Sprzedaż detaliczna w Polsce w listopadzie przebiła oczekiwania. Jej dynamika rok do roku jest znacznie większa, niż w USA.
Sprzedaż detaliczna w Polsce urosła w listopadzie 18,4% wobec 18,3% w październiku, a oczekiwano 16,9% - poinformował GUS. W cenach stałych sprzedaż urosła o 1,6% r/r, ale spadła o -0,3% m/m.
Sprzedaż detaliczna wzrosła w listopadzie o 1,6%, powyżej prognoz rynkowych. GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa (-14,4%) oraz RTV&AGD (-7,6%). Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki - kolejno o 18,9% i 6,1%. pic.twitter.com/rxvnTOQ9ni
— Polski Instytut Ekonomiczny (@PIE_NET_PL) December 21, 2022
Po wczorajszych dobrych danych z polskiego przemysłu dziś kolejna porcja pozytywnych zaskoczeń. Sprzedaż detaliczna wzrosła o solidne 1,6% r/r, przy oczekiwaniach nieznacznie powyżej zera. Budowlanka też zaskoczyła in plus (4% r/r, oczekiwania -1,6%).
— Analizy Pekao (@Pekao_Analizy) December 21, 2022
Co ciekawe, dynamika sprzedaży detalicznej w Polsce jest znacznie pokaźniejsza, niż w USA. Można wręcz uznać, że w Polsce szaleje konsumpcjonizm, mimo wysokiej inflacji. Przypomnijmy bowiem, że w USA w listopadzie sprzedaż detaliczna spadła zaskakująco o 0,6% m/m po mocnym wzroście w październiku o 1,3% m/m, a rok do roku urosła o 6,5% - coż to za wynik na tle polskiego +18,4%?
Zobacz również: Wynagrodzenia pobiły rekord wszech czasów, tyle jeszcze nigdy nie zarabialiśmy! Jest jednak jeden problem
Rośnie sprzedaż odzieży, spada na łeb sprzedaż paliw
Gdy zagłębimy się w strukturę sprzedaży, to widać, że w listopadzie rosła sprzedaż w trzech kategoriach: odzież (+18,9% r/r), meble i RTV/AGD (+4,5% m/m) oraz książki (+7,4% m/m). W pierwszym przypadku wpływ miała zapewne pogoda, w drugim – mundial w Katarze, a w trzecim – wcześniejsze, niż zazwyczaj, rozpoczęcie sezonu zakupów prezentów gwiazdkowych.
Widać również redukcję zakupów dóbr podstawowych. Sprzedaż żywności i napojów bezalkoholowych realnie obniżyła się o 3,5% m/m, paliw o 4,2% m/m. W ujęciu rok do roku sprzedaż paliw spadła aż o 14,4%.
Sprzedaż detaliczna wzrosła w XI o 1,6%r/r w listopadzie (konsensus: +0,3%; ING: +1,5%). Inflacja „wgryza się” w realne dochody do dyspozycji, a konsumenci ostrożnie podchodzą do wydatków innych niż dobra pierwszej potrzeby, ale w 4kw22 dynamika konsumpcji utrzymała się dodatnia. pic.twitter.com/plkAPzuEFJ
— ING Economics Poland (@ING_EconomicsPL) December 21, 2022
Eksperci przypominają, że wolumeny sprzedaży r/r podbijają uchodźcy z Ukrainy, których po 24 lutego przyjechało do Polski około 2 mln.
Zdaniem niektórych ekonomistów, w I kwartale 2023 r. należy spodziewać się słabszych wyników sprzedaży detalicznej. Taką opinię wyraża m.in. analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sergiej Druchyn. „Badanie koniunktury wskazuje, że konsumenci historycznie najsłabiej oceniają perspektywy dla swojej sytuacji finansowej. Także płace realne w przyszłym roku będą spadać, co przyczyni się do słabych wyników konsumpcji” – stwierdza Druchyn.