korzystać powinni jedynie profesjonalni inwestorzy. Niestety oferta była kierowana do ludzi, którzy bardzo często nie mieli podstawowej wiedzy na temat korzystania z takich instrumentów. Obietnica szybkiego zysku była na tyle duża, że mnóstwo ludzi skusiło się na skorzystanie z oferty. Jak można się domyślać wynik ich decyzji podjętej pod wpływem emocji okazał się katastrofą. Skala precedensu była na tyle duża, że całe zjawisko zostało opisane przez większość mediów w Polsce, a ludzi dzwoniących określono mianem Łowców Frajerów.

 

Samochody Ferrari

Reklama

Ferrari to super samochody należące do kategorii dóbr luksusowych. Marka chwali się, że na tle konkurencji samochody te wyróżniają się nieprzeciętną sportową sylwetką, silnikami o mocy ponad 500 koni mechanicznych oraz ... ceną. Ceny samochodów marki Ferrari zaczynają się od 150 tys. euro. Ekskluzywności dodaje limitowana liczba sztuk produkowanych rocznie samochodów, nieprzekraczająca 10.000 egzemplarzy (wykres nr 1). Sprawia to, że zainteresowanie wśród ludzi zamożnych marką Ferrari jest bardzo duże. Aktualnie Ferrari produkuje następujące modele supersamochodów:  488GTB, 488 Spider, 812 Superfast, GTC4Lusso, GTC4Lusso T, California T oraz limitowaną serię F12tdf i LaFerrari Aperta. Oprócz wspomnianych modeli firma z miasteczka Maranello produkuje samochody wyścigowe przeznaczone na tor Formuły.

 

wykres 1 liczba wyprodukowanych samochodow ferrari w latach 2011-2017

wykres 1 liczba wyprodukowanych samochodow ferrari w latach 2011-2017

Wykres 1. Liczba wyprodukowanych samochodów Ferrari w latach 2011-2017.


Luksusowy biznes Enzo Ferrari'ego

Nazwa firmy pochodzi od jej założyciela Enzo Ferrari, kierowcy rajdowego Alfy Romeo. W 1929r. Enzo Ferrari stworzył swój zespół rajdowy - Scuderia Ferrari w Modenie, a dziesięć lat później zakłada firmę o nazwie Auto Avio Costruzioni, która rozpoczyna konstruowanie samochodów sportowych. Ostatecznie nazwa firmy zostaje zmieniona na Ferrari S.p.A. W 1943r. siedziba firmy zostaje przeniesiona z Modeny do miejscowości Maranello, gdzie zostaje siedzibą po dzień dzisiejszy. W 1969r. grupa Fiat kupuje 50% udziałów w firmie Ferrari S.p.A., by w 1988r. zwiększyć swój procentowy udział do 90% po śmierci Enzo Ferrari. Pozostałe 10% zostaje w rękach syna Enzo Ferrari - Piero Ferrari.

Reklama

W dniu 19 października 2015r. dobiegł końca proces restrukturyzacji przedsiębiorstwa, którego celem było powołanie nowej spółki Ferrari N.V. Odtąd Ferrari N.V. stało się właścicielem 100% akcji Ferrari S.p.A. 2 dni później nowo powstała spółka debiutuje na nowojorskiej giełdzie New York Stock Exchange pod charakterystycznym symbolem RACE.

Rozwój rynku dóbr luksusowych na świecie

Zwiększające się zapotrzebowanie na dobra luksusowa na świecie w ostatnich latach sprzyjało rozwojowi Ferrari. Według raportu przygotowanego przez agencję Bain & Company (wykres 2) rynek dóbr luksusowych  urósł w 2017r. o 5% w stosunku do roku poprzedniego i został oszacowany na 1,2 tryliona euro. Nadal dominującą częścią tego rynku są samochody luksusowe, których sprzedaż w ostatnim roku wyniosła 489 miliardów euro(wzrost o 6% rok do roku). Rynkiem, który najbardziej rozwija się w tym segmencie są Chiny, natomiast największym konsumentem dóbr luksusowych na świecie pozostaje cały czas Ameryka (Północna oraz Południowa). Agencja szacuje, że w przeciągu najbliższych kilku lat rynek ten będzie dalej rozwijał się w tempie 4-5% rocznie, co może również pozytywnie wpłynąć na dalszy rozwój marki Ferrari.

 

wykres 2 rynek dobr luksusowych na swiecie w 2017. porownanie do 2016

wykres 2 rynek dobr luksusowych na swiecie w 2017. porownanie do 2016

Reklama

Wykres 2. Rynek dóbr luksusowych na świecie w 2017. Porównanie do 2016.

 

Ryzyko podjęte przez akcjonariuszy

Ferrari nastawione jest na wąską grupę odbiorców, co sprawia że model biznesowy przyjęty przez markę jest bardzo ryzykowny. Kierownictwo firmy stara się uświadamiać to swoim inwestorom, a kilku stronicowa część dotycząca ryzyka w każdym rocznym sprawozdaniu finansowym przypomina akcjonariuszom na jakie ryzyko narażone jest przedsiębiorstwo. Ponad 70% przychodów firmy( tabela nr 1) stanowi sprzedaż samochodów oraz części motoryzacyjnych. Czynników związanych z utrzymaniem stałego tempa sprzedaży samochodów jest wiele, rozpoczynając od zapotrzebowania kolekcjonerów i entuzjastów marki, a kończąc na konkurowaniu z pozostałymi luksusowymi markami, do których należą m.in. Lamborghini, wybrane modele Porsche czy Bentley. Przychody Ferrari w około 14% (tabela nr 1) zależą również od wpływów z udziałów w Formule 1 na co składają się sprzedaż pakietów sponsorskich, nagrody pieniężne oraz dofinansowanie udzielane przez Formułę 1. W związku ze zmianami właścicielskimi w F1 w ostatnich miesiącach wielkość tych przychodów pozostaje pod znakiem zapytania. Trzecim w kolejności źródłem przychodu firmy jest sprzedaż silników firmie Maserati. Umowy na dostarczenie określonej liczby silników podpisywane są na kilka lat. Warto jednak wziąć pod uwagę to, że produkcja tych silników przez Ferrari w perspektywie długoterminowej uzależniona jest od sprzedaży samochodów marki Maserati. Czynniki ryzyka wymieniane przez Ferrari są tak skrupulatnie, że firma również informuje inwestorów o fakcie, że obydwie fabryki samochodów znajdują się na obszarze narażonym na trzęsienia ziemi, co może wpłynąć na przestój w produkcji samochodów w momencie kataklizmu. W historii firmy zdarzyły się dni, kiedy firma musiała zostać zamknięta ze względu na utrudnienia spowodowane trzęsieniami ziemi w okolicy fabryk.

 

tabela 1 poszczegolne przychody netto Ferrari N.V. od 2015 do 2018. porownanie rok do roku

tabela 1 poszczegolne przychody netto Ferrari N.V. od 2015 do 2018. porownanie rok do roku

Reklama

Tabela 1. Poszczególne przychody netto Ferrari N.V. od 2015 do 2018. Porównanie rok do roku.

 

Wyniki finansowe Ferrari

Przyjęta strategia rozwoju Ferrari przekłada się na pozytywne wyniki finansowe, które z roku na rok są coraz lepsze(wykres nr 3 oraz tabela nr 1).Roczne przychody spółki wzrosły z 2mld euro w 2011 do 3,4mld euro, a rocznych zysk netto prawie się potroił na przestrzeni tych lat. Warto zauważyć, że ilość produkowanych rocznie samochodów nie wzrosła tak mocno. W 2011r. było to 7195 egzemplarzy, a w 2017r. 8398 egzemplarzy. Przyspieszona dynamika przyrostu z poszczególnych źródeł przychodu została zaprezentowana w tabeli nr 1.

