• Odbierz prezent
Artykuły rolno-spożywcze (11,2% eksportu ogółem): żywność ponownie hitem eksportowym
fot. pexels.com

W 1q22 eksport sektora ponownie przyspieszył, szczególnie w przypadku branży mięsnej i mleczarskiej. Dynamika roczna wyniosła 17,5% wobec 14,9% w 4q21. W dużej mierze wynikało to ze znaczących wzrostów cen surowców rolnych i produktów żywnościowych.

W 2q22 prawdopodobnie nastąpił dalszy wzrost rocznej dynamiki eksportu. Przyczyniła się do tego kontynuacja wzrostów cen, dodatkowo napędzona efektami wojny w Ukrainie. Branży sprzyjało też wycofywanie obostrzeń w HoReCa w krajach europejskich.

Artykuły rolno-spożywcze (11,2% eksportu ogółem): żywność ponownie hitem eksportowym - 1

W kolejnych kwartałach możliwe jest utrzymanie wysokiej wartości sprzedaży zagranicznej, choć może słabnąć wsparcie ze strony wzrostu cen - na globalnych rynkach niektórych surowców rolnych ceny przestały wzrastać (np. zauważalny spadek cen pszenicy na przełomie 2q22 i 3q22). Wspierająco działa ograniczona podaż z niektórych rynków (w tym Ukrainy) oraz konkurencyjne ceny towarów z Polski.

Artykuły rolno-spożywcze (11,2% eksportu ogółem): żywność ponownie hitem eksportowym - 2

Z kolei ryzykiem dla takiego scenariusza są ewentualne ograniczenia podażowe w kraju (susza), a w przypadku części droższych produktów pogorszenie nastrojów konsumentów.

Artykuły rolno-spożywcze (11,2% eksportu ogółem): żywność ponownie hitem eksportowym - 3

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu Kwartalnik Eksportera. W cieniu wojny, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. Autora możesz obserwować na LINKEDIN FACEBOOK TWITTER

Przejdź do artykułów autora
Artykuły, które powinny Cię zaciekawić..
Zamknij

Koszyk