• Odbierz prezent
By był to dobty Czy Brexit sprawi, że brokerzy z UK nie będą mogli oferować swoich usług klientom w Polsce?

Z dniem 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (UK) opuściło Unię Europejską (UE). Zgodnie z umową zawartą pomiędzy UK a UE do 31 grudnia 2020 r. będzie trwał tzw. okres przejściowy („transition period”), w trakcie którego firmy inwestycyjne z UK będą mogły nadal świadczyć usługi swoim klientom z Unii na dotychczasowych zasadach.

Z punktu widzenia instytucji finansowych jedną z większych zalet funkcjonowania UE jest możliwość dostępu do wspólnego unijnego rynku. Szczególnie ważna jest możliwość oferowania usług finansowych klientom z innych krajów UE bez konieczności posiadania w tych krajach licencji na prowadzenie np. działalności maklerskiej. Do tej pory firma inwestycyjna z UK, która posiadała już licencję wydaną przez lokalnego brytyjskiego nadzorcę (Financial Conduct Authority „FCA”), mogła swobodnie oferować swoje usługi np. w Polsce po przejściu prostej procedury notyfikacyjnej, tzw. „paszportowania”. Możliwość ta była i jest na masową skalę wykorzystywana przez firmy inwestycyjne, które świadczą usługi maklerskie lub otwierają swoje oddziały w całej Unii.

W Polsce w Komisji Nadzoru Finansowego zarejestrowanych jest w ten sposób ponad 2000 firm inwestycyjnych z całej Unii, a z ich usług korzysta wielu polskich klientów. Znaczna część tych firm pochodzi właśnie z Londynu, który jest jednym z głównych europejskich centrów finansowych. Jednak z początkiem 2021 r., jeżeli kwestia ta nie zostanie w żaden sposób uregulowana w nowej umowie pomiędzy UK a UE, firmy z UK staną się formalnie firmami inwestycyjnymi z kraju trzeciego. Oznacza to, że utracą dostęp do unijnego rynku finansowego na dotychczasowych zasadach i tym samym też możliwość paszportowania swoich usług do Polski.

Co to w praktyce oznacza dla polskich klientów i dla brokerów? Niestety na ten moment nie do końca jeszcze wiadomo. Z pomocą w wyjaśnieniu tej kwestii niestety nie przychodzą nadzorcy. W swoim niedawnym komunikacie z dnia 18 sierpnia rodzimy KNF wskazuje jedynie, że klienci powinni oczekiwać od firm z UK, które świadczą na ich rzecz usługi, udzielenia szczegółowych informacji dotyczących skutków i praw klienta w związku z wyjściem UK z UE oraz konkretnych działań, takich jak przekazywanie klientom zrozumiałych i odpowiednich informacji odnośnie ryzyk związanych z Brexitem.

Artykuł jest dostępny dla czytelników magazynu FXMAG.

Chcesz uzyskać dostęp do artykułu?


Paweł Frańczak

Adwokat/ Managing Partner w PFLaw

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk