Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,30-0,21%
USD / PLN3,98-0,29%
CHF / PLN4,42-0,26%
GBP / PLN5,03-0,13%
EUR / USD1,08+0,07%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Chatboty – praktyczne zastosowanie AI nadające kurs współczesnym biznesom. Czym są i jaką rolę w Twojej firmie mogą pełnić chatboty?

Marta Wierzbicka | 10:35 27 kwiecień 2021
Chatboty – praktyczne zastosowanie AI nadające kurs współczesnym biznesom. Czym są i jaką rolę w Twojej firmie mogą pełnić chatboty? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sztuczna inteligencja skutecznie reorganizuje sposób, w jaki współczesne firmy komunikują się ze swoimi klientami. Ma ona kluczowe znaczenie dla procesów automatycznego uczenia się i elastycznej interpretacji zautomatyzowanej komunikacji biznesowej, a także pozwala pogłębiać doświadczenia klienta. Jak wskazuje IBM, do 2020 roku aż 85% interakcji obsłużonych było przez wirtualnych asystentów. Według Statisty z kolei aż 45% ludzi preferuje chatboty jako podstawowy kanał kontaktu z markami. Wszystko wskazuje więc na to, że spełnią się prognozy Global Market Insights i całkowita wielkość rynku chatbotów na całym świecie do 2024 roku wyniesie ponad 1,3 miliarda dolarów.

Czym są chatboty?

Chatbot to oprogramowanie dla marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta, wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) oraz uczenie maszynowe (ML), symulujące naturalną rozmowę z użytkownikiem. To narzędzie, które umożliwia inteligentną automatyzację, czyli digitalizację powtarzalnych, żmudnych procesów wykonywanych dotychczas przez pracowników.

Jak działa ono w praktyce? Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe umożliwiają sprawne monitorowanie i analizę danych oraz personalizację kontaktów. Technologia NLP pozwala z kolei na zrozumienie, analizę i udzielenie odpowiedzi na pytania użytkownika.

Stały rozwój AI oraz ML sprawia, że możliwości botów wkraczają w obszary zarezerwowane dotąd wyłącznie dla specjalistów. Te jednostronne, przewidujące systemy komunikacji oferują nowe możliwości w zakresie spójnego współdziałania kanałów sprzedaży online i offline oraz bliższego kontaktu z klientami. Sprawia to, że inwestowanie w ich rozwój staje się dziś bardziej opłacalne, niż zatrudnienie większej liczby pracowników do obsługi klienta.

Chatbot niejedno ma imię

Reklama

Inteligentni asystenci, wirtualni doradcy, lub po prostu boty. Niezależnie od tego, jak je nazwiemy,

rodzaje prowadzonych przez nie interakcji zasadniczo podzielić możemy na 3 kategorie:

  • konwersacyjne - w sposób najbardziej dokładny imitujące rozmowę z prawdziwym człowiekiem,
  • scenariuszowe - składające się ze sztywno ustalonych pytań, w stylu formularzy,
  • mieszane - łączące podejście konwersacyjne i scenariuszowe.

Każdy z modeli oferuje szerokie możliwości, sprawiając, że chatboty zyskują coraz większą popularność wśród kolejnych branż i firm z całego świata, niezależnie od ich wielkości.

Jakie role mogą pełnić w Twojej firmie?

  • Informacyjne – funkcjonujące jako FAQ czy bazy wiedzy, będące kopalnią informacji, jakimi firma chce się podzielić ze swoimi klientami.
  • Transakcyjne – najczęściej wykorzystywane przez firmy działające w obszarze e-commerce. Ich rolą jest asystowanie podczas zakupów oraz wsparcie klientów w całym procesie zakupowym.
  • Rezerwacyjne – popularne zwłaszcza przez branży turystycznej i rozrywkowej. Dzięki integracji z wykorzystywanymi przez firmy zewnętrznymi systemami jak np. systemy rezerwacyjne czy bazy danych usprawniają obsługę klienta oraz procesy zakupowe.
  • Wspierające call center – voiceboty traktowane jako pracownicy infolinii pozwalają odciążyć konsultantów w części zadań, tak, aby mogli się oni skupić wyłącznie na rozwiązywaniu najważniejszych i najtrudniejszych zgłoszeń.
  • Rekrutacyjne - wykorzystywane jako wsparcie działów HR, a ich rolą jest ułatwienie procesu rekrutacji poprzez przyjmowanie dokumentów aplikacyjnych czy przeprowadzanie wstępnych wywiadów.
  • Marketingowe – wspierające prowadzenie konkursów, działania promocyjne lub po prostu umilają czas klientom poprzez gry i zabawy. Pracują na wizerunek marki, a także pomagają poprawić jej relacje z klientami.

Zautomatyzuj swoje procesy i pomóż ludziom lepiej wykonywać ich pracę

Zastanawiasz się po co Ci ten chatbot i czy to na pewno jest dla Ciebie? Boty mogą wesprzeć rozwój Twojego przedsiębiorstwa w naprawdę wielu obszarach.

  • Optymalizacja procesów biznesowych - automatyzacja powtarzalnej pracy i obniżenie kosztów operacyjnych.
  • Poprawa jakości obsługi klienta – chatboty dostępne są dla Twoich klientów w trybie 24/7/365.
  • Zwiększenie satysfakcji pracowników - odciążenie pracowników z żmudnych, nierozwijających czynności i powierzenie ich wykonania maszynom.
  • Obniżenie kosztów pracy – boty, w ujęciu długofalowym są tańsze w utrzymaniu niż wykwalifikowani pracownicy. Dzięki ich wykorzystaniu można obniżyć liczbę zatrudnianych osób, a tym samym pieniędzy przeznaczanych na wynagrodzenia.
  • Poprawa wizerunku firmy oraz łatwiejsze budowanie relacji z klientami.

Innowacje w Euvic

W Euvic, oprócz realizacji projektów z zakresu Software Development, IT Infrastructure, Body & Team Leasing, czy Digital aktywnie wspieramy i przyczyniamy się także do rozwoju innowacji. Nowe technologie i trendy rynkowe związane z biznesem nieustannie nas inspirują, zachęcając do realizacji kolejnych niekonwencjonalnych inicjatyw biznesowych, wśród nich również projektów takich jak chatboty.

Cyfryzacja i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, choć bardzo kuszące, wcale nie są takie łatwe. Zaawansowane produkty cyfrowe wymagają sprawdzonych technologii, profesjonalnego wsparcia biznesowego oraz przede wszystkim zaangażowania w ich rozwój. Na wszystko to i wiele innych korzyści możesz liczyć powierzając nam realizację swoich pomysłów.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Marta Wierzbicka

Marta Wierzbicka

Od sześciu lat związana z branżą IT. Teoretyk i praktyk marketingu, pasjonatka nowych technologii. Obecnie swą wiedzą wspiera rozwój Euvic, wiodącego dostawcy usług IT w Polsce.


Reklama

Czytaj dalej