• Sklep
  • Odbierz prezent
CCC, akcje, sprzedaż internetowa, sklep, e-commerce

Dwa razy większa sprzedaż, sieć handlowa nawet w 40 krajach oraz wzrost marży EBITDA do poziomu wiodących grup w branży – to plany spółki CCC na najbliższe pięć lat. W ciągu ostatniego roku zwiększyła ona swoje przychody o 32 %. Niezbyt udany okazał się jednak początek 2018 roku.

 

Tylko w 2017 roku spółka CCC, należąca do największych detalicznych spółek obuwniczych i jeden z największych producentów obuwia w Europie, otworzyła 63 nowe sklepy, których powierzchnia sklepowa wyniosła 536 tys. m2 (wzrost o 17%). Między innymi dzięki temu przychody firmy znacznie przekroczyły 4 mld złotych. To około 24 % więcej w kanałach offline oraz plus 111 % w kanale online. To spowodowało, że grupa CCC, w 2017 roku odnotowała zysk EBITDA w wysokości 501,5 mln zł (wzrost o 12,4 %) i zysk netto na poziomie 302,3 mln zł.

 

Wejście na nowe rynki i większa sprzedaż internetowa

- W 2017 roku zwiększyliśmy przychody o prawie jedną trzecią w stosunku do poprzedniego roku -  mówi Dariusz Miłek, prezes CCC.  - Ten wynik jest dla nas potwierdzeniem prawidłowo realizowanej strategii biznesowej. Udział kanału internetowego wzrósł z 9 do 15%. Weszliśmy także na nowe rynki offline (Mołdawia) i online (Szwecja), podpisaliśmy umowę franczyzową na Bliski Wschód i na przejęcie sklepów w Rumunii. W tym roku kontynuujemy naszą strategię rozwojową. Chcemy rozwinąć sprzedaż w kolejnych krajach, pracujemy nad własnym kanałem e-commerce oraz dalszymi otwarciami sklepów w nowych konceptach zarówno CCC jak i eobuwie.pl. Obecny rok ma być co najmniej tak intensywny jak poprzedni.

W 2018 roku CCC chce zwiększyć powierzchnię sklepów o co najmniej  110 tys. m kw, z czego około 43 %. otwarte zostanie w Polsce, a reszta za granicą. Na ten cel spółka zamierza wydać minimum 150 mln zł. Natomiast w 2019 roku grupa planuje otworzyć dodatkowe 100 tys. m kw. powierzchni.

W planach spółki jest wejście na co najmniej trzy nowe rynki sprzedaży oraz umocnienie pozycji lidera branży obuwniczej na rynku CEE. W połowie roku  ma ruszyć sprzedaż internetowa CCC z opcją reserve&collect, a w ciągu roku grupa planuje otworzyć co najmniej 6 sklepów typu multichannel eobuwie.pl.

 

Obuwie CCC nawet w 40 krajach

Według zarządu CCC, w perspektywie pięciu lat grupa chce być niekwestionowanym liderem w regionie Europy Środkowej i zbudować pozycję na innych wybranych rynkach w Europie i poza nią.

 - Naszym celem jest obecność łącznie w około 35-40 krajach w perspektywie 5 lat zarówno offline, jak i online, w modelu sklepów własnych i franczyzowych – twierdzi Karol Półtorak, wiceprezes CCC. - Chcemy pozostać producentem obuwia i specjalizować się w sprzedaży pod własnymi markami i we własnych sklepach. Zależy nam na obecności w różnych segmentach rynku. Planujemy m.in. wzrost sprzedaży kolekcji sportowej.

W dalszym ciągu spółka zamierza powiększać swoją przewagę w obszarze sprzedaży internetowej. Służyć będzie temu między innymi rozbudowa potencjału logistycznego, w tym centralnego magazynu eobuwie.pl.

- Cały czas będziemy stawiać na rozwój innowacyjności, między innymi poprzez kontynuację digitalnej transformacji, rozpoczętej w ubiegłym roku - twierdzi Marcin Czyczerski, wiceprezes CCC. - Będąc liderem rynku Europy Środkowo-Wschodniej, chcemy wyznaczać kierunki rozwoju branży.

 

Ponad połowa sklepów za granicą

Łączna powierzchnia salonów sprzedaży w kraju i za granicą po 2017 roku wyniosła 536 tys. mkw. Najbardziej dynamiczną ekspansję spółka prowadziła w Rosji, gdzie powierzchnia handlowa w ciągu całego roku wzrosła aż o 120%. Pod koniec ubiegłego roku sieć sprzedaży grupy CCC składała się z 925 salonów, w tym 477 za granicą. Firma jest obecna łącznie w 19 krajach (17 offline i 11 online). Zatrudnia około 13 tysięcy pracowników.

Przychody grupy CCC w 2017 roku wzrosły do 4,194 mld zł z 3,185 mld zł rok wcześniej. Według zarządu przedsiębiorstwa, jego celem jest podwojenie sprzedaży w okresie pięciu lat.

- Tempo dojścia do tego celu może być nawet szybsze – uważa Dariusz Miłek. – Jest szansa, że uda się podwoić obroty firmy nawet w trzy lata. Wiele wskazuje na to, że będzie to możliwe.

Celem grupy jest też wzrost EBITDA do poziomu wiodących grup w branży.

 -To tylko kilka punktów procentowych więcej – uważa Marcin Czyczerski. - Jest ku temu potencjał.

Rentowność EBITDA grupy sięgnęła w 2017 roku 12 proc. wobec 14 proc. w 2016 roku.

 

Słaby początek roku, niskie ceny akcji

Choć plany spółki są dość ambitne, ma ona za sobą nie najlepszy początek roku. Przychody za okres styczeń - marzec wyniosły 692,7 mln zł i były niższe od osiągniętych w analogicznym okresie roku 2017 o 3,8 %. Wyniki były najgorsze w marcu, kiedy to skonsolidowane przychody firmy wyniosły 254,9 mln zł, co oznacza spadek o 19,3 %. w stosunku do marca 2017. Natomiast przychody ze sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych sieci CCC za marzec 2018 r. wyniosły 181 mln zł i były niższe od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego o 28,5 %. Według zarządu spółki było to spowodowane  niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

- Jesteśmy firmą, na którą duży wpływ ma pogoda, ale w tej branży wszystko jest do odrobienia – uważa  Dariusz Miłek. – W 2013 roku, gdy marzec był jeszcze gorszy, udało się odrobić straty w kolejnych miesiącach.

Zmiany te miały odbicie w cenach akcji spółki. Od początku roku widoczny jest ich spadek.

  FXMAG akcje ccc – ambitne plany,  niezbyt udany początek roku ccc akcje e-commerce sprzedaż internetowa sprzedaż detaliczna 1

Wykres 1. Notowania akcji CCC - styczeń-marzec 2018 r.

 

Wzrosły natomiast przychody w kanale internetowym. Od stycznia do marca wyniosły 168,2 mln zł i były wyższe o 51,8 %. w stosunku do roku 2017. W samym marcu wyniosły 65,2 mln zł i były wyższe od osiągniętych w analogicznym okresie ubiegłego roku o 42 proc.

Według zarządu cała grupa CCC ma zakończyć rok 2018 wzrostem przychodów do ponad 5 mld złotych, z czego jedna piąta ma pochodzić ze sprzedaży internetowej. Z kolei celem do 2020 roku jest co najmniej 30 proc. sprzedaży online.

 

Najlepsze prognozy na 2019 rok

CCC stawia też na innowacyjność. Realizuje łącznie ponad 50 projektów IT (m.in. system ERP, CRM, systemy predyktywne, systemy logistyczne, platforma e-commerce). Realizowane projekty mają pomóc w poprawie marż i sprzedaży, obniżeniu stanu zapasów, czy redukcji kosztów operacyjnych. W latach 2018-2019 w rozwój e-commerce (logistyka + systemy) grupa zainwestuje co najmniej 100 mln zł.

- Za pięć lat będziemy w pełni multikanałową firmą, po głębokiej cyfrowej transformacji  - uważa Marcin Czyczerski. - Długofalowo przełoży się to nie tylko na wzrost rentowności spółki, ale również na zarządzanie kapitałem obrotowym. Pierwsze efekty pojawią się już w tym roku, ale w dużej części będą widoczne w 2019 roku.

Zarząd CCC liczy, że szczególnie udany będzie dla spółki dopiero przyszły rok.

 - Wierzymy, że będzie on przełomowy, historycznie najlepszy dla nas, o ile nic się nie wydarzy np. z kursem dolara – mówi Dariusz Miłek.

 

Czy wiesz, że…

  • CCC stawia coraz większe sklepy. Największe są w Niemczech i Rosji - średnio grubo powyżej 700 mkw każdy. Te w Polsce są średnio o jedną trzecią mniejsze od niemieckich, ale dają przeciętnie o 36 proc. wyższe przychody.
  • Średnia powierzchnia sklepu sieci CCC wynosi 583 mkw  
  • Przychód w przeliczeniu na metr kwadratowy w 2017 roku wyniósł 6,84 tys. zł

Katarzyna Wiązowska

Redaktorka portalu FXMAG.

Przejdź do artykułów autora
Zamknij

Koszyk