 

wykres 3 przychody oraz zysk netto Ferrari w latach 2011-2017

wykres 3 przychody oraz zysk netto Ferrari w latach 2011-2017

Reklama

Wykres 3. Przychody oraz zysk netto Ferrari w latach 2011-2017.

 

Czy inwestując w dniu debiutu zarobiłbyś na akcjach Ferrari?

Nabywając akcje Ferrari N.V. w ofercie publicznej (IPO) i spieniężając je w dniu debiutu 21 października 2015r. na nowojorskiej giełdzie mogłeś zarobić nawet 17%. Akcje szybowały z początkowych 52 USD do ponad 61 USD. Jednak tylko w dniu debiutu. Jeżeli liczyłeś na więcej i zostawiłeś akcje w portfelu to w perspektywie kilku miesięcy mogłeś się nieźle rozczarować. Kurs z  maksymalnej ceny w dniu debiutu - 61 USD poszybował w dół do 31,66 USD w lutym 2016r. Jednak dobra koniunktura oraz bardzo dobre wyniki finansowe w dłuższej perspektywie przełożyły się na wzrost kursu akcji Ferrari. Cena w przeciągu niecałych 3 lat podskoczyła o ponad 150% z 52 dol. do ponad 130 dol.(wykres nr 4, czerwona linia). W tym samym czasie dla porównania akcję koncernu Porsche (czarna linia na wykresie nr 4) podskoczyły tylko o 48%, a indeks S&P 500 o 30%.

 

wykres 4 porownanie kursu akcji Ferrari Porsche i indeksu S&P500

wykres 4 porownanie kursu akcji Ferrari Porsche i indeksu S&P500


Wykres 4. Porównanie kursu akcji Ferrari(linia czerwona), Porsche(linia czarna), indeksu S&P 500(niebieska)

Reklama

 

Odpowiedź na postawione pytanie komplikuje się gdy zapytamy się czy dało się również zarobić inwestując w instrument pochodny CFD oparty o kurs akcji Ferrari. Jeżeli otworzyłeś pozycje długie (kontrakt CFD) w dniu debiutu to prawdopodobnie była to cena między 55-60 USD. Jeżeli zamknąłeś w ten sam dzień zlecenia to nie zarobiłeś nic, straciłeś albo nieznacznie zarobiłeś. Zakładam jednak, że założyłeś że potrzymasz ją dłużej. Jeżeli nie umiesz zarządzać ryzykiem to biorąc pod uwagę, że wiemy jak cena spadła w dół, a twoja pozycja była lewarowana 1:100, być może 1:500 straciłeś prawdopodobnie wszystkie zainwestowane pieniądze.

 

Czy wiesz że:

  1. Enzo Ferrari będąc pod wrażeniem umiejętności Włoskiego pilota Franceso Baracca podczas I wojny światowej wykorzystał emblemat, który znajdował się na kokpicie jego samolotu jako logo Ferrari. Jest to czarny rumak, stojący na dwóch tylnych nogach. We Włoszech jest uważany za symbol szczęścia.
  2. Ferrari jest trzecim co do popularności nazwiskiem we Włoszech. Posiada ten sam rdzeń co łacińskie słowo "ferrum"(żelazo) i włoskie "ferro". Stąd wzięło się oznaczenie pierwiastka Fe.
  3. 3 stycznia 2016r. Ferrari zostaje oficjalnie wydzielona z koncernu FCA(ang. Fiat Chrysler Automobiles). Dzięki takiemu zabiegowi kary dotyczące emisji dwutlenku węgla nakładane na koncern Fiata przez światowe organizacje nie dotykają producenta sportowych samochodów.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Paweł Augustyn

Paweł Augustyn

Współzałożyciel oraz redaktor magazynu FXMAG. Współtwórca projektu TradingDot. Wiceprezes zarządu InField Group oraz członek zarządu FXMAG. Absolwent Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie. Od 2007 r. aktywny inwestor na rynkach finansowych.


Reklama

Czytaj dalej