• Sklep
  • Odbierz prezent
Dino , market

Blisko 800 sklepów – tyle placówek należy obecnie do Dino Polska S.A. To jedna z najszybciej rosnących sieci handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. Aktualnie również najdroższa firma na świecie handlująca artykułami spożywczymi.

 

Pierwszy sklep Dino powstał w 1999 roku. Otworzył go Tomasz Biernacki, który dziś posiada 51 proc. akcji Dino Polska S.A.  W 2010 roku sieć marketów tej firmy liczyła 111 placówek handlowych, podczas gdy pod koniec grudnia 2017r. było ich już 775.

 

Rekordowy 2017 rok 

W 2017 roku spółka Dino Polska otworzyła rekordową liczbę sklepów w historii swojej działalności. Przybyło wówczas aż 147 nowych placówek.

- Rośniemy szybciej niż rynek – mówi Szymon Piduch, Prezes Zarządu Dino Polska S.A. - Sprzyja temu dobra sytuacja rynkowa, w tym wzrost konsumpcji i powrót inflacji. Ubiegły rok był dla nas rekordowy.  Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przekroczyliśmy liczbę otwarć nowych sklepów z 2016 r. Proces ich otwierania przyspieszył zwłaszcza czwartym kwartale 2017 roku. Dodatkowo sprzyja nam otoczenie makroekonomiczne i dobra koniunktura. Rosną dochody Polaków i wydatki konsumpcyjne, a nasz model supermarketów wychodzi naprzeciw potrzebom konsumenckim. W 2018 roku spodziewamy się kontynuacji pozytywnych trendów.

W ubiegłym roku całkowita powierzchnia sali sprzedaży przekroczyła 295 tys. metrów kwadratowych i była o 23,8 proc. większa niż rok wcześniej. Dynamicznie rośnie również liczba pracowników. Zatrudnienie w Grupie Dino wyniosło na koniec ubiegłego roku 12,9 tys. osób, podczas gdy w 2016 r. było to 10,6 tys.

 

Własne nieruchomości i dopracowany model biznesowy

Sklepy Dino oferują swoim klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych, w tym w większości produkty pod znanymi markami oraz produkty świeże. Kluczowe produkty sprzedawane są w cenach podobnych do cen obowiązujących w największych sieciach handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. W każdym markecie  Dino znajduje się stoisko mięsne z obsługą, na którym sprzedawane są mięsa i wędliny dostarczane są przez Agro-Rydzynę - zakład mięsny będący częścią Grupy Dino.

Sieć logistyczna Grupy Dino oparta jest na trzech centrach dystrybucyjnych: w Krotoszynie, Jastrowiu i Piotrkowie Trybunalskim. Jej zasięg geograficzny umożliwia dostawy świeżych produktów do wszystkich sklepów sieci Dino przez cały tydzień.

Fakt, że spółka jest właścicielem zdecydowanej większości gruntów i nieruchomości, w których zlokalizowane są jej sklepy, a także dobrze funkcjonujący model biznesowy,  łączący zalety formatu proximity (placówek zlokalizowanych „po sąsiedzku”), duży asortyment i konkurencyjne ceny oraz umiejętność szybkiej ekspansji sklepów, umożliwiły szybki rozwój sieci Dino na przestrzeni ostatnich lat.

- Zwłaszcza posiadanie gruntów i nieruchomości, gdzie zlokalizowane są nasze markety, daje nam większą elastyczność działania i umożliwia szybki rozwój – dodaje Szymon Piduch.   

Spółka stopniowo zwiększa także bank ziemi pod budowę nowych sklepów. Jednym ze strategicznych celów Dino Polska S.A. jest przekroczenie liczby 1200 placówek handlowych nie później niż do końca 2020 roku.

 

Wielki sukces giełdowy

W kwietniu 2017 roku Dino Polska S.A. zadebiutowała na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie i bardzo szybko stała się hitem inwestycyjnym.

W ciągu kilku miesięcy, od debiutu do marca 2018r. wartość jej akcji urosła o 117 proc. Zyskały one ogromną popularność wśród inwestorów, co spowodowało, że w krótkim czasie stała się ona najdroższą na świecie spółką FMCG. Przyczyniła się do tego konsekwentna realizacja strategii wzrostu, dynamiczny rozwój sieci sklepów, którego dynamika w ciągu trzech ostatnich lat wyniosła 21 proc. oraz wzrost sprzedaży w latach 2016/2017, który sięgnął 15,5 proc.

 

FXMAG akcje co dwa i pół dnia nowy sklep - dino polska rośnie w siłę dino polska akcje 1

Wykres 1: Notowania Dino Polska, D1
 

Zagrożenia na horyzoncie

Mimo tak dobrych  wyników Dino Polska S.A., na rynku pojawiło się kilka zagrożeń, które mogą nieco osłabić rozwój tej spółki. Należy do nich m.in. nasycenie sklepów, a także zakaz handlu w niedziele, który może spowodować spadek sprzedaży. Cały czas rośnie też konkurencja, wpływająca na dostępność atrakcyjnych lokalizacji pod nowe markety i wywierać presje na osiągane marże.

Analitycy Haitong Bank zakładają, że na koniec 2017 r. liczba zabezpieczonych lokalizacji przekroczyła 500. Ich zdaniem, przy obecnych zasobach gruntów i z potwierdzoną zdolnością do otwierania kolejnych sklepów, Dino powinno być w stanie osiągnąć wynik 1300 placówek na koniec 2020 roku.

Mimo to, Dino planuje utrzymać wysokie tempo wzrostu i w dłuższej perspektywie posiadać nawet 2700 sklepów, czyli podobną ilość co Biedronka. Spółka zakłada otwieranie sklepów przede wszystkim na obszarach, gdzie nie ma zbyt wielu nowoczesnych marketów. Atrakcyjne są dla niej również te lokalizacje, w pobliżu których już funkcjonują placówki Dino. Strategia spółki zakłada bowiem zwiększenie gęstości swoich sklepów. Ten fakt również może prowadzić do spadku sprzedaży ze względu na tzw. kanibalizację sprzedaży czyli konkurowanie o tych samych klientów. 

 

Czy wiesz, że…

  • Od 2011 roku sieć sklepów Dino urosła blisko pięciokrotnie - do 775 sklepów, a wskaźnik jej rocznych przychodów zwiększył się o prawie 33 proc., co czyni ją najszybciej rozwijającą się siecią detaliczną w Polsce.
  • Udział sklepów młodszych niż 3 lata w całej sieci Dino to obecnie około 50 proc. 
  • 70 zł - na tyle Haitong Bank wycenia jedną akcję Dino Polska S.A., zalecając ich sprzedaż.

Katarzyna Wiązowska

Redaktorka portalu FXMAG.

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk