Reklama
WIG82 745,58+1,45%
WIG202 436,05+1,72%
EUR / PLN4,31+0,01%
USD / PLN3,99+0,06%
CHF / PLN4,43+0,01%
GBP / PLN5,05+0,12%
EUR / USD1,08-0,05%
DAX18 492,49+0,08%
FT-SE7 952,62+0,26%
CAC 408 205,81+0,01%
DJI39 807,37+0,12%
S&P 5005 254,35+0,11%
ROPA BRENT87,07+1,60%
ROPA WTI82,70+1,20%
ZŁOTO2 232,81+1,87%
SREBRO25,03+1,87%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

6 kluczowych zasad Social Tradingu

Paweł Buchała | 18:30 19 maj 2017
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Podpatrywanie handlu to bardzo kusząca propozycja dla większości Traderów – i początkujących, i bardziej zaawansowanych. Za social trading można uznać zarówno handel w oparciu o czyjeś pomysły, jak i automatyczny trading na podstawie identycznego odwzorowania transakcji innej osoby. obserwując z bliska problemy i zachowanie użytkowników portalu Consilium Invest znalazłem kilka częstych błędów, na podstawie których można stworzyć zestaw kilku ogólnych zasad dotyczących korzystania z tego rodzaju serwisów.

 

1. Nie wchodź w pozycję, której nie rozumiesz

To prosta i podstawowa zasada. Głównym błędem popełnianym przez użytkowników portali social-tradigowych jest przeświadczenie, że nie trzeba uczyć się analizy, czy też rynku, skoro ktoś mówi dokładnie, jaką pozycje zawrzeć i kiedy. Nic bardzie mylnego. Należy nauczyć się analizy technicznej przynajmniej na podstawowym poziomie, aby w ogóle zacząć korzystać z serwisu. Można oczywiście uczyć się w trakcie, ale w takim przypadku powinno być to wyłączne na rachunku demo. Podstawy analizy technicznej są możliwe do nauczenia w ciągu jednego, dwóch tygodni, więc tutaj nikt nie ma usprawiedliwienia. Dlaczego?

Wejście w pozycje to zazwyczaj najmniejszy problem. Zazwyczaj ktoś podaje niezbędne informacje do wejścia w pozycję. Niestety jednak, nie znając danego rodzaju analizy technicznej, nie będziesz w stanie ani zarządzać pozycją, ani zamknąć jej w odpowiednim momencie. Nawet jeśli ktoś zazwyczaj podaje SL i przekazuje informacje o zmianach SL, TP, czy zamknięciu pozycji, to nie ma absolutnej pewności, że tym razem też przekaże wszystkie informacje i że Ty je w odpowiednim czasie odczytasz. Jest zbyt wiele niewiadomych, które mogą nie zadziałać. Rozumiejąc pozycję i strategię masz już wystarczający poziom niezależności.

W dodatku, kopiowanie czyichś pomysłów bez próby ich zrozumienia nie jest dobrym pomysłem, biorąc pod uwagę długoterminowy rozwój swojego tradingu – nie zmusza do uczenia się i do rozumienia.

Reklama

 

2. Dokładnie czytaj całość

Każdy wie, jak czyta się informacje w Internecie: najczęściej wystarcza ogarnięcie wzrokiem nagłówka ze wstępem, a reszty po prostu nie czytamy. Tutaj powinno być inaczej – każda informacja podana przez innego użytkownika powinna być przeczytana w całości, włączając w to czas jej dodania. Najczęstszy błąd to spóźniony handel lub handel oparciu o zły interwał. Jeżeli ktoś udostępnił swoje zagranie na wykresie minutowym pół godziny temu, to nie ma podstaw do rozegrania danej pozycji. Trzeba reagować szybko i dokładnie.

Problem z czytaniem dotyczy też pojawiających się często wskazówek dotyczących rozegrania pozycji. Przykładowo, ktoś publikuje pomysły i mówi, że wejdzie w pozycje, jeżeli coś wcześniej się stanie. W treści często znajdują się specyficzne warunki rozegrania pozycji, które Traderzy często pomijają podczas czytania lub świadomie ignorują, uważając, że wystarczy spełnienie jednego warunku z kilku, aby rozpocząć trade. Należy na to zwracać szczególną uwagę.

 

3. Podejmuj decyzje samodzielnie i świadomie

Ktoś coś sugeruje? Świetnie. Ale decyzja jest Twoja i taka pozostanie zawsze. Nikt nie wypłaci odszkodowania za złą transakcję i nikt nie weźmie za to odpowiedzialności. Szukanie winowajcy nie powinno odbywać się pośród użytkowników portalu tradingowego, a we własnej głowie. Należy przeanalizować, na którym etapie podjęta decyzja była zła i dlaczego, a wyjaśnieniem nigdy nie może być stwierdzenie, że ktoś tak powiedział.

Reklama

Niesamodzielność decyzji odnosi się też do wyznacznia poziomów. Wyznacznie konkretnych poziomów należy do osoby zajmującej pozycje. Jeżeli ktoś podaje nam SL i TP, nie robi tego po to, abyśmy bez zastanowienia wpisali te same dane na swoją platformę, a jedynie dlatego, żeby pokazać przykładowe ustawienie pozycji. O ile znamy analizę techniczną, nie powinno być to dla nas problemem.

 

4. Sprawdzaj inne strategie i uważaj na chaos

Jedną z zalet Social Tradingu jest mnogość podejść, które można wykorzystać. Stara szkoła mówi, by mieć jedną strategię i nie zwracać uwagę na inne – jednak niekoniecznie jest to najlepsze wyście. Przed otwarciem pozycji warto sprawdzić, jak na dany instrument patrzą w określonym momencie inne strategie. Czy inne strategie powinny być wyznacznikiem zajęcia pozycji lub nie? Absolutnie nie! Jeżeli jednak zauważymy, iż nasz pomysł na handel jest w sprzeczności ze zdecydowaną większością innych strategii, warto upewnić się dwukrotnie, czy nie przeoczyliśmy czegoś istotnego. W razie gdyby tak było, dostajemy dodatkową szansę od losu na skorygowanie swojej analizy. Jeżeli nadal nie widzimy błędu, zapewne go nie ma i tak po prostu wygląda sytuacja – trzeba mieć jednak jej świadomość.

Warto również nauczyć się podstaw innych strategii, aby rozumieć, co one mówią. Trzeba jednak uważać na zbytnie sugerowanie się innymi strategiami. O ile dają one ciekawy obraz sytuacji, który pozwala na odgadnięcie, nie powinny wpływać na sam trading, a jedynie dawać ostrzeżenia o potencjalnych błędach własnej analizy, które mogły, ale nie musiały mieć miejsce.

 

5. Nie ufaj nikomu w 100 procentach

Reklama

Ktoś potroił swój wynik w dwa tygodnie? To jeszcze nie znaczy, że należy rzucić wszystko i robić dokładnie to, co on. Ktoś może mieć lepszą passę, ale nie daje to absolutnej gwarancji, że tak będzie dalej. Należy w każdym momencie stosować trzeźwe myślenie. Nawet największy ekspert myli się i miewa gorsze okresy.

Niezależnie od tego za jakiego eksperta ktoś uchodzi, absolutnie nigdy nie powinieneś bezkrytycznie robić dokładnie tego, co on. Po pierwsze, nie zawsze ten ktoś udostępnia wszystko, co robi. Nawet jeżeli ma udostępniony wgląd do konta (poprzez np. strategie na www.consiliuminvest.com), nie wiadomo czy jest to jedyne konto. Zdarza się, że ktoś otwiera konto na bardzo małą sumę i gra wyjątkowo agresywnie i ryzykownie, a nieświadomi obserwujący nie wiedzą, iż jest to zaledwie wycinek kapitału, jakim dana osoba dysponuje i faktyczny zysk to nie 200%, a 2%, biorąc pod uwagę cały portfel. Tutaj nigdy nie ma pewności, więc po prostu trzeba uważać.

Należy też zaznaczyć, że sam fakt, że ktoś publikuje swoje zagrania nie oznacza, iż w jakimkolwiek stopniu jest on ekspertem. Może to być po prostu osoba, która prowadzi w ten sposób swój dziennik tradingowy i wcale nie ma na celu pomagać innym użytkownikom – przez co informacje mogą być nieprecyzyjne.

 

6. Korzystaj mądrze

Platformy socialtradingowe, jak Consilium Invest, to narzędzia o wielkim potencjale. Social trading nie został jednak stworzony po to, aby umożliwić handel bez żadnej nauki i pozwolić na szybkie odcinanie tradingowych kuponów (pipsów). Social trading powstał po to, aby skrócić czas potrzebny na trading i umożliwić go osobom, które nie mają go zbyt wiele. Ilość rynków finansowych na świecie znacznie przekracza możliwości analityczne pojedynczego tradera, które kończą się zazwyczaj na kilkunastu rynkach i to tylko w przypadku, jeśli ktoś dysponuje pełnym wymiarem godzin.

Reklama

Social trading jest zatem idealny do szybkiego znajdowania potencjalnych okazji tradingowych, ale nie do samego podejmowania decyzji. Sprawdzi się wtedy, kiedy rozumiesz analizę techniczną i potrafisz krytycznie, samodzielnie myśleć. To świetna opcja dla osób, które po prostu mają mało czasu na własną analizę rynków i wyszukiwanie okazji. Czym jest mądre korzystanie? To po prostu traktowanie porad innych osób z odpowiednim z dystansem, świadomością i krytyką.

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Paweł Buchała

Paweł Buchała

Project Manger projektu TradingDot  Zwolennik łączenia analizy Price Action z informacjami makroekonomicznymi.


Tematy

Reklama

Czytaj dalej