W poprzednich artykułach opisywałem dwa układy harmoniczne: Gartley'a oraz Bata'a. Obie struktury zaliczają się do układów harmonicznych wewnętrznych. W poniższym artykule nieco zgeneralizuje podejście do układów wewnętrznych.
Jeżeli nie miałeś jeszcze okazji przeczytać poprzednich artykułów to odnajdziesz je tutaj:
Rynki nieustannie się zmieniają dlatego w dzisiejszym artykule chciałbym nieco uprościć podejście do układów harmonicznych wewnętrznych. Znając wyżej wymienione struktury Gartley'a oraz Bat'a wiesz już na jakich współczynnikach powinny zatrzymywać sie poszczególne fale. Jeżeli dalej mylą Ci się nazwy wspomianych układów to nie przejmuj się, po dzisiejszym wpisie będzie Ci dużo łatwiej.
Zacznijmy od początku, z czego zbudowany jest układ harmoniczny?
Układ harmoniczny wewnętrzny składa się z impulsu - fali XA oraz 3 fal korekcyjnych. Jest on oparty na korekcie prostej.
Generalizując, jeżeli rynek wyraźnie zareaguje na jeden ze współczynników 38.2%, 50%, lub 61.8% to punktem D będzie strefa 78.6%-88.6%.
Poniższy schemat przedstawia omawianą sytuację. Fala XA pozostaje bez zmian, to na tym odcinku rozkładana jest siatka Fibonacciego. W przypadku układu na wzrosty pamiętajmy by poziom 100% znajdował sie na dole, a poziom 0.0% u góry. Co z falą AB? Wierzchołek B może wypadać w strefie 38.2%-61.8%, ważne jest aby rynek wyraźnie zareagował na jeden z wypadających w zielonej strefie współczynników. Jeżeli rekcja się pojawi to możemy szukać punktu D w strefie 78.6%-88.6%. Jeżeli chodzi o falę C może ona być krótsza bądź dłuższa (nie ma tutaj ściśle określonych zależności w stosunku do Fali AB) jednak nie może wybić wierzchołka A.
Schemat układu harmonicznego na wzrosty.
Schemat układu harmonicznego na spadki.
Być może w tym momencie myślisz sobie "w takim razie każda korekta może być układem harmonicznym", albo "jeżeli rynek może zatrzymać się na jednym z trzech współczynników to po co to w ogóle mierzyć". Otóż sytuacja wygląda następująco, nigdy nie podejmuję decyzji tylko i wyłącznie na podstawie jednego mierzenia Fibonacciego. Rozłożenie siatki na odcinku XA to dopiero początek, kolejne mierzenia dopełnią dzieła i pomogą w wyznaczeniu zwrotnego punktu D.
Jak już wiesz z poprzednich artykułów, do wyznaczenia punktu D używam przynajmniej dwóch potwierdzeń:
- geometrię AB=CD
- mierzenie zewnętrzne fali BC
To właśnie wyżej wymienione potwierdzenia decydują o tym czy pozycję będę otwierał na poziomie mierzenia 78.6% czy 88.6%. Ważne jest aby geometria lub mierzenie zewnętrzne wyznaczone z fali BC wypadały jak najbliżej współczynnika 78.6%/88.6%. Ważniejszy będzie poziom, przy którym grupuje się więcej potwierdzeń. Np. jeżeli geometria 1:1 ora zmierzenie zewnętrzne 161.8% fali BC będą wypadały bliżej współczynnika 88.6% to ten poziom będzie ważniejszy i przy nim będę decydował się na zajęcie pozycji. Zobaczmy to na przykładzie.
Omawiana sytuacja dotyczny rynku złota. Na poniższym screenie widać układ harmoniczny Gartley'a. Rynek bardzo ładnie zareagował na współczynnik 61.8% - punkt B, a następnie na wysokości mierzenia 78.6%.
Dlaczego współczynnik 78.6% był ważniejszy? Zobacz kolejny screen, zaznaczyłem na nim geometrię AB=CD.
Drugim potwierdzeniem było mierzenie zewnętrzne wyznaczone z fali BC. Współczynnik 127.2% wypada w różowej strefie, która wynika z wcześniej omawianego mierzenia 78.6% oraz geometrii 1:1.
Jeszcze jedna ważna rzecz, która musisz zapamiętać. To, że rynek dotrze do strefy 78.6 - 88.6% nie jest jednoznaczne z zajęciem pozycji! O wejściu w rynek decyduje reakcja ceny. Jeżeli na poziomie 78.6% lub 88.6% pojawi się np. formacja świecowa to jest to dopiero sygnał do wejścia w trade.
W tym artykule nie poruszyłem potwierdzeń wynikających z klasycznej analizy technicznej oraz dynamiki i impetu ceny, które również biorę pod uwagę w codziennym tradingu dlatego zachęcam Cię do śledzenia zakładki Edukacja/Strategia, gdzie w każdy poniedziałek będzie na Ciebie czekała dawka wiedzy na temat handlu z wykorzystaniem harmonii oraz geometrii rynkowej.
Linki:
O geometrii 1:1 na korekcie prostej możesz także przeczytać tutaj.
Artykuł o Gartley'u tutaj
Artykuł o Nietoperzu tutaj
Ćwiczenia z geometrii oraz harmonii tutaj.