Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,00%
USD / PLN4,00+0,12%
CHF / PLN4,43+0,06%
GBP / PLN5,05+0,14%
EUR / USD1,08-0,12%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,60+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 234,24+0,06%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wymienione wcześniej czynniki – spadek popytu i podaży w wyniku pandemii, silne odbicie aktywności gospodarczej i zaburzenia w globalnych łańcuchach dostaw na skutek rosyjskiej agresji i chińskiej polityki wyniosły latem’22 marże paliwowe (cracki) na historyczne szczyty – 49 USD/b w przypadku benzyny i 63 USD/b dla diesla. Benzynom pomagał wydatnie silny sezonowy popyt. Dieslowi - wysokie zapotrzebowanie na całą pulę średnich destylatów, wśród których drugim najważniejszym produktem jest paliwo lotnicze. Marże w przypadku benzyn powróciły już do historycznych średnich.

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 1

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 1

 

 

Reklama

 

Na wysoką rentowność produkcji firmy odpowiedziały zwiększeniem wykorzystania mocy rafineryjnych i odkładaniem niekrytycznych remontów i przeglądów instalacji. Przestoje produkcyjne w 2022 były wyraźnie niższe niż średnio w poprzednich 5 latach.

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 2

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 2

 

We wrześniu’22 silnie wzrósł eksport diesla z Chin (patrz Wykres 3.). Łączone jest to z jednej strony z perspektywą otwarcia gospodarki, a więc zakończeniem bądź poluzowaniem polityki „zero COVID”, a z drugiej strony może być tłumaczone chęcią skorzystania przez rafinerie z bardzo wysokich marż paliwowych na dieslu (patrz Wykres 10.). W scenariuszu utrzymania się takiego podejścia po stronie komunistycznych władz również w kolejnych miesiącach i dalszego zwiększania eksportu paliw może to sprowadzać marże paliwowe w dół, a jednocześnie zwiększać popyt na ropę naftową, gdyż rafinerie chińskie pracowały w 1h22 na relatywnie niskich poziomach wykorzystania mocy – ok. 70%

Reklama

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 3

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 3

 

 

W 2023 światowy popyt na paliwa ma być nadal silny. Wzrosty konsumpcji notować mają LPG i paliwo lotnicze, ale w przypadku diesla i benzyny spodziewany jest już jej lekki spadek. IEA oczekuje napiętego globalnego rynku diesla z uwagi na dużą konkurencję o nierosyjskie dostawy do państw G7, UE i Australii. Przewiduje również nadwyżkę popytu nad podażą na poziomie ok. 0,8 mln b/d.

 

Reklama

EIA spodziewa się wzrostu globalnego popytu na ropę naftową w 2023 o 1 mln b/d. Oczekiwane spadki konsumpcji w Europie (-0,17 mln b/d) i Japonii (-0,07 mln b/d) z dużą nawiązką zostaną skompensowane wzrostem zużycia w Chinach, Indiach i pozostałych krajach azjatyckich (łącznie +1,13 mln b/d). Jednocześnie EIA prognozuje, że zwiększenie wydobycia, głównie w USA, przewyższy wzrost konsumpcji o 0,2 mln b/d. Warto odnotować również prognozę OPEC, zakładającą znacznie większy wzrost konsumpcji ropy w 2023 (+2,2 mln b/d).

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 4

Ceny ropy naftowej, perspektywy 2023: napięty bilans na rynku diesla oraz wzrost globalnego popytu - 4

 

 

W dalszej części 2023 marże paliwowe powinny powrócić do niższych, historycznych poziomów głównie ze względu na osłabienie popytu i dodatkowe moce w rafinacji ropy.

Reklama

 

W Unii Europejskiej głównym wyzwaniem może być napięty bilans na rynku diesla. Po pierwsze ze względu na wysoką konsumpcję tego paliwa, a po drugie konieczność znalezienia dużych, alternatywnych wobec Rosji źródeł dostaw. Wysokie ceny w krótkim okresie wspierać mogą również podwyższone koszty transportu oraz wciąż niskie zapasy paliwa. W kierunku stopniowych spadków cen w trakcie roku może działać niższy popyt w sezonie letnim, powrót marż paliwowych do niższych poziomów oraz powolna stabilizacja globalnych łańcuchów dostaw paliw. Presja na ceny benzyny powinna być mniejsza niż w przypadku diesla. Ze względu na dobre zaopatrzenie UE w to paliwo, ceny powinny być zależne głównie od czynników lokalnych, w tym sezonowych zmian popytu (większy popyt latem) i podaży.

 

 

 

Reklama

 

 


***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Monitoring Branżowy - Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama

Czytaj dalej