Reklama
WIG82 560,21+1,23%
WIG202 431,91+1,55%
EUR / PLN4,31-0,09%
USD / PLN3,99+0,07%
CHF / PLN4,42+0,36%
GBP / PLN5,04+0,14%
EUR / USD1,08-0,17%
DAX18 506,20+0,16%
FT-SE7 973,02+0,52%
CAC 408 216,00+0,14%
DJI39 725,11-0,09%
S&P 5005 253,04+0,09%
ROPA BRENT86,64+1,10%
ROPA WTI82,04+0,39%
ZŁOTO2 213,01+0,97%
SREBRO24,86+1,18%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Zaskakujące dane o sprzedaży detalicznej w Polsce za listopad 2022. Konsumpcja kwitnie u nas bardziej, niż w USA!

Piotr Rosik | 13:04 21 grudzień 2022
Zaskakujące dane o sprzedaży detalicznej w Polsce za listopad 2022. Konsumpcja kwitnie u nas bardziej, niż w USA! | FXMAG INWESTOR
freepik.com / Zaskakujące dane o sprzedaży detalicznej w Polsce za listopad 2022. Konsumpcja kwitnie u nas bardziej, niż w USA!
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprzedaż detaliczna w Polsce w listopadzie przebiła oczekiwania. Jej dynamika rok do roku jest znacznie większa, niż w USA.

Sprzedaż detaliczna w Polsce urosła w listopadzie 18,4% wobec 18,3% w październiku, a oczekiwano 16,9% - poinformował GUS. W cenach stałych sprzedaż urosła o 1,6% r/r, ale spadła o -0,3% m/m.

 

Reklama

 

Co ciekawe, dynamika sprzedaży detalicznej w Polsce jest znacznie pokaźniejsza, niż w USA. Można wręcz uznać, że w Polsce szaleje konsumpcjonizm, mimo wysokiej inflacji. Przypomnijmy bowiem, że w USA w listopadzie sprzedaż detaliczna spadła zaskakująco o 0,6% m/m po mocnym wzroście w październiku o 1,3% m/m, a rok do roku urosła o 6,5% - coż to za wynik na tle polskiego +18,4%?

Zobacz również: Wynagrodzenia pobiły rekord wszech czasów, tyle jeszcze nigdy nie zarabialiśmy! Jest jednak jeden problem

Reklama

 

 

Rośnie sprzedaż odzieży, spada na łeb sprzedaż paliw

Gdy zagłębimy się w strukturę sprzedaży, to widać, że w listopadzie rosła sprzedaż w trzech kategoriach: odzież (+18,9% r/r), meble i RTV/AGD (+4,5% m/m) oraz książki (+7,4% m/m). W pierwszym przypadku wpływ miała zapewne pogoda, w drugim – mundial w Katarze, a w trzecim – wcześniejsze, niż zazwyczaj, rozpoczęcie sezonu zakupów prezentów gwiazdkowych.

Widać również redukcję zakupów dóbr podstawowych. Sprzedaż żywności i napojów bezalkoholowych realnie obniżyła się o 3,5% m/m, paliw o 4,2% m/m. W ujęciu rok do roku sprzedaż paliw spadła aż o 14,4%.

Reklama

 

 

Eksperci przypominają, że wolumeny sprzedaży r/r podbijają uchodźcy z Ukrainy, których po 24 lutego przyjechało do Polski około 2 mln.

Reklama

Zdaniem niektórych ekonomistów, w I kwartale 2023 r. należy spodziewać się słabszych wyników sprzedaży detalicznej. Taką opinię wyraża m.in. analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sergiej Druchyn. „Badanie koniunktury wskazuje, że konsumenci historycznie najsłabiej oceniają perspektywy dla swojej sytuacji finansowej. Także płace realne w przyszłym roku będą spadać, co przyczyni się do słabych wyników konsumpcji” – stwierdza Druchyn.

Zobacz również: Prognozy dla giełd i akcji na 2023 – pachnie hossą. FXMAG zapytał analityków

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Piotr Rosik

Piotr Rosik

Zastępca redaktora naczelnego portalu FXMAG. Publicysta m.in. portalu Obserwator Finansowy. Wcześniej był m.in. wicenaczelnym portalu Strefa Inwestorów (2017-2022), redaktorem naczelnym dwutygodnika „Pieniądze&Inwestycje” (2014-16), dziennikarzem w "Gazecie Giełdy Parkiet" oraz "Rzeczpospolitej" i "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Obserwuj autoraTwitter


Reklama

Czytaj dalej